Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De kunst van veranderen

Bewegen naar de kern

Paperback Nederlands 2013 9789013114553
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 84Hoogste positie: 45
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Na jarenlang denken, toepassen en doorontwikkelen presenteren Marco de Witte en Jan Jonker in dit boek hun visie op verandermanagement. De kern van die visie wordt uitgewerkt in een model waarin vier vragen centraal staan: Waarom?, Wat?, Hoe?, Wie? Ik!.

Deze vier bedrieglijk simpele vragen én de relaties daartussen helpen om stap voor stap complexe veranderkundige opgaven op een samenhangende manier te doorgronden. Dat inzicht vereenvoudigt het maken van keuzes. Keuzes die helpen om de business-propositie, de organisatie-inrichting en de gewenste veranderingen uit te lijnen. In het verlengde daarvan komt een drietal dilemma's aan de orde. Dilemma's die zich in elke veranderpraktijk voordoen. Het gaat dan om het balanceren tussen 'deel en geheel', 'inhoud en betekenis' en 'ratio en emotie'. Veel veranderkundigen zullen deze herkennen als relevante, aandacht vragende, maar ook taaie vraagstukken.

Aan de hand van het model wordt helder hoe mensen in hun eigen praktijk aan de slag kunnen om bij de kern van hun vraagstukken te komen. Model, kernvragen en dilemma's zijn de centrale elementen van een veranderkundige zoektocht naar 'de heilige graal': wat werkt wel, wat niet en waarom? Tegelijkertijd laat dit boek zien dat veranderopgaves slecht te managen of instrumenteel aan te vliegen zijn. De auteurs benaderen ze daarom als 'de kunst van veranderen'; een kunst die de nodige professionaliteit vraagt.

De uitdrukking 'beeld gaat voor tekst' wordt in dit boek serieus genomen. Alle centrale ideeën en concepten worden niet alleen beschreven,
maar zijn ook vertaald in schema's, afbeeldingen en illustraties. Bovendien hebben door de jaren heen honderden cursisten in de vorm van oneliners feedback gegeven op het model en het onderliggende gedachtengoed. Ook dat is meegenomen in de vormgeving. Dit heeft geleid tot een 'visueel' bijzonder vormgegeven boek.

Specificaties

ISBN13:9789013114553
Trefwoorden:verandering, veranderen
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:28-2-2019
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

Veranderkunst
Pierre Spaninks | 4 februari 2014
Een boek voor en door veranderaars, dat geen alomvattende theorie wil bieden maar wel een handzaam model om naar de praktijk te kijken. Dat is De kunst van veranderen van Marco de Witte en Jan Jonker.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
4 stemmen
4
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
Eventverslag: Derde orde-veranderingen
Nienke van Oeveren 28 mei 2014 Ze zijn benieuwd naar deze derde masterclass, de deelnemers van de reeks Verandertools. Na Anton Cozijnsen en Arend Ardon spreekt vanmiddag Marco de Witte over De kunst van veranderen. 'Heb jij je case voorbereid?' 'Ik heb het boek half doorgelezen, het is echt een goed boek.' De Witte zal de deelnemers vanmiddag goed aan het nadenken zetten over hun eigen case.
interview
Marco De Witte en Jan Jonker: ‘De verandering voorbij’
Pierre Spaninks 26 november 2013 Met De kunst van veranderen verschijnt het derde Nederlandse boek in korte tijd over hoe je het doet als het anders moet. Was dat nou nodig? Absoluut, vinden Marco de Witte en Jan Jonker. ‘Wij hebben het niet meer over hoe je erwtjes slimmer in een potje kunt stoppen maar over hoe we met zijn allen de energietransitie kunnen maken. Dat kun je niet ontwerpen, dat moet je ontdekken en ontwikkelen.’

Over Marco de Witte

dr. Marco de Witte (1959), is partner bij HGRV Adviseurs Managers en tevens verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (Faculteit Sociale Wetenschappen, Bestuurskunde). Verder is hij is als (kern)docent actief in commercieel (post)doctoraal onderwijs. Als geen ander vertaalt Marco op een heldere manier wetenschappelijke inzichten uit de verandermanagement literatuur naar waardevolle eye-openers voor managers. Hij helpt hen bij het nadenken over, de ontwikkeling en implementatie van veranderplannen.

Andere boeken door Marco de Witte

Over Jan Jonker

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. De afgelopen jaren heeft hij daarnaast de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van een andere meer duurzame economie, de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen en transactiesystemen waar geen geld aan te pas komt. Voor dat laatste ontwikkelde en lanceerde hij de app ‘SamSamBank’. Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers Duurzaam denken doen (2010), Nieuwe Business Modellen (2015) en Circulair organiseren (2018). De laatste jaren concentreert hij zich met zijn onderzoek meer en meer op de transitievraag die duurzaamheid en circulariteit met zich meebrengen. Hij werkt al jaren samen met Niels Faber aan columns, artikelen en boeken over duurzaamheid, de circulaire economie en transitie. Hij is bereikbaar via: janjonker@wxs.nl.

Andere boeken door Jan Jonker

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Ten geleide: niets is zo normaal als veranderen

1. Betekenisvol veranderen: kernvragen en dilemma's
1.1 Inleiding
1.2 Vier-ballenmodel
1.3 Drie dilemma's uit de veranderpraktijk
1.4 Links- of rechtsom?
1.5 Werken met het Vier-ballenmodel
1.6 Opbouw van dit boek

2. Het veranderidee: waarom?
2.1 Inleiding
2.2 Vier-ballenmodel
2.3 Waarom?

3. Het veranderidee: wat?
3.1 Inleiding
3.2 Vier organisatiekenmerken (STMC)
3.3 Strategie en organisatieinrichting
3.4 De tweeledige organisatie

4. Het veranderproces: wie? Ik!
4.1 Inleiding
4.2 Wie zijn bij de verandering betrokken?
4.3 Wie? Ik!
4.4 Weerstand managen

5. Het veranderproces: hoe?
5.1 Inleiding
5.2 Van droomdoelen naar concreet veranderresultaat
5.3 Van organisatiekundige vraag naar veranderopgave
5.4 Veranderbenaderingen: reizen, trekken en pendelen
5.5 Interventies: wat zijn dat?
5.6 Naar een bruikbare indeling
5.7 Een interventieplan maken
5.8 Relativeer je eigen plan

6. Worstelen met dilemma's in de praktijk
6.1 Over veranderen, de praktijk en dilemma's
6.2 Deel en geheel: 'separation fallacy'
6.3 Inhoud en betekenis: constructionistisch perspectief
6.4 Ratio en emotie: een paar apart
6.5 Omgaan met dilemma's: niet kiezen maar overstijgen

7. De toekomst van de veranderkunde
7.1 Op zoek naar de kern
7.2 Uitdagingen voor de komende jaren
7.3 De kunst van veranderen

Literatuur
Register
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst van veranderen