Richard Sennett is een Amerikaans arbeidssocioloog. Hij studeerde sociologie en geschiedenis in New York en Londen.
Meer over Richard SennettThe Craftsman
Gebonden Engels 2008 1e druk 9780713998733Samenvatting
Waarom werken mensen hard en zijn ze trots op wat ze doen? Dit boek, een filosofisch getint onderzoek naar diverse soorten praktische activiteit van vroeger en nu, gaat over wat er gebeurt wanneer mensen hun best doen. Het vraagt u na te denken over de ware betekenis van competentie in de 'competentiemaatschappij' en beargumenteerd dat pure competitie een slechte manier is om kwaliteitswerk te leveren. Daarom suggereert Richard Sennett dat er in ieder mens een vakman schuilt, die soms enorm kan motiveren en inspireren en in andere omstandigheden mensen obsessief en gefrustreerd kan maken.
'The Craftsman' laat zien welke breuklijn geschiedenis heeft getrokken tussen vakman en artiest, maker en gebruiker, techniek en kunst, praktijk en theorie. De trots van een individu in zijn werk, lijdt onder deze historische verdeling. De afgelopen periodes van ambachten en vakmannen laten echter verschillende manieren van werken zien (het gebruiken van gereedschap, het verwerven van vaardigheden, nadenken over materialen), die veelbelovende alternatieve manieren biedt om mensen hun talent te laten gebruiken. We moeten dit herkennen om motivatie te kunnen begrijpen en zo veel mogelijk voldoening uit het leven te halen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Prologue: Man as his own maker
Part One: Craftsmen
1. The troubled craftsman
2. The workshop
3. Machines
4. Material consciousness
Part Two: Craft
5. The hand
6. Expressive instructions
7. Arousing tools
8. Resistance and ambiguity
Part Three: Craftsmanship
9. Quality-driven work
10. Ability
Conclusion: The philosophical workshop
Notes
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan