Het begrip 'belang' in de Nederlandse belastingwetgeving
Paperback Nederlands 2014 9789012393898Samenvatting
Het begrip 'belang' wordt in de Nederlandse belastingwetgeving onder meer gebruikt om een relatie tussen twee rechtssubjecten tot uitdrukking te brengen. Indien een relatie tussen twee subjecten als een belang wordt aangemerkt kan de aanwezigheid van het belang, afhankelijk van de omvang van het belang, bepaalde fiscale consequenties met zich brengen. De fiscale wetgever verbindt derhalve consequenties aan de aanwezigheid van een belang met een bepaalde omvang en normeert daarmee het gedrag van individuele belastingplichtigen ten aanzien van de wijze waarop deze relaties met andere subjecten aangaan.
Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre het begrip 'belang' in de Nederlandse belastingwetgeving een geschikte norm is om in het concrete geval een relatie tussen rechtssubjecten tot uitdrukking te brengen, gelet op de functies van de wettelijke bepalingen waarin het begrip 'belang' voorkomt. Hiertoe is getoetst of het begrip 'belang' voldoet aan de criteria rechtszekerheid, uitvoerbaarheid, doeltreffendheid en proportionaliteit.
Daarnaast is de wijze waarop relaties tussen rechtssubjecten in Europese fiscale regelgeving tot uitdrukking zijn gebracht vergeleken met het gebruik van het begrip 'belang' in het Nederlandse belastingrecht. Het onderzoek heeft plaatsgevonden aan de hand van een drietal verschijningsvormen waarin het begrip 'belang' zich manifesteert in de Nederlandse belastingwetgeving, te weten in het aanmerkelijk belangbegrip, het verbondenheidsbegrip en het zelfstandige begrip 'belang'. Het onderzoek is afgesloten met aanbevelingen om de kwaliteit van begrip 'belang' te verbeteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan