Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Communicatie en media Merkpositionering
Merkpositionering
Merkpositionering
Karel Jan Alsem

Dr. Karel Jan Alsem (Leeuwarden 1957) is lector Marketing bij de Marketing School van de Hanzehogeschool Groningen en universitair docent Merkmanagement en Communicatie aan de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).

Meer over de auteurs
Shortlist voor de PIM Marketing Literatuurprijs bekend Justin van Lopik 28 oktober 2016 Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de nominaties voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 bekend gemaakt. Vorig jaar won het boek Online Brand Identity van Joris Merks-Benjaminsen. Lees het volledige artikel
Karel Jan Alsem, Erik Kostelijk

Merkpositionering

Paperback Nederlands 2016 9789001862688
1 beoordeling
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
54,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur

Samenvatting

Beste Marketingstudieboek 2016 (PIM)

'Merkpositionering' is een gerichte en beknopte handleiding over het positioneren van merken. Het bevat de meest recente wetenschappelijke inzichten over positionering en differentiatie en slaat een brug tussen marketing en communicatie. Daarbij wordt er veel aandacht geschonken aan de emotionele kant van merken alsmede aan dieperliggende ‘waarden’. Na het lezen ervan is een student werkelijk in staat een positionering van een merk kritisch te beoordelen en ook om zelf een scherpe positionering te ontwikkelen.

Waarom kiezen voor 'Merkpositionering'?
-het enige studieboek dat volledig en uitsluitend gewijd is aan merkpositionering;
-uitstekende balans tussen theorie en praktijk;
-veel extra online materiaal voor student én docent.

Voor ieder bedrijf en iedere organisatie geldt dat een goede, onderscheidende merkpositie de basis vormt voor alle verdere marketingbeslissingen. In die zin is merkpositionering de brug tussen marketing enerzijds en communicatie anderzijds. Desondanks wordt er aan dit onderwerp in veel marketing- als communicatieboeken relatief weinig aandacht geschonken. Merkpositionering brengt daar verandering in.

Dit boek focust zich volledig op dit binnen de marketingstrategie zo belangrijke onderwerp. Het bevat de meest recente theorie over merkpositionering. Zo is er volop aandacht voor het gedachtegoed van Byron Sharp en ook het Value Compass komt uitgebreid aan de orde. Daarnaast schetst het de relaties die er zijn tussen merkpositionering en onderwerpen als merknaam, merkarchitectuur, communicatie en personeel.

Behalve theorie, bevat 'Merkpositionering' bovendien een aanpak om tot de positionering van een merk te komen. Dit maakt het een zeer relevant handboek voor studenten van hbo-opleidingen in de richtingen marketing en communicatie en studenten van opleidingen als Media- en Entertainmentmanagement en Vrijetijdsmanagement. Het kan uitstekend naast of na andere marketing- en communicatieliteratuur worden gebruikt.

Op de bijbehorende website staan voor studenten toetsvragen en weblinks. Docenten vinden er PowerPointpresentaties en cases.

Beste Marketingstudieboek 2016 (Platform Innovatie en Marketing)

Uit het juryrapport: “Voor de tweede keer in de historie reiken we als PIM een prijs uit voor het beste Marketingstudieboek 2016. (…) Innovatie bij marketingstudieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie."

Specificaties

ISBN13:9789001862688
Trefwoorden:communicatie, merken
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:340
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:21-5-2016
Hoofdrubriek:Communicatie en media, Marketing
ISSN:

Expertrecensies (1)

Merkpositionering
Bert Peene | 8 september 2016
Volgens Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk vinden studenten het verdraaid lastig om merkpositionering onder de knie te krijgen. Het gevolg: vage of te ‘brede’ positioneringen of overaccentuering van de functionele eigenschappen van een merk. Daarom schreven zij een beknopte handleiding over het positioneren van merken onder de titel Merkpositionering.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
Shortlist voor de PIM Marketing Literatuurprijs bekend
Justin van Lopik 28 oktober 2016 Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de nominaties voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 bekend gemaakt. Vorig jaar won het boek Online Brand Identity van Joris Merks-Benjaminsen.
Artikel lezen
interview
Karel Jan Alsem: ‘Marketing is in onze visie merk + klant’
Bert Peene 22 september 2016 Aan marketingboeken geen gebrek, maar wie het naadje van de kous wil weten over Merkpositionering, heeft heel wat minder keus. Zeker als zo’n boek ook voorzien moet zijn van praktische tools, denk aan toetsvragen of aan cases om te oefenen. Merkpositionering van Karel Jan Alsem (Lector Marketing en universitair docent) en Erik Kostelijk (docent en onderzoeker HBO) voorziet in die behoefte en kan daarom een belangrijke kennisbron zijn voor zowel studenten als professionals.
Artikel lezen

Over Karel Jan Alsem

Dr. Karel Jan Alsem (Leeuwarden 1957) is lector Marketing bij de Marketing School van de Hanzehogeschool Groningen en universitair docent Merkmanagement en Communicatie aan de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Tevens is hij directeur van AlsemStrategie, bureau voor marketingadvies en marketingopleidingen. Na zijn gymnasiumtijd studeerde hij economie in Groningen alwaar hij in 1981 zijn doctoraal bedrijfseconomie behaalde. Tot 1985 was hij als bedrijfseconomisch onderzoeker verbonden aan de SEO, Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Terug aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde hij in 1991 op een proefschrift over concurrentieanalyse in de marketing. Twee jaar later verscheen de eerste druk van Strategische marketingplanning. Naast een brede marketingkennis, heeft Alsem zich gespecialiseerd in merkmanagement en marketingcommunicatie. Daarnaast is marketing voor zorginstellingen een specialisatie van hem; over dit onderwerp verscheen in 2012 het boek Zorg met liefde en lef, met co-auteur Robbert Klein Koerkamp. Resultaten van onderzoeksprojecten zijn onder andere verschenen in International Journal of Research in Marketing, International Journal of Forecasting en Journal of Market Focused Management. Alsems persoonlijke uitdaging in marketing ligt vooral in het versterken van de link tussen marketingwetenschap en -praktijk. Op de Hanzehogeschool is hij research director van de Marketing School en directeur van Marklinq, een instituut binnen de hogeschool dat toegepast onderzoek uitvoert samen met het bedrijfsleven. Aan de Rijksuniversiteit Groningen verzorgt hij een mastervak in Brand en Product Management. Met een scherp analytisch vermogen geeft hij (positionerings)advies aan bedrijven. Inmiddels wordt hij in Nederland beschouwd als één van de kenners op merkgebied en wordt hij regelmatig gevraagd voor interviews en bijdragen aan symposia.

Andere boeken door Karel Jan Alsem

Bekijk alle boeken

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Mensenwerk
    John Bassant
    Mensenwerk
    € 34,50
  • Objective Avanced Student's Book with answers with cd-rom
    Annie Broadhead
    Objective Avanced Student's Book with answers with cd-rom
    € 56,61
  • Learning teaching
    Jim Scrivener
    Learning teaching
    € 70,32
  • Observing the User Experience
    Andrew Goodman
    Observing the User Experience
    € 64,54
  • Understanding Motivation and Emotion
    Johnmarshall Reeve
    Understanding Motivation and Emotion
    € 66,82
  • Hardware voor ICT-support
    Hans van Rheenen
    Hardware voor ICT-support
    € 36,25

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Merkpositionering

        Merkpositionering
        Karel Jan Alsem , Erik Kostelijk
        /