Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
e.a.

De professionele communicatieafdeling

Communicatie als managementpijler

Paperback Nederlands 2008 9789013059588
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Auteurs Vera de Witte en Iris Bogers geven in deze publicatie hun visie op de toekomst van de communicatiefunctie. Zij zien de communicatieafdeling als strategische managementpartner, die bij uitstek in staat is organisatie en omgeving met elkaar te verbinden. Communicatie als managementpijler. Professionalisering van de communicatieafdeling is hiervoor wel noodzakelijk.

Deze professionalisering betreft het overstijgen van de eigen discipline door te denken in managementvraagstukken en vanuit deze vraagstukken de communicatievisie en de afdeling vorm te geven. Vanuit het 'professionaliseringkwadrant' geven zij handreikingen voor visieontwikkeling, het inrichten van de afdeling, het verkrijgen van draagvlak en positie en het meten en afleggen van verantwoording. Daarbij kijken zij ook naar aanpalende disciplines, zoals ICT, HRM en Marketing. Tot slot benoemen zij de succesfactoren voor de professionele communicatiefunctie, die zij de 'tien gouden professionaliseringsregels' noemen.

De kracht van dit dossier is de bemoediging die ervan uit gaat. Communicatie wordt steeds belangrijker en het is aan ons, communicatieprofessionals, de bal in te koppen. Die strategische positie ligt in ons bereik. Randvoorwaarden die nog niet of niet toereikend zijn, kunnen worden gecreëerd. Tactisch handelen en concrete resultaten leiden tot waardering en concrete bijdragen. Het gaat verder om visie, creativiteit, overtuigingskracht en daadkracht.

Met deze publicatie nodigen De Witte en Bogers vakgenoten uit om met hen de handschoen tot verdere professionalisering op te pakken. Eén van de geïnterviewde vakgenoten verwoordt het zo: "Communicatieprofessionals zijn doordrongen van de strategie van het bedrijf, weten welke strategische bijdrage communicatie aan deze strategie levert en hebben zin om iets neer te zetten".

Specificaties

ISBN13:9789013059588
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:157
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:31-10-2012

Expertrecensies (1)

Communicatieafdeling moet strategischer denken
Paul Groothengel | 25 februari 2009
Wie het boek De professionele communicatieafdeling van Vera de Witte dichtslaat, vraagt zich af waar het toch zo vreselijk mis is gegaan met de communicatieafdeling. Want terwijl ze de laatste jaren steeds meer ruimte heeft gekregen om strategische waarde aan de organisatie toe te voegen (‘de deur van de Board staat voor communicatie altijd open’), is ze verstrikt geraakt in uitvoerende taken. En dus groeit de onvrede onder het topmanagement. Want die redeneert dat communicatie wel wat meer mag leveren dan het antwoord op de vraag of de personeelskrant ja dan nee online moet. Het is geen prettige ontwikkeling voor de communicatiefunctie, gezien ook de onbarmhartig aanrollende ontslaggolf.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Vera de Witte: ‘Communicatie mist aansluiting met eigen top’
Paul Groothengel 13 maart 2009 Communicatiemensen moeten zich opwerpen als strategisch partner voor het topmanagement. Dat doen ze nu nog veel te weinig. En dat leidt tot harde kritiek op de communicatiefunctie, schrijft Vera de Witte in haar boek De professionele communicatieafdeling. Ze is hoofd Communicatie & Marketing CAOP, kennis- en dienstencentrum op het terrein van arbeidszaken in het publieke domein. Haar boodschap: de communicatieafdeling kan en moet zich ontwikkelen tot strategische partner van het management. En wel nu, anders gaan andere disciplines met communicatie aan de haal.

Over Vera de Witte

Vera de Witte is ruim 15 jaar actief in het communicatievak, vooral voor en in het publieke domein. Zo bekleedde zij onder meer de functies hoofd concerncommunicatie Belastingdienst, hoofd corporate communicatie Dienst Justitiële Inrichtingen (Justitie), manager Berenschot Communicatie en hoofd communicatie en marketing CAOP. Zij werkt nu als directeur communicatie bij de VNG. Zij is auteur van onder meer Public Branding, over zin en onzin van merkenbeleid bij de overheid (2002), De wereld achter de arbeidsmarktcampagne (2003), De kracht van de boodschap (2007), De professionele communicatiefunctie (2008) en Kleur Bekennen (2014). Zij is bestuursvoorzitter van de vakgroep overheidscommunicatie van Logeion.

Andere boeken door Vera de Witte

Inhoudsopgave

1. De professionele communicatieafdeling

2. In interactie met de omgeving

3. Onderdeel van een organisatie

4. Weg uit de tunnelvisie

5. Veni, vidi, visie

6. De organisatie van de professionele communicatiefunctie

7. De communicatieprofessional aan het werk

8. Bijdragen en afrekenen

9. De praktijk aan het woord

10. Een schematische route naar professionalisering

11. Tien gouden professionaliseringsregels

Geraadpleegde literatuur

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De professionele communicatieafdeling