

Marjolein Visser RM werd zich begin jaren negentig bewust van de baanbrekende mogelijkheden van online marketing tijdens de eerste internetcursus in Nederland.
Meer over de auteursBasisboek Online Marketing
Van strategie tot conversie
Gebonden Nederlands 2018 9789001887148Samenvatting
Basisboek online marketing behandelt het volledige marketingproces. Niet alleen de theorie achter online marketing komt aan bod, maar ook de technieken en media. Basisboek Online Marketing introduceert eerst het kernprocesmodel en belicht vervolgens de strategische aspecten van online marketing, waarbij dieper wordt ingegaan op online consumentengedrag. Hierna komen alle relevante aspecten van websites aan bod: het ontwerpen van effectieve sites, de site als distributie- of communicatiekanaal en de site als onderdeel van het product.
Sinds het verschijnen van de eerste druk is het boek uitgegroeid tot standaardwerk voor het vakgebied. Er is ook een identieke Engelstalige versie met internationale voorbeelden en cases.
Noordhoff Uitgevers biedt bij dit boek een rijke digitale omgeving: Prepzone.
In deze leeromgeving kunnen u en uw studenten zich efficiënt voorbereiden op lessen en het uiteindelijke tentamen. Tevens biedt Prepzone u verschillende functionaliteiten om samenwerking, monitoring en rapporteren te optimaliseren. Studenten krijgen toegang tot deze omgeving met de unieke code in hun nieuwe studieboek. Deze code is twee jaar geldig.
In de derde editie van Basisboek online marketing zijn mobiele marketing en socialmediamarketing geïntegreerd met de andere vormen van digitale marketing. Omdat het opbouwen van een goede merkreputatie een steeds grotere rol binnen digitale marketing speelt is er een apart hoofdstuk aan online branding gewijd. Ook zijn alle ontwikkelingen op het gebied van online marketingcommunicatie opgenomen. Tot slot is het hoofdstuk over market-sensing vergaand aangepast.
Basisboek online marketing wordt gebruikt door meer dan driekwart van de studenten van commerciële opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Small Business & Retail Management en NIMA-opleidingen.
Specificaties
Over Berend Sikkenga
Inhoudsopgave
1.1 Definitie van online marketing
1.2 Online marketing in relatie tot traditionele marketing
1.3 Online marketing en de marketingmix
1.4 Online marketing in relatie tot bedrijfsprocessen
1.5 Ontwikkeling van online marketing
1.6 Opbouw van het boek
2. Strategie en businessmodellen
2.1 Online marketing en strategie
2.2 Marketingstrategie
2.3 Het businessmodel
2.4 Vaststellen van de gevolgen voor online marketing van nieuwe internettechnologie
3. Market sensing
3.1 Internetgebruik
3.2 Kopen via internet
3.3 Gebruik van social media
3.4 Relevante trends voor online marketing
3.5 Model voor online consumentengedrag
3.6 Online marketingfunnel
3.7 Online marktonderzoek
3.8 Big data en customer insights
3.9 Socialmediamonitoring
4. Productrealisatie
4.1 Klantwaarde is het doel van het productrealisatieproces
4.2 Cocreatie
4.3 Productontwikkeling, mass collaboration en crowdsourcing
4.4 Ontwikkelen en inrichten van online producten
4.5 Productverbetering
4.6 Productrealisatie verloopt procesmatig
5. Klantacquisitie: online branding
5.1 Online marketingcommunicatie: de basis
5.2 Rol van online marketingcommunicatie in merkmanagement
5.3 Rol van social media binnen online branding
5.4 Viral marketing, video en games
5.5 Contentmarketing
6. Klantacquisitie: bezoekers werven via eigen of verdiende kanalen
6.1 Bezoekers werven voor online communicatie- en verkoopkanalen
6.2 Zoekmachinemarketing
6.3 Linkbuilding
6.4 Mobiele marketingcommunicatie
6.5 Inzet van socialemediakanalen
6.6 E-mailmarketing
7. Klantacquisitie: bezoekers werven via betaalde kanalen
7.1 Online marketingcommunicatie via betaalde kanalen
7.2 Zoekmachineadverteren
7.3 Display advertising
7.4 Adverteren op sociale netwerken
7.5 Affiliate marketing
8. Klantacquisitie: verkoop en prijsbepaling
8.l Online verkoop
8.2 Online koopadvies
8.3 Online prijsbepaling
9. Orderafhandeling
9.1 Keuze van distributiekanalen
9.2 Betalen
9.3 Deelprocessen van orderafhandeling
9.4 Online service
10. Customer relationship management
10.1 Online customer relationship management
10.2 Werken met klantgroepen
10.3 Verhogen van klantwaarde
10.4 Individuele waardeproposities
10.5 Social CRM
11. Effectieve websites ontwerpen
11.1 Effectiviteit van een website en app
11.2 Beïnvloeden van de bezoeker
11.3 Website-usability
11.4 Webcontent en webtekst
11.5 Interactie en conversie
11.6 Effectieve landingspagina's
11.7 Contentmanagementsysteem
11.8 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
12. Digital analytics
12.1 Digital analytics: definitie en uitgangspunten
12.2 De trechter van online marketing vertaald in prestatie-indicatoren
12.3 Verschillende verkeersbronnen binnen digital analytics
12.4 Het ABC-model: de trechter van online marketing
12.5 Herkennen van de fase waarin de bezoeker zit
12.6 Social media metrics
12.7 Webanalytics in de organisatie
13. Planning en organisatie
13.1 Organiseren van online marketingactiviteiten
13.2 Online marketingplan
13.3 Projectmanagement
13.4 Juridische aspecten van online marketing
Literatuurlijst
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan