Lees verder
Broers Maarten Borst & Sjoerd de Borst werden na jaren ervaring in de financiële sector bevangen door de wondere wereld van crypto en blockchain. Maarten is auteur, docent en werkzaam als adviseur crypto bij de Politie Eenheid Amsterdam. Sjoerd is belegger, auteur en docent. Het boek Crypto voor intelligente beleggers, juni 2024, is door Maarten en Sjoerd samen geschreven.
Meer over de auteursBouwen aan digitaal vertrouwen
De kracht van cryptocurrencies en blockchaintechnologie
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001599300Samenvatting
Genomineerd voor de Dutch Blockchain Awards 2021
Cryptocurrencies en blockchaintechnologie: iedereen heeft het erover en iedereen heeft er een mening over. Toch blijft het een onbegrepen onderwerp. Welke problemen lossen cryptocurrencies eigenlijk op en waarom zou blockchain de technologie van de toekomst kunnen zijn?
Lange tijd was de gedachte dat digitalisering en internet de wereld transparanter zouden maken en de macht eerlijker zouden verdelen. Maar er klinkt steeds vaker kritiek: de machtspositie van tech-bedrijven, de opkomst van nepnieuws en het verlies aan vertrouwen ondermijnen de samenleving. Welke mogelijkheden zijn er om het vertrouwen in de digitale wereld te herstellen? En welke rol speelt geld hierin?
In 'Bouwen aan digitaal vertrouwen' schetsen de auteurs een evenwichtig beeld van de mogelijkheden van cryptocurrencies en blockchaintechnologie. Zij laten zien hoe het vertrouwensprobleem opgelost kan worden door nieuwe vormen van digitale waardeoverdracht die mogelijk iedere sector kunnen raken. Bitcoin, andere cryptocurrencies en blockchaintechnologie komen uitgebreid aan bod, net als de nieuwste ontwikkelingen in deze constant innoverende wereld zoals digitale kunst (NFT’s), decentrale financiering (DEFI), digitaal centraal bankgeld (CBDC’s) en zelfsturende organisaties (DAO’s).
De heldere uitleg en de honderd crypto & blockchain usecases helpen je om in te schatten wat deze digitale technologieën voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen.
Maarten en Marijn verdiepen zich in de toekomst van geld en de mogelijkheden van digitalisering. Beiden zijn ontwikkelaar en docent Blockchain Fundamentals bij LOI Hogeschool en docent De Toekomst van Geld bij NBA opleidingen. Onder de naam NUMBERS voeren zij uiteenlopende adviesopdrachten uit in het digitale bedrijfslandschap. Ook verzorgen zij workshops voor professionals in met name accounting, economie en recht.
Misschien wel een van de belangrijkste boeken die je dit jaar zult lezen. – Michiel Boreel, Global Chief Technology Officer Sogeti (Part of Capgemini)
Innovaties in geld en de financiële sector waren tot voor kort zeldzaam. De auteurs maken in dit boek duidelijk dat er ingrijpende veranderingen gaande zijn en laten zien waarom dit dé tijd is om bovenop deze verandering te zitten, in de financiële sector en hier buiten! – Esther de Rijke en Ilja Vrolijk, Programmamanagers NBA Opleidingen
Blockchaintechnologie is onderdeel van onze digitale toekomst. In Bouwen aan Digitaal Vertrouwen ontdek je waarom deze technologie de toekomst heeft. – Rudolf van Ee, founder Stichting Blockchain Netherlands (BCNL)
Crypto en blockchain zijn tamelijk abstracte onderwerpen, Bouwen aan Digitaal Vertrouwen is voor mij het eerste boek waardoor ik de waarde van deze nieuwe technologieën op waarde heb kunnen schatten.– Daan van Eck, freelance digital marketeer
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Maarten de Borst
Over Marijn Romme
Inhoudsopgave
1 Inleiding 10
2 Digitaal kapitaal 12
De opkomst van digitaal 13
Zijn we al digitaal? 15
Van schaarste naar overvloed 17
Centralisatie door digitalisering 23
Data als de nieuwe olie 25
Een nieuw soort economie 28
De terugkeer van het monopolie 32
Too big to fail? 35
The internet is broken 36
In Technology We Trust 37
3 De rol van geld 40
De financiële crisis van 2007-2008: een crisis van
vertrouwen 41
De waarde(loosheid) van geld 44
Korte geschiedenis van financiële innovatie 49
Inflatie 55
Centrale banken 57
Geldschepping 59
Geld anno nu 63
The double spending problem en centralisatie 64
De opkomst van fintech 67
4 Bitcoin en andere cryptocurrencies 70
Bitcoin: de eerste cryptocurrency 71
Bitcoin: perfecte digitale cash? 73
Altcoins: voor ieder doel een andere coin 81
Een gedecentraliseerde vorm van crowdfunding:
ICO’s en STO’s 87
Tokenization 93
Non-fungible tokens of NFT’s 97
5 Een korte geschiedenis 100
6 Onder de motorkap: van wallets tot mining 118
Centraal versus decentraal 119
Blockchain: een combinatie van bestaande technieken 123
Een ketting van blokken 129
Transacties 134
Anonimiteit en pseudonimiteit 137
Opslag 143
The Byzantine Generals Problem 146
De kosten van mining 155
Hard forks, soft forks en chain splits 158
Een transactie in tien stappen 162
7 Blockchain: digitaal vertrouwen 164
Vertrouwen in het digitale tijdperk 165
Blockchain: digitaal vertrouwen 167
Verschillende typen blockchains 173
Consortia 178
Smart Contracts 180
Oracles 189
Recente ontwikkelingen: DAO’s, DeFi en CBDC’s 191
8 Uitdagingen 202
STEEPLE: hordes om te nemen 203
Social 205
Technological 208
Economical 213
Environmental 215
Political 217
Legal 220
Ethical 223
9 In de praktijk 226
Digital Identity 227
Financiële sector 228
Transport en logistiek 229
Platformen en infrastructuur 230
Energie 232
Vastlegging en copyright 233
Vastgoed 234
Overheid en publieke sector 236
Crypto en blockchain for good 237
Decentralized Finance (DeFI) en Central Bank
Digital Currencies (CBDC) 239
10 Conclusie 242
Bitcoin en blockchain: technologie én ideologie 243
Verdiepen en zelf aan de slag 246
Geraadpleegde literatuur en bronnen 248
Illustratieverantwoording 266
Register 267
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan