Lees verder
Huib Koeleman is oprichter van Huib Koeleman Verandercommunicatie in Amsterdam. Als consultant coacht hij management- en veranderteams bij veranderprocessen. Ook begeleidt hij communicatieafdelingen bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën.
Meer over Huib KoelemanInterne communicatie als managementinstrument
Paperback Nederlands 2012 6e druk 9789013077278Samenvatting
Interne communicatie is een van de succesfactoren om een organisatie in deze tijd goed te laten functioneren. Uit onderzoek blijkt dat van bedrijven die goed presteren 80% van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding en vindt dat het management echt naar hen luistert. Bij bedrijven die minder goed presteren, is dat maar 40%. De motivatie van werknemers blijkt vooral van twee zaken af te hangen: de mate waarin men wordt betrokken in een dialoog en de wijze waarop men informatie ontvangt. En het mislukken van veranderingsprocessen bijvoorbeeld, blijkt achteraf vaak te wijten aan het onvoldoende communiceren met medewerkers.
'Interne communicatie als managementinstrument' wil een overzicht geven van de diverse facetten van het vakgebied interne communicatie. En het wil communicatiemanagers en de mensen die hiervoor in opleiding zijn, een handreiking bieden bij het opstellen van intern communicatiebeleid en het verbeteren van de communicatiemix. Ook het verbeteren van de effectiviteit van de communicatiekanalen krijgt daarbij de nodige aandacht.
In deze zesde gewijzigde druk is er veel meer aandacht voor het creëren van dialoog en de inzet van social media, zoals blogs en wiki's, en de consequenties van social media voor de interne communicatie. Ook het nieuwe werken komt aan bod. Tevens is het hoofdstuk over veranderingsprocessen uitgebreid en wordt een voorbeeld gegeven van een aankondiging van een reorganisatie.
Het boek is bestemd voor communicatie- en hrm-managers die de interne communicatie in hun organisatie willen verbeteren. Het boek is tevens geschikt voor studenten aan HBO- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp 'communicatie in organisaties' in willen gaan.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Huib Koeleman
Inhoudsopgave
Deel 1 - Achtergronden
2. Functies, kanalen en richtingen
3. Het communicatieproces
4. Motiveren, binden en boeien
5. De 2.0-doelgroep
6. De klassieke organisatie
7. Het nieuwe werken
Deel 2 - De basisstructuur voor interne communicatie
8. Het verbeteren van de basisstructuur
9. Formuleren van een beleidskader
10. Communicatieve competenties
11. Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
12. Het onderhouden van de basisstructuur
13. Communicatie bij veranderingsprocessen
Deel 3 - Trends en praktijkvoorbeelden
14. Communicatie bij een reorganisatie
15. Introductie van nieuwe medewerkers
16. Communicatie bij ploegendiensten en virtuele reams
17. Diversiteit: communicatie in een veelzijdige organisatie
Deel 4 - Methoden en kanalen
18. Persoonlijke communicatie
19. Interne media
Deel 5 - Onderzoek
20. Communicatie-audits
21. Het onderzoeksproces
22. Onderzoek naar de basisstructuur, kanalen en middelen
Bijlagen
Bijlage 1: Stappen voor een onderzoek naar communicatie
Bijlage 2: Voorbeeld van een IC-enquête (naar de ICA-audit)
Bijlage 3: Voorbeeld van een dagboekformulier
Bijlage 4: Voorbeeld redactiestatuut personeelsblad
Bijlage 5: Voorbeeld van een intranet redactiestatuur
Literatuur
Begrippen
Trefwoordenregister
De auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan