Rienk Stuive is allround bedrijfskundige en auteur van diverse bedrijfskundige titels voor het hbo, zoals Bedrijfskunde Integraal, Procesmanagement en Wat is een Bedrijf? Hij heeft meer dan tien jaar gewerkt als hbo-docent en is tegenwoordig naast auteur commercieel piloot.
Meer over de auteursBasisboek Netwerkorganisaties
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789001734404Samenvatting
Moderne bedrijfskunde is de laatste jaren als vak sterk veranderd. Belangrijke aanjager van deze verandering is de onderlinge verbondenheid, de netwerken, van mensen, systemen en technologieën binnen- en tussen organisaties. Basisboek Netwerkorganisaties geeft een heldere en overzichtelijke kijk op deze ontwikkelingen.
Het boek beschrijft hoe organisaties de laatste jaren zijn verworden tot (slimme) netwerken waarin de waardeketen niet langer lineair is. Blockchain-technologie en platformen zorgen ervoor dat in moderne bedrijven informatie, grondstoffen en halffabricaten op een slimme manier de meest efficiënte en effectieve route afleggen binnen het netwerk. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor algoritmen.
Op de website www.basisboeknetwerkorganisaties.noordhoff.nl zijn MC-toetsvragen en PowerPoint sheets beschikbaar.
Docenten kunnen zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl.
Basisboek Netwerkorganisaties is geschikt voor studenten Bedrijfskunde Mer, Bedrijfskundige informatica, Technische bedrijfskunde, Logistiek, Bedrijfseconomie, Communicatie, Commerciële economie, Marketing, Informatica, Accountancy, Small Business, Eventmanagement, SPD bedrijfsadministratie, Ondernemerschap en Retailmanagement, Bouwtechnische bedrijfskunde.
- In één boek alle relevante theorieën en modellen;
- verklaart ontwikkelingen binnen het vak moderne bedrijfskunde;
- legt uit hoe organisaties als netwerken binnen netwerken werken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over René van der Heijden
Inhoudsopgave
1 Netwerken en netwerkorganisaties 07
1.1 Netwerksamenleving 09
1.2 Netwerken en netwerkorganisaties 12
1.3 Platformen en platformorganisaties 21
1.4 Informatie en netwerken 23
Samenvatting 33
2 Netwerkeconomie 37
2.1 Systeemkunde 39
2.2 Waarde van een netwerk 46
2.3 Van bezitten naar delen 51
2.4 Einde van de klassieke concurrentie 55
Samenvatting 61
3 Netwerken en technologie 65
3.1 Netwerktheorie 67
3.2 Algoritmen 70
3.3 Blockchain 72
3.4 Digitale transformatie 77
Samenvatting 87
4 Organiseren van netwerken 91
4.1 Evolutie naar een netwerkorganisatie 93
4.2 Ontwerpprincipes 98
4.3 Organiseren in netwerken 106
4.4 Soorten netwerkorganisaties volgens Herold 108
Samenvatting 113
5 Managen van netwerken 117
5.1 Leiderschap in netwerken 119
5.2 Projectmanagement in netwerken: agile en scrum 125
5.3 Netwerk opzetten volgens de lean-startupmethode 130
5.4 Businessmodellen voor netwerkorganisaties 132
Samenvatting 135
6 Marketing in netwerken 139
6.1 Netwerk als klant 141
6.2 Meebewegen met de markt 144
6.3 Growth hacking 145
6.4 Marketing van algoritmen 148
Samenvatting 151
Literatuur 153
Over de auteurs 157
Register 158
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan