Lees verder
B. Joseph Pine II en James H. Gilmore zijn medeoprichters van Strategic Horizons LLP, een ideeënstudio die bedrijven helpt nieuwe manieren te bedenken om waarde toe te voegen. Zij hebben niet alleen de baanbrekende bestseller 'De Beleveniseconomie' geschreven, maar ook bijdragen geleverd aan Harvard Business Review en als redacteuren meegewerkt aan Markets of One.
Meer over de auteursThe Experience Economy
Work is theatre & every business a stage
Gebonden Engels 1999 9780875848198Samenvatting
Voor ondernemingen die uitsluitend op prijs concurreren, geldt dat hun producten gemeengoed zijn geworden, die door iedereen geleverd kunnen worden. Economische wetten wijzen echter uit dat wanneer dit het geval is de marge op producten door felle concurrentie uiteindelijk tot nul wordt gereduceerd. Ondernemingen die winst willen maken, zullen hun klanten dus meerwaarde moeten bieden door differentiatie. De vraag is hoe zij dat kunnen doen. Anders geformuleerd: waarvoor zijn klanten bereid een meerprijs te betalen? Het antwoord dat Pine en Gilmore in 'The Experience Economy' geven is dat ondernemingen ervaringen moeten bieden. Het kopen of gebruiken van een product of dienst moet voor klanten een leuke ervaring worden, opdat zij een band ontwikkelen met de onderneming van wie zij de producten kopen. Voor die toegevoegde waarde kunnen ondernemingen een hogere prijs berekenen, omdat niet meer alleen op de standaard producteigenschappen wordt geconcurreerd, maar iets van waarde aan het product wordt toegevoegd. Iedereen die wel eens in een restaurant een kop koffie heeft besteld realiseert zich dat extra elementen als service, gezelligheid en emotie meer waard zijn dan de producten zelf. Pine en Gilmore laten zien hoe ondernemingen deze gedachte in praktijk hebben gebracht in markten waar dit minder voor de hand ligt. Met de opkomst van het Internet en de toegenomen transparantie van markten bieden zij daarmee een waardevolle methode voor ondernemingen die zich niet willen laten meeslepen in de maalstroom van prijsconcurrentie, maar zich in plaats daarvan willen onderscheiden door een persoonlijk tintje toe te voegen aan de producten die zij verkopen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Joseph Pine
Over James Gilmore
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan