Pieter Diehl is manager bij 'Management & Consultancy' Edux te Breda. Hij heeft veel ervaring met het begeleiden van implementatietrajecten voor managementsystemen zoals OHSAS, INK, levensfasebewust personeelsbeleid en vitaliteit.
Meer over de auteursArbobeleid in de praktijk
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789013059656Samenvatting
De preventiemedewerker vervult een belangrijke functie binnen de organisatie. Steeds meer is hij het centrale aanspreekpunt voor arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf. De preventiemedewerker is immers vaak de enige die met regelmaat op de verschillende werkplekken komt. Ook fungeert hij als vraagbaak voor de andere werknemers en de werkgever. Voor die laatste is de preventiemedewerker de belangrijkste adviseur op arbogebied. Ook vraagt de werkgever de preventiemedewerker het voortouw te nemen bij de zorg voor de arbeidsomstandigheden.
In dit deel van de serie 'De preventiemedewerker aan het werk' staat de beleidsvoering centraal. Het boek laat de preventiemedewerker stap voor stap zien wat er moet gebeuren om tot concrete plannen voor verbetering te komen. Achtereenvolgens komen de inventarisatie van knelpunten, het vaststellen van de risico's, het benoemen van de prioriteiten, het ontwikkelen van ideeën om tekortkomingen aan te pakken en het maken van concrete plannen aan de orde.
Dit is vooral een praktisch boek, zonder hoogdravende theorie. Het is een boek waarmee de preventiemedewerker direct aan de slag kan, of hij nu werkt in een groot of in een klein bedrijf.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Henk Koenders
Inhoudsopgave
1. Inleiding op het onderdeel arbobeleid
1.1 Wat is arbobeleid?
1.2 Arbobeleid in fasen
1.3 Communiceren over arbobeleid
2. Inventariseren
2.1 Inventariseren van gevaren
2.2 Het evalueren van gevaren
2.3 De analyse van de in- en externe omgeving
2.4 De rol van de preventiemedewerker bij de inventarisatie en evaluatie
3. Plannen maken
3.1 Een stappenplan
3.2 Hoe organiseer je het tot stand komen van de plannen?
3.3 Het stellen van prioriteiten
3.4 Van prioriteiten naar een beleidsplan
3.5 Het opstellen van een jaarplan
4. Plannen uitvoeren
5. Evalueren en bijstellen
5.1 Periodieke inspecties
5.2 Beoordeling door het management
Bijlage: RI&E-checklist kleine bedrijven, inclusief beoordeling arbobekwaamheid en preventietaken
Literatuurverwijzingen
Over de auteurs
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan