Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
NWAGC column
25 mei 2020 | Erwin Wijman

Zoveel mensen zoveel meningen. Zoveel auteurs, zoveel uitgesproken meningen. Elf auteurs en elf ongelooflijk eigenwijze meningen. Kortom: Never waste a good crisis! Elf gesprekken in drie vragen: waarom, wat, en wie?

 

‘Ik eet alleen maar Nutella op mijn brood’ (Gert-Jan Hospers, hoogleraar Transitie in Stad en Regio aan de Radboud Universiteit)

Waarom schreef je dit boek?
In een crisis schieten veel ondernemers in de stress. Begrijpelijk, maar helaas geldt: angst verwijdt de pupil maar vernauwt de blik. Dit boek probeert ondernemers aan de hand van talloze voorbeelden blikverruiming, inspiratie en perspectief te bieden.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Elke economische crisis lijkt uniek, maar toch zijn er enkele gouden regels van crisismanagement. Je kunt daarom veel leren van bedrijven die in het verleden een crisis hebben meegemaakt, of het nu gaat om Lego of Zeeman. Doe wat met die lessen.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Mijn ontbijt bestaat al jaren uit twee boterhammen met Nutella. Ik heb dan ook Nutella-potten in alle soorten en maten. Topstuk is een – intussen lege – pot van vijf kilo. Wist je trouwens dat Nutella ook in een crisis is ontstaan? In het boek lees je er meer over.

#

‘Ik heb twee kunstheupen’ (Bart Stofberg, organisatieveranderaar en adviseur digitale transformatie bij Quint)

Waarom schreef je dit boek?
Een crisis is het moment van de waarheid, er wordt flink aan de boom geschud en daar kan je wel of niet tegen. Dit boek helpt ondernemingen om in de goede, de overlevende, de succesvolle categorie te komen. Aan dat verhaal kan en wil ik bijdragen.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Dat een crisis een blijvende en ingrijpende verandering inluidt. Nu is de tijd om te handelen.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik heb ook persoonlijk veel ervaring met innovatievermogen. Ik heb twee kunstheupen, een kunstknie en een pacemaker en ik ben nog steeds hartstikke sterk, sportief en gezond. Zoals Giuseppe Tomasi di Lampedusa al zei: Als we willen dat alles blijft zoals het is, dan zullen er dingen moeten veranderen.

#

‘Ik lees vooral fantasy’ (Elja Daae, social media pionier, consultant en trainer)

Waarom schreef je dit boek?
Juist in tijden van crisis is het belangrijk om het zicht op de toekomst te houden. Bovendien werden voor mij de afgelopen weken ook heel veel dingen duidelijk over hoe bedrijven social media wel of juist niet gebruiken en wat social media kan doen voor je bedrijf.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Social media kanalen die actief zijn, waar volgers regelmatig met je kunnen praten, helpen je om te communiceren over de dingen die jij belangrijk vindt op het moment dat het voor jou belangrijk is. Iedereen zit er, dus het is iets dat je niet kunt negeren.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik ben een fanatiek lezer, vooral van genres die niets met managementboeken te maken hebben: fantasy (denk Lord of the Rings) en mystery (denk Inspector Lynley).

#

‘Vind de kakkerlak in jezelf’ (Arjan Yspeert, marketing- en communicatieadviseur, auteur van De vrije adviseur)

Waarom schreef je dit boek?
Na zelf door de mallemolen van een recessie te zijn gegaan in de periode 2009-2012 heb ik methoden en technieken bedacht om herhaling voor mezelf te voorkomen. Die methoden en technieken deel ik graag met andere MKB’ers en Zzp’ers. Mijn favoriete methode om omzetverlies te voorkomen is het abonnement.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Kakkerlakken overleven zelfs een atoomaanval. Ze hebben weinig nodig, zijn wendbaar en taai. Vind de kakkerlak in jezelf en geef je bedrijf de kwaliteiten van een kakkerlak.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik ben mede-eigenaar van verschillende bedrijven, waaronder een autowerkplaats in Nairobi.

#

‘Mijn dochter van 11 is mijn kapper’ (Jacques Pijl, organisatieadviseur en directeur adviesbureau Turner)

Waarom schreef je dit boek?
Bestuurders, ondernemers en professionals komen om in informatie. Relevante informatie moet komen van specifiek thought leadership dat aan vijf eisen voldoet: het is (1) specialistisch (in dit geval over crisismanagement), (2) differentiërend, (3) actueel, (4) praktisch en (5) zet aan tot actie. Met deze groep auteurs, geworteld in de praktijk, wetenschap en moderne digitale innovatie, kon echt wat zinvols worden neergezet. Daarom.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Innoveer digitaal én grijp in op kosten. Innoveren gaat nu vijf keer makkelijker dan buiten een crisis. Doe het wel in de richting van je strategie en go digital tenzij. En grijp in op kosten.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Mijn dochter van 11 is mijn kapper en heeft recent de prijs verhoogd, want papa heeft geen alternatief.

#

‘Ga 2 uur per dag wandelen’ (Gijs Weenink, dagvoorzitter, spreker en organisator debatten en debattrainingen)

Waarom schreef je dit boek?
Een crisis is een bedreiging, maar nog veel meer een kans. Dankzij mijn uitgever Geerhard Bolte grijpen we deze kans aan om weer een mooi en actueel boek op de markt te zetten waar iedere ondernemer wat aan heeft. Uithuilen en jezelf opnieuw uitvinden.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Yahoo - You Always Have an Other Option. Klanten willen je graag helpen om door de crisis heen te komen en dit is het moment waar je klanten echt dichtbij komen en customer intimacy echt het verschil maakt voor jou, je onderneming en de klant. Een echte win-winsituatie.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik wandel 1 à 2 uur per dag. Raad ik iedereen aan. Wind door de haren geeft je nieuwe inzichten en ideeën.

#

‘Ik woon bij mijn ouders in huis’ (Jan Bletz is financieel-economisch redacteur en schrijver)

Waarom schreef je dit boek?
Er was nog geen boek waarin nuchter wordt stilgestaan hoe je kunt proberen deze crisis het hoofd te bieden én je kunt voorbereiden op een volgende crisis. En veel mensen zien er tegenop om zich te verdiepen in financiële onderwerpen. Ze denken algauw dat het ze boven hun pet gaat. Als schrijver is het een uitdaging om dat vooroordeel tegen te gaan.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Zie deze crisis als een ziekte waar je sterker uit kunt komen. Om Simon Vestdijk te citeren: ‘Het is heel goed mogelijk, dat ziekte niet zozeer een stoornis is als wel een overdrijving van normale levensprocessen, die het organisme de gelegenheid bieden zich in deze processen te oefenen.’

Vertel iets verrassends over jezelf?
Dat ik op 57-jarige leeftijd bij mijn ouders in huis woon. Al ben ik van mening dat zij bij mij wonen.

3

‘Ik maak zelf likeur’ (Gonny Vink, oprichter en eigenaar van work21 bv)

Waarom schreef je dit boek?
Leidinggevenden hebben een heel belangrijke rol in het geven van vertrouwen en het creëren van de juiste randvoorwaarden om hun team ruimte te geven creatieve oplossingen te bedenken in crisistijd.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Dat mensen ontzettend krachtig en wendbaar zijn. Daarvoor is het nodig dat je als leidinggevende loslaat, vertrouwen geeft door een heldere visie en duidelijke kaders neer te zetten, maar ook zelf kwetsbaar durft zijn. Je hoeft niet overal zelf een antwoord op te hebben.

Vertel iets verrassends over jezelf?
We zijn thuis gek op lekker eten en drinken, en ik vind het vooral leuk om dingen uit te proberen waar je ook wat geduld voor moet hebben. Ik ben nu bezig met koffielikeur en heb eerder limoncello en rumpot gemaakt.

3

‘Ik kijk al 20 jaar fanatiek Survivor’ (Marcel van Wiggen is eigenaar van trainings- en adviesbureau PER4MANCE)

Waarom schreef je dit boek?
Om managers en leidinggevenden alert te maken dat hun huidige acties bepalend zijn voor de toekomstige bedrijfscultuur en motivatie. Medewerkers observeren het gedrag van het management en maken daaruit op wat echt belangrijk is. Zijn dat de medewerker en de klant, of is het het kortetermijnrendement voor de investeerder? Organisaties die alles op alles zetten om medewerkers aan boord te houden, worden hier in de toekomst voor beloond.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
Goed leiderschap maakt het grote verschil!

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik kijk al 40 seizoenen en 20 jaar fanatiek Survivor (de Amerikaanse Expeditie Robinson) omdat dit in mijn ogen de beste leerschool is als het gaat om groepsgedrag.

#

‘Ik lees veel boeken over de Formule 1’ (Jan Adriaanse is hoogleraar Turnaround Management aan de Universiteit Leiden)

Waarom schreef je dit boek?
Natuurlijk ben ik ook geschrokken door de heftigheid van de coronacrisis voor ondernemers in de praktijk. Al helpt het ondernemers en managers maar om gemotiveerd te blijven en te blijven geloven dat wanneer verandering een constante factor is in ons leven, deze crisis uiteindelijk ook weer voorbij gaat.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
‘Het belangrijkste is om in jezelf te blijven geloven, ook op het moment dat je nu voelt dat alles onder je voeten wegzakt. Dat je moet proberen creatief te blijven en het meest belangrijke: ben niet bang om hulp te vragen aan je omgeving.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik lees veel boeken over de Formule 1. Daarin zitten interessante lessen over omgaan met tegenslag, crisismanagement en veerkracht.

