Dr. Jan Verhulst is zelfstandig gevestigd als geregistreerd klinisch psycholoog en verzorgt adviezen en trainingen voor het bedrijfsleven.
Meer over Jan VerhulstHet hulpverlenend gesprek
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789001891794Samenvatting
Het hulpverlenend gesprek biedt beginnende hulpverleners praktische handvatten om met zelfvertrouwen een hulpverlenend gesprek te kunnen voeren. Verschillende praktische gespreksmodellen en de meest voorkomende problemen en valkuilen in de praktijk van de gespreksvoering komen aan bod. Er is in het boek veel aandacht voor ruis, weerstand en de verwachtingen van zowel de hulpvrager als de hulpverlener. Aan de hand van uitgebreide casuïstiek wordt gedemonstreerd hoe een hulpverlenend gesprek eruit kan zien. Elke casus wordt behandeld op drie manieren: vanuit een directieve aanpak, vanuit een non-directieve aanpak en vanuit een aanpak waarbij beide benaderingen worden afgewisseld.
In het boek komen allereerst de rol van de hulpverlener en de identificatie van het probleem van de cliënt aan bod. Vervolgens worden de belangrijkste methodes van gespreksvoering en de praktijk van de hulpverlening besproken. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden, zelftests en zowel theoretische als reflectieve oefenopgaven.
De website bij het boek biedt uitgebreide ondersteuning voor zowel studenten als docenten. Studenten kunnen gebruikmaken van een begrippentrainer en vinden op de website daarnaast verschillende rollenspellen en praktische tips om gespreksvoering te oefenen. Voor docenten bevat de website discussievragen en rollenspellen die ze in hun lessen kunnen gebruiken.
- Praktisch handboek voor de beginnende hulpverlener over de kern van gespreksvoering;
- verbindt de directieve en non-directieve methode van gespreksvoering met elkaar;
- boordevol praktijkvoorbeelden, handige tips en aanwijzingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Hulpverlenen, wat is dat eigenlijk? 11
1.1 Verschil tussen professionele en niet-professionele hulpverlening 12
1.2 Relatie tussen mensvisie en hulpverlening: Freud, Skinner, Rogers, Ellis 14
1.3 Nogmaals: professioneel hulpverlenen, wat is dat eigenlijk? 19
1.4 Voetangels en valkuilen bij de hulpverlening: de persoon van de hulpverlener 20
1.5 Afweermechanismen 26
1.6 Beoordelingseffecten 28
1.7 Weerstand 31
1.8 Een laatste keer: professioneel hulpverlenen, wat is dat eigenlijk? 53
Samenvatting 54
Vragen en opdrachten 55
2 Wat is het probleem? 59
2.1 Wat verstaan we onder menselijk contact? 60
2.2 Soorten communicatie: verbaal en non-verbaal 61
2.3 Het inhouds- en betrekkingsaspect van de communicatie: wat zeg je en hoe zeg je dat? 64
2.4 Het feedbackprincipe 65
2.5 Ruis in de communicatie 68
2.6 Stellen van vragen 75
2.7 Doorvragen 76
2.8 Eén probleem of meerdere problemen? 78
2.9 Praten met elkaar: nog enkele aandachtspunten 79
2.10 De persoon van de hulpvrager: mogelijke verstorende invloeden 81
Samenvatting 96
Vragen en opdrachten 97
3 Non-directieve en directieve gespreksvoering: Rogers en Ellis 101
3.1 De fenomenologische theorie van Rogers 102
3.2 De Rationeel Emotieve Theorie (RET) van Ellis 106
Samenvatting 116
Vragen en opdrachten 117
4 Non-directieve en directieve gespreksvoering in de praktijk 121
4.1 De intake: het eerste contact 123
4.2 De vervolggesprekken: proces- en productdoelen 126
4.3 Transparantie: een persoonlijke ontmoeting 126
4.4 Non-directief en/of directief hulpverlenen: enkele richtlijnen 128
4.5 De basisvaardigheden van de hulpverlener nog eens op een rij 131
4.6 Basisgesprekstechnieken 139
Samenvatting 144
Vragen en opdrachten 145
5 Omgaan met de gevolgen van een problematisch verlopende hulpverlening 147
5.1 Een niet goed verlopend contact 148
5.2 Teleurstelling over het hulpverleningscontact 149
5.3 Verstoorde communicatie en ruzie 152
5.4 Depressie als gevolg van een niet goed verlopend contact 158
5.5 Suïcide 161
5.6 Agressie 168
5.7 Acute crisissituaties 182
Samenvatting 190
Vragen en opdrachten 191
6 Gespreksmodellen in de praktijk 195
6.1 Casus 1: stoppen met blowen 196
6.2 Casus 2: mijn partner gaat vreemd 202
6.3 Casus 3: word ik dement? 206
6.4 Casus 4: vader en moeder maken steeds ruzie 211
6.5 Casus 5: verslaafd aan social media 214
Samenvatting 219
Opdrachten 220
Begrippenlijst 221
Aanbevolen literatuur 228
Illustratieverantwoording 229
Over de auteur 230
Register 231
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan