Zo maak je een ondersteuningsplan
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789001865207Samenvatting
Dit praktische boek leert (aankomend) social workers stapsgewijs hoe zij een ondersteuningsplan maken en beschrijft welke kennis en vaardigheden zij hiervoor nodig hebben.
Waarom kiezen voor Zo maak je een ondersteuningsplan?
-leert (aankomend) zorgprofessionals stapsgewijs een ondersteuningsplan te schrijven;
-sterke koppeling tussen theorie en praktijk;
-uitgebreide digitale ondersteuning voor student en docent.
Ieder mens wil de zeggenschap hebben over zijn eigen leven. Hij wil zelf de beslissingen nemen over waar hij woont, wat hij doet, met wie hij omgaat, hoe hij zijn dag besteedt enzovoort. Sommige mensen in de samenleving zijn hiervoor aangewezen op langdurige hulp en ondersteuning. Bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, langverblijf psychiatrische cliënten en ouderen. Zij hebben anderen nodig om hun leven in te richten zoals zij dat willen.
Dit boek is geschreven voor (aankomend) social workers die hulp en ondersteuning bieden aan deze mensen. De ondersteuning die een social worker biedt, wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Wat er wél en niet in dat plan komt, bepaalt de cliënt. De social worker biedt vraaggestuurde ondersteuning, maar de vragen van de cliënt staan centraal.
Zo maak je een ondersteuningsplan leert (aankomend) social workers in acht stappen een ondersteuningsplan te schrijven voor een cliënt. Die acht stappen zijn: Stap 1: ben jij competent? Stap 2: oriënteer je op de situatie van de cliënt, Stap 3: bepaal de vraag, Stap 4: formuleer de doelen, Stap 5: verwerk de verzamelde informatie, Stap 6: maak een plan van aanpak, Stap 7: voer het plan uit, Stap 8: evalueer het plan.
De inhoud van deze tweede editie van Zo maak je een ondersteuningsplan is aangepast aan de huidige wet- en regelgeving en de casuïstiek is geactualiseerd. Deze uitgave richt zich niet alleen op (aankomend) social workers, maar op ondersteuners in de breedste zin van het woord. De rol van de ondersteuner in het schrijfproces krijgt dan ook ruime aandacht. Verder is in het inleidende hoofdstuk een stuk over inclusie en participatie opgenomen.
Zo maak je een ondersteuningsplan is geschreven voor de opleidingen Social Work, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.
Op de ondersteunende website vinden studenten onder andere casuïstiek, formats van verschillende ondersteuningsplannen, en een voorbeeld van een uitgewerkt ondersteuningsplan. Docenten vinden er een docentenhandleiding en een PowerPointpresentatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 10
Vraaggestuurde ondersteuning 10
Het ondersteuningsplan 12
Wet- en regelgeving en kwaliteitsbewaking 16
Wat voorafgaat aan de stappen voor het maken van een ondersteuningsplan 17
Stap 1 Ben jij competent? 21
1.1 Een professionele beroepshouding 21
1.2 Reflecteren 22
1.3 Communicatieve vaardigheden 25
1.4 Samenwerken 30
1.5 Vakkennis 32
Stap 2 Oriënteer je op de situatie van de cliënt 35
2.1 Welke informatie wordt verzameld? 35
2.2 Hoe verzamel je informatie? 37
2.3 Hulpmiddelen en methoden om informatie te verzamelen 44
2.4 Tot slot 50
Stap 3 Bepaal de vraag 53
3.1 Vraagverheldering 53
3.2 Competenties en vaardigheden 56
3.3 Hulpmiddelen en methoden bij het bepalen van de vraag 57
3.4 Tot slot 62
Stap 4 Formuleer de doelen 65
4.1 Het belang van doelen 65
4.2 Van algemeen doel naar werkdoel 66
4.3 Inventarisatie van bevorderende en belemmerende factoren 67
4.4 Hulpmiddelen en methoden 69
4.5 Valkuilen 72
4.6 Tot slot 73
Stap 5 Verwerk de verzamelde informatie 75
5.1 Structuur en inhoud van het plan 75
5.2 Informatieverwerking in fasen 75
5.3 Tot slot 78
Stap 6 Maak een plan van aanpak 81
6.1 Van globale strategie naar specifieke strategie 81
6.2 Een hulpmiddel: de zes W’s 83
6.3 De empowermentmethode 86
6.4 Het sociaal competentiemodel 87
6.5 Tot slot 89
Stap 7 Voer het plan uit 93
7.1 Aandachtspunten bij de uitvoering van het ondersteuningsplan 93
7.2 Tot slot 94
Stap 8 Evalueer het plan 97
8.1 Het belang van evalueren 97
8.2 Hoe wordt geëvalueerd? 98
8.3 Met wie wordt geëvalueerd? 99
8.4 Wat wordt geëvalueerd? 99
8.5 Wanneer wordt geëvalueerd? 100
8.6 Hulpmiddelen en methoden 101
8.7 Tot slot 103
Afkortingen 104
Over de auteur 105
Literatuur 106
Register 108
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan