Lees verder
Prof.Dr. Arjan van Weele bekleedt in deeltijd de NEVI leerstoel Inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is een ervaren docent en onderzoeker en als bestuursadviseur actief bij vele grote internationale ondernemingen op het gebied van inkoop-, leveranciers- en contractmanagement.
Meer over Arjan van WeeleGrondslagen van inkoopmanagement
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789013042627Samenvatting
'Grondslagen van inkoopmanagement' beschrijft de belangrijkste principes en concepten op het gebied van inkoop en supply chain management. Het is bedoeld voor managers die zich in korte tijd een beeld willen vormen van het vakgebied. Het is om deze reden minder gedetailleerd dan 'Inkoop in Strategisch Perspectief', waarop de inhoud is gebaseerd. In dertien compacte hoofdstukken krijgt de lezer een beeld van het vakgebied.
Deel één 'Kernbegrippen' bestaat uit zes hoofdstukken. Deze geven een beschrijving van de belangrijkste begrippen en definities, de invloed van inkoop op bedrijfsresultaten, de manier waarop inkoopprocessen en -besluitvorming in organisaties verlopen en de manier waarop inkoop kan worden geprofessionaliseerd. Hierbinnen krijgen e-procurement en competentieontwikkeling specifieke aandacht. Dit deel besluit met inkopen binnen dienstverlenende organisaties en inkopen binnen overheidsinstellingen.
Het tweede deel 'Bouwstenen van inkoopmanagement' bestaat uit zeven hoofdstukken die ieder de belangrijkste fasen van het inkoopmanagement proces weergeven. Achtereenvolgens worden behandeld: de achtergronden en aanpak van outsourcing en offshoring, de positie van inkoop in het ondernemingsbeleid en de wijze waarop met tot een gedifferentieerde inkoop- en leveranciersstrategie kan komen. Daarnaast worden de raakvlakken beschreven tussen inkoop, productontwikkeling, kwaliteitszorg, logistiek en ketenmanagement. Tot slot komt de organisatie en struktuur van inkoop aan de orde. Het laatste hoofdstuk behandelt de vraag hoe inkoopresultaten kunnen worden gemeten en beoordeeld.
Dit boek combineert theorie met de praktijk. Theoretische concepten worden geïllustreerd aan de hand van talrijke praktijkvoorbeelden. Het boek is systematisch van opzet. Elk hoofdstuk is volgens dezelfde structuur opgezet. Leerdoelen vormen de basis van elk hoofdstuk gevolgd door een inleidende case. Hierna volgen de belangrijkste concepten met vele illustraties. Ieder hoofdstuk besluit met een compacte samenvatting en discussievragen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Arjan van Weele
Inhoudsopgave
Deel 1
1. Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen
2. Inkoopprocessen: structuur en besluitvorming
3. Het inkoopmanagementproces
4. Facility management en inkoop van diensten
5. Public procurement
6. Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
7. Uitbesteding en risicomanagement
Deel 2
8. Inkoopbeleid en ondernemingsstrategie
9. Ontwikkelen van inkoop- en sourcingstrategieën
10. Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
11. Inkoop, logistiek en supply chain management
12. Structuur en organisatie van de inkoop
13. Prestatiemeting in de inkoop
Afkortingen
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan