Ed Weenk is een freelance-trainer, consultant en als docent Supply Chain Management verbonden aan de Maastricht School of Management, de EADA Business School in Barcelona en de Antwerp Management School.
Meer over Ed WeenkDe perfecte pass
Wat de manager kan leren van de voetbaltrainer
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789013098785Samenvatting
Een trainer en zijn team moeten punten scoren, wedstrijden winnen. Hetzelfde geldt voor de manager. Beide kunnen het niet alleen. Hoe zorgen ze ervoor dat hun spelers steeds de juiste passes geven, elkaar altijd blindelings weten te vinden in de uitvoering?
Managers hebben heel veel gemeen met trainers. In 'De perfecte pass' gebruikt Ed Weenk voetbal als metafoor voor het werk van de manager en het reilen en zeilen in organisaties. Hij gaat daarin veel verder dan de typische voorbeelden van motivatie en teambuilding. Aan de hand van de voetbalwereld wordt op een zeer toegankelijke manier een aantal concepten besproken - en ruim 80 reflecties geboden - die relevant zijn voor bedrijven en hun competitiviteit. De rol en het perspectief van de manager zijn steeds uitgangspunt.
Succes behaal je door consistent, hard en toegewijd werk dat op elkaar is afgestemd en ingebed is in de strategische big picture. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar zoals Johan Cruijff al zei: 'Simpel is het moeilijkst.'
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Titel en scope
1.2 De centrale concepten
1.3 Doelstelling en opzet
2. Let's play!
2.1 De big picture van de trainer
2.2 Voorbereiding van het seizoen
2.3 Voorbereiding van een wedstrijd
2.4 Game time!
2.5 Wedstrijdanalyse en aanpassing van de tactiek
3. De voetbaldynastie: blik op de lange termijn
4. Vanuit de press room: epiloog
Bijlagen
Bijlage 1: Concurrentiekracht, big picture,
afstemming, coherentie
Bijlage 2: Alle reflecties bij elkaar
Bijlage 3: Aanbevolen bronnen
Bijlage 4: Sales & Operations Planning (S&OP)
Bijlage 5: 'Doing without doing'
Bijlage 6: Balanced Scorecard
Bijlage 7: SMART-indicatoren
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan