

Francine ten Hoedt is conflictkundige en heeft sinds 1999 een eigen bedrijf, Hat Trick consultancy. Ze bemiddelt, coacht, traint en adviseert. Daarnaast is ze auteur van diverse boeken en artikelen op het gebied van mediation, conflictcoaching en communicatie en ontwikkelaar van leergangen, workshops en multimediamateriaal voor conflictbemiddelaars en coaches.
Meer over de auteursCasus- en oefenboek voor bemiddelaars
32 casus om van te leren en om mee te oefenen
Ringband Nederlands 2011 9789012387132Samenvatting
Mediation is een vak dat je leert door te doen. Ondanks de vele initiatieven en inspanningen is mediation nog niet zo ingeburgerd dat iedere mediator een bloeiende praktijk heeft. Met name startende mediators geven aan dat zij moeilijk aan zaken kunnen komen en daardoor weinig of geen praktische ervaring kunnen opdoen.
Veel mediators zitten in een intervisiegroep of doen aan intercollegiale consultatie: een nuttige en plezierige manier om te voorkomen dat je bedrijfsblind wordt, verstrikt raakt in een vaste routine of juist de weg kwijt raakt door de veelheid aan mogelijkheden. Vaak is er een tekort aan zaken waarmee kan worden geoefend. In die behoefte aan casuïstiek voorziet dit casusboek.
'Casus- en oefenboek voor bemiddelaars' bevat 32 casussen. Bij de keuze van zaken is gebruikgemaakt van de beschrijving van de competenties voor mediators die in het Handboek Mediation en op de site van Intop te vinden zijn. Het boek is voor zowel de startende als de meer ervaren mediator interessant.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jocelyn Weimar
Inhoudsopgave
Inhoud
Werken met de oefencasus
1 Basiscompetentie 1: Het opbouwen van een goede werkrelatie
1.1 Voorbij het persoonlijke belang: arbeidsconflict (twee betrokkenen)
1.2 Voorbij het persoonlijke belang: erfeniskwestie (twee betrokkenen)
1.3 Professionele houding: familieconflict (twee betrokkenen)
1.4 Professionele houding: B2B (twee betrokkenen)
1.5 Onpartijdigheid: burenruzie (twee betrokkenen)
1.6 Onpartijdigheid: vennootschapsprobleem (vier betrokkenen)
1.7 Communicatie en balans beheer: ruzie aan de bestuurstafel (drie of vier betrokkenen)
1.8 Communicatie en balans beheer: ruzie tussen directeuren (twee betrokkenen)
2 Basiscompetentie 2: Motiveren van de deelnemers voor het mediationproces
2.1 Empowerment: arbeidsconflict (twee betrokkenen)
2.2 Empowerment: burenruzie (drie betrokkenen)
2.3 Emotionele saus: scheiding (twee betrokkenen)
2.4 Emotionele saus: ruzie om de katten (twee betrokkenen)
2.5 Hiërarchische macht: ruzie met de gemeente (twee betrokkenen)
2.6 Hiërarchische macht: ruzie tussen docent en leerling (twee betrokkenen)
2.7 Verborgen agenda's: erfenis (vijf betrokkenen)
2.8 Verborgen agenda's: arbeidsconflict (twee betrokkenen)
3 Basiscompetentie 3: Het reguleren van de communicatie tussen de deelnemers
3.1 Bruggen bouwen: conflict met de uitkeringsinstantie (twee betrokkenen)
3.2 Bruggen bouwen: arbeidsconflict (twee betrokkenen)
3.3 Structureren van de communicatie: scheiding (twee betrokkenen)
3.4 Structureren van de communicatie: onderhuur (twee of drie betrokkenen)
3.5 Onderling begrip: ruzie met de Belastingdienst (twee betrokkenen)
3.6 Onderling begrip: scheiding (twee betrokkenen)
3.7 Machtsbalans: ruzie tussen ouders, bestuur en directeur (drie betrokkenen)
3.8 Machtsbalans: ruzie tussen vennoten (twee betrokkenen)
4 Basiscompetentie 4: Het behandelen van conflictkwesties
4.1 Tussen uitersten manoeuvreren: arbeidsconflict? (twee betrokkenen)
4.2 Tussen uitersten manoeuvreren: waar gaat dit over? (twee betrokkenen)
4.3 Duidelijke kaders scheppen: familieconflict (drie betrokkenen)
4.4 Duidelijke kaders scheppen: scheiding (twee betrokkenen)
4.5 De koek vergroten: burenruzie (drie - acht betrokkenen)
4.6 De koek vergroten: ruzie in de familie (twee betrokkenen)
4.7 Down to the whole: fusieperikelen (twee betrokkenen)
4.8 Down to the whole: ruzie tussen vennoten (twee betrokkenen)
Bijlage 1: De hoofdtaken van de mediator conform het Handboek Mediation 2009
Bijlage 2: Eindtermen vaardigheidstoets Intop Mediation
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan