Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Verandermanagement Interveniëren en veranderen
Interveniëren en veranderen
Interveniëren en veranderen
Jaap Boonstra

Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.

Meer over de auteurs
Jaap Boonstra, Léon de Caluwé e.a.

Interveniëren en veranderen

Zoeken naar betekenis in interacties

Gebonden Nederlands 2006 9789013039764
9 beoordelingen
10
Voormalig top 10Totaal 1 dag
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
79,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Dit is een boek met een vernieuwende inhoud op het gebied van interveniëren en veranderen. Het geeft een overzicht van de nieuwste interventies die gericht zijn op betekenis geven en interactie. Al deze interventies stammen uit een sociaalinterpretatief perspectief, waarin mensen met elkaar situaties duiden, visies en betekenis ontwikkelen, tot actie en handelen komen en zo vernieuwingen tot stand brengen.

In dit boek wordt een overzicht gegeven van de wortels en basisprincipes die ten grondslag liggen aan deze interventies. De kern van het boek bestaat uit achttien concrete interventiebeschrijvingen. In deze beschrijvingen wordt ingegaan op de achtergronden van deze interventies, de werkzaamheid, de condities waaronder ze werken en de ervaringen die zijn opgedaan.

Het gaat over de volgende interventiemethodieken:
- Verhalen vertellen en werkelijkheden onderzoeken: door het vertellen van verhalen brengen mensen symboliek tot leven;
- Historie onderzoeken en geschiedenis maken: door samen geschiedenis te maken en het verleden te reconstrueren kan men kennis ontwikkelen en veranderingen in gang zetten;
- Waarderend verkennen en toekomst verbeelden: het creëren van open en actiegerichte processen om te zoeken naar wat mensen bindt en naar een visie op de toekomst;
- Zoeken naar dynamische patronen en uitwisselen van betekenissen: als onderliggende patronen zichtbaar worden, is het makkelijker te begrijpen waarom veranderingen stagneren;
- Leren reflecteren en leerprocessen vormgeven: hoe u kunt komen in een collectief proces van reflectie en betekenisgeving. Wat zijn de condities voor collectieve leerprocessen?
- Reflecteren op handelen en streven naar schoonheid: eigen professionaliteit ontwikkelen door zelf te reflecteren op wat u drijft en doet. En kan schoonheid een leidend principe zijn?

Het boek wordt afgesloten met een kritische reflectie op deze methodieken: waar staan we? En een vooruitblik naar nieuwe experimenten en uitdagingen.

'Interveniëren en veranderen' is bedoeld voor professionals in organisaties die op de hoogte willen zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het vakgebied van de veranderkunde en die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor veranderen en vernieuwen.

Het boek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs en deelnemers aan postacademische leergangen die willen werken aan het doordacht en geïnspireerd veranderen van organisaties.

Onder redactie van Jaap Boonstra en Léon de Caluwé. Overige auteurs: Adriaan Bekman, François Breuer, Tineke Abma, Gerhard Smid, Godfried den Boer, Vittorio Busato, Liesbeth Halbertsma, Tonnie van der Zouwen, Leen van Driel, Gemma van der Ploeg, Annemieke Stoppelenburg, Luk Dewulf, Luc Verheijen, Carla Vliex, Hans Vermaak, Hans de Sonnaville, Dick van Ginkel, Mariëtte Thijssen, Brechtje Kessener, Katrien Termeer, André Wierdsma, Kilian Bennebroek Gravenhorst, Henk van de Graaf, Julien Haffmans, Mathieu Weggeman, Irene Lammers, Jac Geurts, Jurriaan Altena, Bart Geluk.

Specificaties

ISBN13:9789013039764
Trefwoorden:organisatieverandering, verandermanagement, veranderen
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:411
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:23-11-2013
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

Interveniëren en veranderen
Gertjan de Groot | 14 juni 2007
De interventiemethoden die door Jaap Boonstra en Léon de Caluwé met de bundel 'Interveniëren en veranderen' voor een breder publiek toegankelijk gemaakt worden, ontlenen allemaal hun kracht aan interactie. 
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
9 stemmen
5
0
1
3
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jaap Boonstra

Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek en Leiderschap’ aan Esade Business School in Barcelona (Spanje), hoogleraar Organisatieverandering aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB). Jaap is tevens hoogleraar ‘Internationaal leiderschap’ en voorzitter van de interfacultaire groep Internationaal Leidershap bij CEMS, The Global Alliance in Management Education. Eerder was hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en Rector van Sioo, Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde.    Als onafhankelijk adviseur ondersteunt Jaap maatschappelijke organisaties en wereldwijde allianties in hun ontwikkeling. Hij schreef verschillende boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap, waaronder Allianties voor een Duurzame Toekomst (Boom, 2023) Veranderen als Samenspel (Boom, 2018), Perspectieven op Veranderen (Boom, 2017), Perspectieven op Leiderschap (Boom, 2017), Veranderen van Maatschappelijke organisaties (Business Contact, 2017) en Leiders in Cultuurverandering (Van Gorcum, 2014) en Verandermanagement in 28 lessen (Business Contact, 2013). Fotografie: Wiep van Apeldoorn

Andere boeken door Jaap Boonstra

Bekijk alle boeken

Over Léon de Caluwé

Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Hij heeft gewerkt in de adviesgroepen overheid, opleidingen, innovatiemanagement en human talent. Na 1995 was hij lid van de groep O3 (onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning) die als denktank functioneert voor het hele bureau. Hij was senior partner en voorzitter van het vakcomité dat de R&D functie vervult binnen het bureau. Hij heeft honderden adviesopdrachten gedaan in alle denkbare sectoren. De rode draad daarin zijn vraagstukken waarbij de factor mens en verandering kernbegrippen zijn. Hij promoveerde op de opzet en effecten van grootschalige cultuurinterventie. 'Veranderen moet je leren' (1997) ontving de publieksprijs als boek van het jaar van de OOA in 1998. Sinds het voorjaar van 2000 is hij hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar hij tevens het Centre for Research in Consultancy (CRC) leidt. Hij was docent in vele managementleergangen en opleidingen voor adviseurs en lid van de redactie van M&O. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.

Andere boeken door Léon de Caluwé

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord

Introductie en theoretische positionering
1. Interveniëren en veranderen
Zoeken naar betekenis in interacties
2. Methodologie van de evidentie
Onderzoek en zingeving in processen van organisatieontwikkeling

Verhalen vertellen en werkelijkheden onderzoeken
3. Storytelling als interactieve interventie
Toepassing van de narratieve benadering bij organisatieverandering
4. Werken met narratieven
Verhalen en dialoog als methoden voor praktijkverbeteringen

Historie onderzoeken en geschiedenis maken
5. Learning histories in leer- en veranderingstrajecten
Geschiedenis maken vanuit hart voor de zaak
6. Samen geschiedenis maken
De learning-historymethode in theorie en praktijk

Waarderend verkennen en vernieuwingen realiseren
7. Future search
Inspireren, ontdekken, leren, zien, verbeelden en doen in één
8. Een organisatieveranderingsproject op basis van een waarderende benadering
Een Large Group Intervention in een chemisch bedrijf
9. Leren en veranderen in een open ruimte
De dynamiek van en in een Open Space

Zoeken naar patronen en mogelijkheden voor vernieuwing
10. Interactief werken met causale diagrammen
Leren omgaan met keuzes en paradoxen in de procesvoering
11. Interveniëren in processen van sensemaking
Een methode om geslotenheid van organiseerprocessen te doorbreken
12. Interaction @work
Interactieve interventies in sociale interacties

Leren reflecteren en veranderen
13. Duurzaam veranderen
Vier lagen in het organiseren van diepgaand leren
14. Methodiek voor Collectieve Competentieverhoging
Een context voor co-creërend veranderen
15. Een leerproces vormgeven en veranderingen realiseren
Reflectie, interactie en samenwerking door survey-feedback
16. Leren door constructief evalueren
Mogelijkheden en toepassingsvoorwaarden van vierde generatie evaluatie

Reflecteren op het handelen en het streven naar schoonheid
17. Vrijgeleiden als interventiemethode
'Leiderschap van niks, en het lijkt nergens op'
18. Op zoek naar elegantie
De esthetiek van werkprocessen in organisaties

Kritische reflectie en vooruitblik
19. Interventie door interactie
Een vergelijkende beschouwing

Abstracts
Auteurs

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Co-creatie van verandering
    André Wierdsma
    Co-creatie van verandering
    € 35,00
  • Cultuurverandering: mythe of realiteit?
    Rob van Es
    Cultuurverandering: mythe of realiteit?
    € 71,95
  • Mensen veranderen
    Yvonne Burger
    Mensen veranderen
    € 69,95
  • Het Veranderboek
    Steven ten Have
    Het Veranderboek
    € 66,50
  • Voorbij Verandermanagement
    Antonie van Nistelrooij
    Voorbij Verandermanagement
    € 62,95
  • Dynamics of Organizational Change and Learning
    Jaap Boonstra
    Dynamics of Organizational Change and Learning
    € 236,23

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Interveniëren en veranderen

        Interveniëren en veranderen
        Jaap Boonstra , Léon de Caluwé
        /