Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Marketingkassa

Accountability voor de resultaatgedreven marketingorganisatie

Paperback Nederlands 2012 9789001807849
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

Marketing is cruciaal voor de ontwikkeling en realisatie van de bedrijfsstrategie en een belangrijke drijfveer voor groei. Vrijwel iedere organisatie is op zoek naar groei of behoud en dit is te realiseren door marketingactiviteiten. Nadeel is dat de effectiviteit van deze activiteiten vaak niet of onvoldoende wordt gemeten onder het motto: 'De helft van de uitgaven is onnodig, maar we weten niet welke.' Marketeers krijgen ook vaak het verwijt dat ze vooral plannen maken, deze uitvoeren en daarvoor te veel geld nodig hebben en dat ze een hekel hebben aan verantwoording en evaluatie. Bijkomend nadeel daarvan is dat het management, als het even tegenzit, snel de marketingbudgetten verkleint.

Marketing accountability gaat over 'evaluating and controlling marketing performance'. Diverse onderzoeken laten zien dat bedrijven met een gedegen marketingproces - van planning tot evaluatie en verbetering - betere resultaten boeken dan hun concurrenten. Accountability is daarom niet alleen bruikbaar om achteraf de resultaten te rapporteren, maar vooral om betere beslissingen te nemen, gericht op verbetering van toekomstige marketingactiviteiten.

Iedereen kan en moet in meer of mindere mate de investeringen in marketing kunnen beargumenteren en daarom is accountability van marketing noodzakelijk. In 'Marketingkassa' worden de verschillende aspecten van accountability bondig behandeld. De auteur heeft hierbij de breedte opgezocht om de lezer een beeld te schetsen van wat er komt kijken bij 'accountability voor de resultaatgedreven marketingorganisatie'.

Specificaties

ISBN13:9789001807849
Trefwoorden:accountability
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:120
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:13-11-2012
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (1)

Marketingkassa
Johan Bel RM | 7 februari 2013
Michiel van de Watering schreef het boek 'Marketingkassa', met als ondertitel 'Accountability voor de resultaatgedreven marketingorganisatie'. Dit onderwerp haakt zonder meer in op de actualiteit, want juist in economische mindere tijden wordt er scherp op marketingkosten gelet en is het belang om de effecten van marketinginspanningen aantoonbaar te maken bijzonder groot.
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Michiel van de Watering

Michiel van de Watering studeerde af in financieel economisch management aan de Hotelschool in Den Haag. Na als controller bij een groot hotel gewerkt te hebben, maakte hij de overstap naar het HBO traineeship bij ABN AMRO. Van productmanager electronic banking groeide hij door naar marketingmanager beleggen en was hij steeds betrokken bij de ontwikkeling van de directkanalen: callcenter, internet en mobiel bankieren. Bij Fortis Investment Management werd hij verantwoordelijk voor de marketing, de verkoop en de communicatie van beleggingsfondsen en aandelenlease, zowel gericht op de intermediair als op de consument. Het marketingadviesvak heeft hij geleerd door als senior consultant eBusiness bij VODW Marketing diverse strategieën te ontwikkelen en te implementeren. Strategie is mooi, maar concrete resultaten zijn beter en daarom is Michiel in 2004 gestart met accountable marketing: interim-management en consultancy bij opdrachtgevers die hun marketingproces accountable willen maken. In 2009 rondde hij zijn Master in marketing strategy aan de AOG School of Management af met een onderzoek naar de organisatie van marketing accountability. Om zijn geloof in de toegevoegde waarde van accountability van marketing breder over te dragen, is hij als gastdocent verbonden aan Windesheim en de HAN. Daarnaast spreekt hij regelmatig op congressen van onder andere NIMA en PIM en geeft hij workshops over accountability. Bij de uitvoering van opdrachten werkt Michiel samen met twee modelleringgexperts: Guy Powell (ProRelevant.com, Atlanta) en Jacques Koster (SurPlace.org, Amerssfoort).

Andere boeken door Michiel van de Watering

Inhoudsopgave

1. Achtergrond en nut van accountability
2. De accountability marketing cycle
3. Welke helft van de media-investeringen is verspilling?
4. Overeenkomsten tussen B2C, B2B, ATL en BTL
5. Rendement van marketing accountability
6. Modelleren
7. Marketingautomatisering
8. Gewenste marketingcultuur
9. Accountability top-down of bottom-up?
10. Morgen al beginnen met de eerste tien stappen

Lijst van afkortingen
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Marketingkassa