Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

The Experience Economy

Work is theatre & every business a stage

Gebonden Engels 1999 9780875848198
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Voor ondernemingen die uitsluitend op prijs concurreren, geldt dat hun producten gemeengoed zijn geworden, die door iedereen geleverd kunnen worden. Economische wetten wijzen echter uit dat wanneer dit het geval is de marge op producten door felle concurrentie uiteindelijk tot nul wordt gereduceerd. Ondernemingen die winst willen maken, zullen hun klanten dus meerwaarde moeten bieden door differentiatie. De vraag is hoe zij dat kunnen doen. Anders geformuleerd: waarvoor zijn klanten bereid een meerprijs te betalen? Het antwoord dat Pine en Gilmore in 'The Experience Economy' geven is dat ondernemingen ervaringen moeten bieden. Het kopen of gebruiken van een product of dienst moet voor klanten een leuke ervaring worden, opdat zij een band ontwikkelen met de onderneming van wie zij de producten kopen. Voor die toegevoegde waarde kunnen ondernemingen een hogere prijs berekenen, omdat niet meer alleen op de standaard producteigenschappen wordt geconcurreerd, maar iets van waarde aan het product wordt toegevoegd. Iedereen die wel eens in een restaurant een kop koffie heeft besteld realiseert zich dat extra elementen als service, gezelligheid en emotie meer waard zijn dan de producten zelf. Pine en Gilmore laten zien hoe ondernemingen deze gedachte in praktijk hebben gebracht in markten waar dit minder voor de hand ligt. Met de opkomst van het Internet en de toegenomen transparantie van markten bieden zij daarmee een waardevolle methode voor ondernemingen die zich niet willen laten meeslepen in de maalstroom van prijsconcurrentie, maar zich in plaats daarvan willen onderscheiden door een persoonlijk tintje toe te voegen aan de producten die zij verkopen.

Specificaties

ISBN13:9780875848198
Taal:Engels
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:254
Druk:1
Verschijningsdatum:23-12-2009
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

recensie
The Experience Economy
Hans Strikwerda | 17 mei 1999
Zo op het eerste gezicht, afgaande op de titel, gaat het hier om het zoveelste hype-boek, zeker als in de ondertitel ook nog eens wordt gesuggereerd dat elk ondernemen een toneelspel is. Onder de stofomslag van het boek staat een tweede ondertitel: 'Goods & services are no longer enough'. Daar gaat dit boek over: wat komt er na de dienstverlening? Iedereen is bekend met de overgang van de primaire economie, onttrekking, jacht en landbouw, naar de industriële samenleving en werkt nu ijverig aan de realisatie van de diensteneconomie. Maar wat komt er daarna? Bekende termen zijn de informatie-economie en de kenniseconomie. De auteurs stellen daar tegenover dat informatie niet de basis is van de nieuwe economie, omdat informatie op zichzelf niet een economisch goed is. Pas als ondernemingen informatie aanbieden in de vorm van informatiediensten of informatiegoederen en ervaringen waarbij kennis en inzichten worden overgedragen, creëren ze economische waarde. Het gaat steeds om een persoonlijke beleving in een fysieke gebeurtenis, die kan variëren van een opleiding tot een spannende wildwatervaart tot een therapeutisch gesprek met de psycho-analyticus.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Over Joseph Pine

B. Joseph Pine II en James H. Gilmore zijn medeoprichters van Strategic Horizons LLP, een ideeënstudio die bedrijven helpt nieuwe manieren te bedenken om waarde toe te voegen. Zij hebben niet alleen de baanbrekende bestseller 'De Beleveniseconomie' geschreven, maar ook bijdragen geleverd aan Harvard Business Review en als redacteuren meegewerkt aan Markets of One.

Andere boeken door Joseph Pine

Over James Gilmore

James H. Gilmore en B. Joseph Pine II zijn medeoprichters van Strategic Horizons LLP, een ideeënstudio die bedrijven helpt nieuwe manieren te bedenken om waarde toe te voegen. Zij hebben niet alleen de baanbrekende bestseller 'De Beleveniseconomie' geschreven, maar ook bijdragen geleverd aan Harvard Business Review en als redacteuren meegewerkt aan Markets of One.

Andere boeken door James Gilmore

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        The Experience Economy