#

‘Ik vind de Fiat Multipla de mooiste auto ter wereld’ (Erwin Wijman is schrijver van veelgelezen boeken over marketing)

Waarom schreef je dit boek?
Om te bewijzen dat het echt effect heeft om als ondernemer, organisatie of merk zichtbaar te blijven tijdens een crisis. Anticyclisch investeren loont, van geld én van tijd. Dit geldt voor groot en klein, van zzp’er tot Aegon. En ook voor Booking.com. Dat bedrijf had ook iets nuttigs of sympathieks kunnen doen in plaats van mekkeren dat het zo onterecht is dat zij maatschappelijk onder vuur liggen.

Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij dan onthouden?
‘Blijf zichtbaar tijdens een crisis, ook al zijn je producten en diensten niet of minder beschikbaar. Doe iets.

Vertel iets verrassends over jezelf?
Ik vind de Fiat Multipla de mooiste auto ter wereld. Voor de duidelijkheid: het model uit 1998, de dolfijn met olifantenoren.

Never waste a good crisis - De 10 wetten van crisismanagement preview
17 april 2020 | Erwin Wijman

Hoe kun je het tij keren als je geconfronteerd wordt met een crisis? En hoe kun je voorkomen dat je nog een keer getroffen wordt? In Never waste a good crisis beschrijven tien deskundigen welke maatregelen je vandaag kunt nemen om morgen te overleven. Een preview.

-Wat zeg je Geerhard? Dinsdag inleveren?

-Ja volgende week dinsdag. Het moet over twee weken in de winkel liggen.

-Ah kom op. Ben je gek geworden? Hm. Oké ik begrijp het, dan hoef ik mijn agenda dus helemaal niet meer te checken dus.

‘Neem besluiten en voer geen debatten,' schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. Ideeën zijn leuk maar je hebt er pas iets aan als je ze uitvoert.

-En wie zijn de anderen die meedoen?

-Nou een mooi rijtje hoor. Even kijken, Jan, Arjan, en Elja, Gonny Vink en Gert-Jan Hospers...

-Ah leuk zeg, supergoeie en leuke mensen allemaal.

Adviseur Marcel van Wiggen wijst op het belang van een goede bedrijfscultuur waarin mensen echt graag met elkaar samenwerken.

-En jij bedacht het in die ene minuut per dag dat je tijd hebt om naar het plafond te staren?

-Nee, de suggestie kwam van Gert-Jan Hospers, die de indruk had dat veel ondernemers en managers wel wat inspiratie zouden kunnen gebruiken tijdens de coronacrisis.

-Ja die indruk heb ik ook, ik begrijp van best veel mensen dat ze met de handen in het haar zitten.

Economisch-geograaf Gert-Jan Hospers raadt aan om regionaal oplossingen te zoeken, je directe omgeving kan een voedingsbodem voor vernieuwing zijn.

-Geerhard, je moet wel je naam onder het voorwoord zetten.

-Nee joh, we hebben het boek hier met zijn allen gemaakt, Monique, Debbie, Isabel, Susan. Ik vind niet dat mijn naam er dan onder moet.

-Ik vind van wel, jij bent de primus inter pares.

Debatdeskundige Gijs Weenink wijst op het belang van het organiseren van tegenspraak voor iedere leider.

-Enne wat schuift het Geerhard?

-Nou het levert wel een paar centen op hoor. Letterlijk. Ik vrees dat het er weinig zijn, per auteur. Maar jullie krijgen wel allemaal een flinke doos boeken. Om uit te delen.

-Ah uitstekend idee. Ik ga iedereen een boek onder de riem steken.

Marketingadviseur Erwin Wijman geeft als centraal adagium mee: ben zichtbaar en blijf zichtbaar tijdens die crisis. Laat van je horen, speel jezelfi n de kijker. Zo beitel je je merk in het hoofd van al die mensen daarbuiten. Eh, daarbinnen.

Kortom. Smacht jij als ondernemer of manager naar nog meer praktische tips over hoe je omgaat met zo'n crisis als deze? Lees je graag aansprekende cases over wie het goed of zelfs écht goed aanpakt? En hoe dat voor jou kan werken?

Dan is dit boek voor jou.

Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement is geschreven door tien auteurs met ieder hun eigen specialisme, van marketing tot strategie-executie, van leiderschap tot beter samenwerken. Maar dat had je al begrepen :)

Erwin Wijman is marketingdeskundige, schrijver en journalist en schreef eerder onder meer De geluksmachine. Zo kies je de auto die je echt wilt (Haystack, 2017) en Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen. Hij is een van de 10 auteurs die in Never waste a good crisis handreikingen doen om met de crisis om te gaan.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden