Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , e.a.

Effectief leren

Paperback Nederlands 2020 9789001896522
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde.

Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.

Deze vijfde editie is volledig herzien en vernieuwd. Er is extra aandacht voor leerstrategieën en formatief handelen. Daarnaast is het boek uitgebreid met een hoofdstuk over differentiëren in de klas. Verder is er aan het eind van ieder hoofdstuk een paragraaf toegevoegd met gereedschap voor de toekomstige docent, zodat deze het geleerde nog makkelijker kan koppelen aan de eigen praktijk. Tot slot is er een duidelijke koppeling aangebracht tussen de inhoud van de hoofdstukken en de wetenschappelijke verdieping aan het einde van ieder hoofdstuk.

- Reikt instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven resulteert in effectief leren;
- boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen
- vernieuwde editie met extra aandacht voor leerstrategieën, formatief handelen en differentiëren.

Naast het boek is er een website die uitgebreide ondersteuning biedt voor studenten en docenten. Daar zijn oefentoetsen, een begrippentrainer, opdrachten, illustratieve filmpjes en samenvattingen te vinden. Docenten kunnen met Toets op Maat zelf hun eigen toetsen samenstellen.

Specificaties

ISBN13:9789001896522
Trefwoorden:onderwijs, leren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Uitgever:Noordhoff
Druk:5
Verschijningsdatum:24-6-2020
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Simon Ettekoven

Simon Ettekoven werkt jaarlijks met tientallen leerkrachten aan het ontwerpen en uitvoeren van goed onderwijs en gaat als het enigszins kan mee de groep in.

Andere boeken door Simon Ettekoven

Over Michel van Ast

Michel van Ast, van oorsprong docent wiskunde, heeft zijn hele werkzame leven in en om het onderwijs gewerkt. Na een aantal jaren voor de klas werkte hij voor een educatieve uitgeverij, eerst als auteur, later als redacteur. Vanuit die uitgeverij startte Michel samen met een collega een educatief projectbureau, maar keerde na een aantal jaar terug als lerarenopleider bij de opleiding waar hij zelf heeft gestudeerd, de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht. Daar geeft hij nog steeds regelmatig les en begeleidt hij studenten. Inmiddels is hij al een flinke tijd actief binnen het thema 'onderwijs en ICT'. Als zelfstandige geeft hij vanuit het netwerk Samenscholen met PIM lezingen en workshops, adviseert en begeleidt hij onderwijsinstellingen en traint en coacht hij docenten die technologie willen inzetten in hun eigen onderwijs. Daarnaast is hij oprichter en voorzitter van The Crowd en schrijft hij regelmatig voor diverse onderwijsbladen en -blogs.

Andere boeken door Michel van Ast

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Effectief leren in de les
Kenmerken en principes van effectief leren in de les
1.1 Leren en geheugen
1.2 Sleutelbegrippen bij het vormgeven van effectief leren
1.3 Leeractiviteit en leergedrag
1.4 Vaardigheden en competenties eigen maken versus kennis
1.5 De docent als regisseur
1.6 Achtergronden bij effectief leren en leeractiviteiten
Samenvatting

2 Bevorderen van het leerklimaat
Voorwaarde voor effectief en actief leren
2.1 Drie basisbehoeften
2.2 Motivatie
2.3 Een ‘werken voor’- en een ‘werken met’-leerklimaat
2.4 Orde
2.5 Achtergronden bij leerklimaat
Samenvatting

3 Directe instructie
Een betrouwbaar basismodel
2.1 Effectief leren en directe instructie
2.2 Een les ontwerpen
2.3 Een les uitvoeren
2.4 Gereedschap bij directe instructie
2.5 Achtergronden bij directe instructie
Samenvatting

4 Vragen stellen
Een begin maken met activerend leren
4.1 Doel en inhoud van vragen
4.2 Vragen stellen in de klas
4.3 Achtergronden bij vragen stellen
Samenvatting

5 Activerende didactiek en samenwerkend leren
Activerende werkvormen en basisprincipes voor samenwerken in de klas
5.1 Activerende didactiek
5.2 Samenwerkend leren
5.3 Gereedschap bij activerende didactiek en samenwerkend leren
5.4 Meer samenwerkingsstructuren
5.5 Achtergronden bij activerende didactiek en samenwerkend leren
Samenvatting

6 Recht doen aan verschillen
Effectief differentiëren op meerdere manieren
6.1 Differentiëren
6.2 Didactisch differentiëren en organisatorisch differentiëren
6.3 Specifieke verschillen om rekening mee te houden
6.4 Gereedschap bij recht doen aan verschillen
6.5 Achtergronden bij recht doen aan verschillen
Samenvatting

Nawoord
Literatuur
Register
Illustratieverantwoording

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Effectief leren