Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Storytelling

De kracht van verhalen in communicatie

Paperback Nederlands 2004 9789013014662
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Als een mutinational een chief storyteller aanstelt, een verzekeraar de kernwaarden van de organisatie verankert met een sustainable corporate story en een gemeente verhalenvertellers inzet om allochtonen te bereiken, kan niet langer worden gesproken van een praatje voor de vaak. Verhalen vertellen nestelt zich tussen de andere sturingsinstrumenten van organisaties. Waar komt die belangstelling vandaan? Wat zijn de toepassingsmogelijkheden? En: bieden verhalen louter nieuwe kansen of zijn er ook beperkingen en wellicht schaduwzijden?

Dit Communicatiedossier is geboren vanuit een prettige verwondering over de belangstelling voor 'het verhaal' als middel bij het betekenis geven aan complexe informatie. Of het nu gaat om bereiken van jongeren, om het binden van mensen aan een organisatie, het positioneren van een onderneming of om het creëren van draagvlak voor een reorganisatie: met een verhaal kun je mensen vervoeren. Wat modellen, theorieën en rationele argumentatie ontbeert, biedt het verhaal dubbel en dwars: een herkenbare, creatieve en toegankelijke manier om te zeggen waar het op staat.

Guido Rijnja en Ron van der Jagt presenteren in 'Storytelling' een terreinverkenning. Daarin komen de traditie van verhalen vertellen, het verhaal van de onderneming en de theorie achter twee dragende begrippen - framing en betekenisverlening - aan bod. Vier voorbeelden illustreren de aanpak van de corporate story: weloverwogen pogingen om de reputatie van de organisatie te verbeteren. In zes vertellingen komt vervolgens naar voren hoe verhalen helpen bij organisatieverandering, stedelijke ontwikkeling en het bereiken van specifieke doelgroepen.

Specificaties

ISBN13:9789013014662
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:125
Uitgever:Boom
Druk:0
Verschijningsdatum:31-10-2012

Lezersrecensies

4.1 van de 5
9 stemmen
6
0
1
2
0

Over Guido Rijnja

Guido Rijnja (1960) werkt sinds 1982 bij de overheid in communicatiefuncties. Hij diende onder meer de gemeenten Den Haag en Rotterdam en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie, is nu werkzaam bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Hij publiceerde eerder onder meer met Vera de Witte De kracht van de boodschap, met Ron van der Jagt Storytelling en met Robbert Coops De overheid heeft het altijd gedaan. In 2012 promoveerde hij met een proefschrift over de ambtelijke omgang met publiek tegenspel (zie www.genietenvanweerstand.nl).

Andere boeken door Guido Rijnja

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1 - Terreinschets

1. Verhalen, bindmiddel van alle tijden. Een inleiding
2. Het verhaal van de onderneming. De corporate story in het perspectief van reputatiemanagement
3. Frame doctoring. Het strategisch gebruik van frames in storytelling
4. Op zoek naar het Stockske van Oldenbarnevelt. Ingepakte verhalen en het gebruik van gemeenschappelijke metaforen

Deel 2 - Toepassingen van de corporate story: het verhaal van de organisatie

5. Voor het leven. Het verhaal van de Sociale Verzekeringsbank
6. Kluwer vindt zichzelf opnieuw uit. Verhalen als dragers van identiteit
7. Praatjes vullen geen gaatjes, maar dichten de kloof. Verhalen van Economische Zaken
8. Sommige verhalen vertellen zichzelf. Het verhaal van Interpolis.

Deel 3 - Toepassingen van storytelling: verhalen vertellen in communicatie

Verhalen van verandering

9. Verhalen veranderen. De werkelijkheid is een verhaal apart
10. Op reis. Storytelling als bagage voor organisatieverandering

Verhalen van steden

11. Het verhaal van de stad. Aan auteurs en inspiratie geen gebrek
12. Fascinatio. Een wijk volgens het boekje?

Verhalen van doelgroepbereik

13. Lamkadam onderneemt actie in Hillesluis. Schoon en heel als vertelproject in Rotterdam
14. The Duck Story. Jongeren veilig op Internet

Tot slot: verder lezen
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Storytelling