Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Intervening and Changing

Looking for Meaning in Interactions

Gebonden Engels 2007 9780470512012
In herdruk, verschijningsdatum onbekend
202,24
154,69

Samenvatting

Presenting new thinking in organizational psychology from the Netherlands,
Intervening and Changing is a guide to applying global thinking and democratic values to achieve innovation. Expertly steered by Jaap Boonstra and Leon de Caluwe, it explores tensions and paradoxes in the field of organizational change and presents interventions based in social interaction theory. Its vision is of people collaborating, making sense of their work and living situations and developing collaborative action for breakthrough innovation will be a source of inspiration for any manager, consultant or change agent.

Specificaties

ISBN13:9780470512012
Taal:Engels
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:360
Verschijningsdatum:13-4-2007
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Jaap Boonstra

Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek en Leiderschap’ aan Esade Business School in Barcelona (Spanje), hoogleraar Organisatieverandering aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB). Jaap is tevens hoogleraar ‘Internationaal leiderschap’ en voorzitter van de interfacultaire groep Internationaal Leidershap bij CEMS, The Global Alliance in Management Education. Eerder was hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en Rector van Sioo, Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde.    Als onafhankelijk adviseur ondersteunt Jaap maatschappelijke organisaties en wereldwijde allianties in hun ontwikkeling. Hij schreef verschillende boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap, waaronder Allianties voor een Duurzame Toekomst (Boom, 2023) Veranderen als Samenspel (Boom, 2018), Perspectieven op Veranderen (Boom, 2017), Perspectieven op Leiderschap (Boom, 2017), Veranderen van Maatschappelijke organisaties (Business Contact, 2017) en Leiders in Cultuurverandering (Van Gorcum, 2014) en Verandermanagement in 28 lessen (Business Contact, 2013). Fotografie: Wiep van Apeldoorn

Andere boeken door Jaap Boonstra

Over Léon de Caluwé

Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Hij heeft gewerkt in de adviesgroepen overheid, opleidingen, innovatiemanagement en human talent. Na 1995 was hij lid van de groep O3 (onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning) die als denktank functioneert voor het hele bureau. Hij was senior partner en voorzitter van het vakcomité dat de R&D functie vervult binnen het bureau. Hij heeft honderden adviesopdrachten gedaan in alle denkbare sectoren. De rode draad daarin zijn vraagstukken waarbij de factor mens en verandering kernbegrippen zijn. Hij promoveerde op de opzet en effecten van grootschalige cultuurinterventie. 'Veranderen moet je leren' (1997) ontving de publieksprijs als boek van het jaar van de OOA in 1998. Sinds het voorjaar van 2000 is hij hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar hij tevens het Centre for Research in Consultancy (CRC) leidt. Hij was docent in vele managementleergangen en opleidingen voor adviseurs en lid van de redactie van M&O. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.

Andere boeken door Léon de Caluwé

Inhoudsopgave

About the Editors.
About the Contributors.
Foreword.
Part One: Introduction and Theoretical Position.
1 Intervening and changing.
Looking for meaning in interactions.
Jaap J. Boonstra en Léon de Caluwé.
2 Methodology of the evidential.
Research and sense giving in processes of organizational development.
Adriaan Bekman.
Part Two: Telling Stories and Investigation Realties.
3 Storytelling as interactive intervention.
Applying the narrative approach in organizational change.
François Breuer.
4 Working with stories.
Narrative and dialogue as methods for learning, understanding and practice improvement.
Tineke Abma.
Part Three: Investigating History and Making History.
5 Learning histories in learning and change projects.
Making history with a passion.
Gerhard Smid in discussion with Godfried den Boer, Vittorio Busato, Liesbeth Halbertsma and Tonnie van der Zouwen.
6 Making History Together.
The Learning–history method in theory and practice.
Leen van Driel.
Part Four: Appreciation Inquiry and Realizing Innovations.
7 Future Search.
Inspiring, discovering, learning, seeing, imagining and doing combined.
Gemma van der Ploeg and Annemieke Stoppelenburg.
8 An organizational change project based on an appreciative approach.
A large group intervention in a chemical company.
Luk Dewulf and Luc Verheijen.
9 Learning and changing in an open space.
The dynamics of and in an open space event.
Carla Vliex.
Part Five: Looking for Patterns and Possibilities for Innovation.
10 Working interactively with causal loop diagrams.
Intervention choices and paradoxes in practical applications.
Hans Vermaak.
11 Intervening in processes of sensemaking.
A method for breaking through the closeness of organizational processes.
Hans de Sonnaville.
12 Interaction at work.
Interactive interventions in social interactions.
Dick van Ginkel and Mariëtte Thijssen.
Part Six: Learning to Reflect and Change.
13 Organizing in–dept learning.
Change as reflective sensemaking.
Brechtje Kessener and Katrien Termeer.
14 Methodology for increasing collective competence.
A context for co–creative change.
André Wierdsma.
15 Shaping a learning process and realizing change.
Reflection, interaction and cooperation through survey feedback.
Kilian Bennebroek Gravenhorst.
Part Seven: Reflecting on Acting and the Pursuit of Beauty.
16 Free conduct as a method of intervention.
Void leadership isn t leading anywhere .
Julien Haffmans.
17 Aesthetics in work processes in organizations.
A perspective for intervention.
Mathieu Weggeman and Irene Lammers.
Part Eight: Critical Reflection and a Look Ahead.
18 Intervention through interaction.
A comparative review.
Jac Geurts, Jurriaan Altena and Bart Geluk.
Index.

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Intervening and Changing