Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Zo maak je een ondernemingsplan

Paperback Nederlands 2019 9789001120382
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

- Handig en helder stappenplan;
- grotendeels zelfstandig te gebruiken door studenten;
- met uitgebreide online ondersteuning, waaronder flitscolleges van auteur.

Met 'Zo maak je een ondernemingsplan' leren studenten aan de hand van een stappenplan zelfstandig een ondernemingsplan te schrijven.

De eerste stap is erop gericht om de lezer zichzelf als ondernemer te leren kennen. De tweede stap betreft de uitwerking van ideeën en de derde het opzetten van de onderneming. De vierde en de vijfde stap gaan over marktonderzoek en marktbenadering. Vervolgens komt de promotie van een onderneming aan bod. De laatste twee stappen betreffen het regelen van de financiën en het opstellen en uitvoeren van het plan.

Deze nieuwe editie is uitgebreid met een extra stap (stap 5) waarbij de 5 P’s van de marketingmix aan bod komen. In het boek wordt nu ook verwezen naar de nieuwe YouTube flitscolleges van auteur Roel Grit. Daarnaast zijn de structuur en de opmaak van het boek geheel vernieuwd.

Op de bijbehorende website kunnen studenten 20 video flitscolleges van de auteur vinden. Daarnaast hebben studenten online toegang tot verschillende handige modellen in Excel- en MS Word format. Docenten kunnen op de website terecht voor een docentenhandleiding, een voorbeeld studiewijzer en PowerPoints.

'Zo maak je een ondernemingsplan' is geschikt voor alle opleidingen waarbij het ontwikkelen van ondernemerskwaliteiten een onderdeel is van het curriculum. Het boek is met name geschikt voor opleidingen op het gebied van economie, marketing en techniek. Het boek past uitstekend in designed based education en probleemgestuurd onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789001120382
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Uitgever:Noordhoff
Druk:4
Verschijningsdatum:30-1-2019
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Roel Grit

Drs. Roel Grit (1954) studeerde fysische scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vervolgens doceerde hij jarenlang scheikunde, warenkennis en voeding. Hij werkte als informatieanalist en projectleider in de automatisering bij KPN. Ook had hij meer dan twintig jaar een automatiseringsbureau. Van zijn eerste boek en bestseller Projectmanagement zijn in de loop der jaren zo’n half miljoen exemplaren verkocht. Bij Noordhoff verschenen van zijn hand meer dan 15 boeken over management en een boek over muziektheorie. De laatste acht jaren van zijn carrière pakte hij zijn oude liefde weer op en doceerde scheikunde- en natuurkundevakken de chemische opleidingen van NHL Stenden hogeschool in zijn woonplaats Emmen.

Andere boeken door Roel Grit

Inhoudsopgave

De negen stappen van het maken van een ondernemingsplan 8
Voordat je begint met de stappen 10

Stap 1 Ken jezelf als ondernemer 19
1.1 Competenties van ondernemers 19
1.2 Typen ondernemers 19
1.3 Bijzondere ondernemers 21
1.4 Ondernemerskwaliteiten 21
1.5 Curriculum vitae ondernemer 23
1.6 Extra opdrachten 24

Stap 2 Werk je idee uit 27
2.1 Hoe kom je aan een goed idee? 27
2.2 Product of dienst en klant of opdrachtgever 28
2.3 Productie van je producten 29
2.4 Haalbaarheid van je idee 30
2.5 Bescherming van je product en merk 30
2.6 Je missie en visie 31
2.7 Doelstellingen van je onderneming 32
2.8 Verdienmodel 33
2.9 Minibeschrijving van je onderneming 34
2.10 Extra opdrachten 35

Stap 3 Zet je onderneming op 37
3.1 Keuze van een handelsnaam 37
3.2 Geschikte rechtsvorm 38
3.3 Eisen aan huisvesting 40
3.4 Webwinkel starten 40
3.5 Vergunningen en regels 41
3.6 Inschrijven bij Kamer van Koophandel 43
3.7 Belastingdienst 43
3.8 Aanvragen subsidies 44
3.9 Benodigde ondernemersverzekeringen 45
3.10 Personeel 45
3.11 Extra opdrachten 45

Stap 4 Onderzoek je markt 49
4.1 SWOT-analyse 49
4.2 Externe analyse 50
4.3 Interne analyse 54
4.4 Marketingstrategie en SWOT-matrix 55
4.5 Marketingmix 57
4.6 Extra opdrachten 59

Stap 5 Bepaal je marktbenadering 61
5.1 Marketingmix: Product 61
5.2 Marketingmix: Prijs 62
5.3 Marketingmix: Plaats 63
5.4 Marketingmix: Personeel 65
5.5 Marketingmix: Promotie 66
5.6 Extra opdrachten 66

Stap 6 Bepaal je promotie 69
6.1 Verschillende manieren van promotie 69
6.2 Doelgroepen 70
6.3 Huisstijl 70
6.4 Visitekaartjes 71
6.5 Bouw een sociaal netwerk op 71
6.6 Publiciteit en gratis publiciteit 72
6.7 Internet en social media 73
6.8 Website 74
6.9 Promotieplan 75
6.10 Extra opdrachten 76

Stap 7 Organiseer je onderneming 79
7.1 Productieproces of dienstverleningsproces 79
7.2 Verdere logistiek 80
7.3 Automatisering en automatiseringshulpmiddelen 80
7.4 Boekhouding en administratie 81
7.5 Personeel 84
7.6 Extra opdrachten 86

Stap 8 Regel de financiën 89
8.1 Omzetvoorspelling en brutowinst 89
8.2 Investeringsbegroting 91
8.3 Financieringsplan 92
8.4 Openingsbalans 94
8.5 Resultatenbegroting 95
8.6 Liquiditeitsbegroting 96
8.7 Verschillende financiële scenario’s 98
8.8 Inkomen van de ondernemer 99
8.9 Btw of omzetbelasting 100
8.10 Crowdfunding 102
8.11 Extra opdrachten 103

Stap 9 Stel het plan op en voer uit 105
9.1 Stel je ondernemingsplan op 105
9.2 Maak een tijdplanning 110
9.3 Presentatie bij de geldverstrekker 110
9.4 Go/no go beslissing 111
9.5 Extra opdrachten 112

Over de auteur 113
Literatuur 114
Register 115

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zo maak je een ondernemingsplan