Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Naar een vraaggestuurde informatievoorziening

De case Gezondheidszorg

Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789012582049
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

ITIL, ASL en BiSL hebben als markstandaarden voor IT- en informatiemanagement (beheer) een grote vlucht genomen. Om deze goed toe te kunnen passen worden IT-beheerders getraind in deze methodes en worden processen ingericht. Wat hierbij altijd speelt zijn vragen als: 'hoe hang ik dat nou op in de organisatie', 'wie zijn de stakeholders en hoe betrek ik die' of 'wie is nou waarvoor verantwoordelijk'. Specifiek op het terrein van functioneel beheer en/of (business)informatiemanagement spreken we hierbij over de inrichting van de vraagorganisatie van de informatievoorziening.

In de zorgmarkt en met name bij de zorgorganisaties spelen omvangrijke veranderingen, veroorzaakt door de geïntroduceerde marktwerking, maatschappelijke veranderingen en de (technologische) mogelijkheden voor een innovatieve zorg. Informatievoorziening speelt hierbij steeds meer een cruciale rol. De ervaring leert dat de informatievoorziening alleen succesvol kan zijn wanneer deze direct vanuit de zorg en de bedrijfsvoering wordt aangestuurd. In de zorgsector betekent dit voor veel organisaties dat zij moeten en willen transformeren van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde informatievoorziening.

'Naar een vraaggestuurde informatievoorziening' is geschreven door experts op het gebied van de standaarden voor het beheer van IT en de informatievoorziening (IV). Zij brengen de werelden van IT en de business - in dit geval de zorg en bedrijfsvoering daarvan - bij elkaar. Dit combineren ze met hun jarenlange beheerervaring in verschillende marktsegmenten, waardoor Naar een vraaggestuurde informatievoorziening een praktisch boek is geworden. Het biedt de lezers vanuit verschillende perspectieven en op verschillende niveaus handreikingen en best practices. Een ieder die in zijn of haar organisatie met deze materie te maken krijgt, zal zich herkennen in de sprekende situaties en voorbeelden die in dit boek zijn uitgewerkt.

Dit boek geeft zowel theorie als een praktijkcase die als rode draad door het boekje loopt. Zo geeft het boek concrete handvatten voor de inrichting van business informatiemanagement in zorgorganisaties.

Het boek is dan ook een handleiding voor management, informatiemanagement en functioneel beheer(ders). We beogen hiermee ook aan te sluiten met leerprogramma's voor de zorg bij onderwijsinstellingen.

Specificaties

ISBN13:9789012582049
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:107
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:23-2-2012
Hoofdrubriek:IT-management / ICT
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Remko van der Pols

Remko van der Pols is mede-grondlegger en managing consultant van het expertisecentrum Lifecycle Enabling binnen Pinkroccade Atribit. Dit expertisecentrum houdt zich bezig met het inrichten van IT-organisaties en het doorlichten en vernieuwen van informatiesystemen en het opstellen van ICT-portfolio's. Remko van der Pols heeft het ASL-framework in hoge mate mede vormgegeven. Daarnaast heeft hij diverse malen gepubliceerd in onder meer informatie en het IT-beheer jaarboek over functioneel en applicatiebeheer en informatieplanning.

Andere boeken door Remko van der Pols

Over René Sieders

René Sieders is medeoprichter en eigenaar van The Lifecycle Company, de strategische kennispartner van de ASL BiSL Foundation. René heeft bijgedragen aan de (door-) ontwikkeling van de ASL- en BiSL frameworks. Tevens heeft hij een leidende rol gespeeld bij de ontwikkeling van ISO/IEC 16350, de internationale standaard voor applicatiemanagement, gebaseerd op ASL. In het dagelijks leven helpt hij organisaties bij het inrichten en professionaliseren van applicatiemanagement, functioneel beheer en informatiemanagement en I-governance.

Andere boeken door René Sieders

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
2. De informatievoorziening in de zorg
3. Structurering van de vraagorganisatie
4. Inrichting van businessinformatiemanagement
5. Informatiebeleid
6. Leverancierssturing
7. Epiloog

Bijlagen
Literatuur
Register
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Naar een vraaggestuurde informatievoorziening