Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Juridisch Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten
Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten
Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten
Feer Verkade

Mr. D.W.F. Verkade studeerde Nederlands recht in Leiden. Zijn wetenschappelijke loopbaan ontwikkelde hij aan de universiteiten van Amsterdam (UvA), Nijmegen en wederom Leiden.

Meer over Feer Verkade
Feer Verkade

Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten

Paperback Nederlands 2016 9789013135411
Paperback | NL € 66,50 E-book | NL € 60,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
66,50
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Deze uitgave behandelt afdeling 6.3.3A BW, de wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken die eind 2008 in werking trad.

De afdeling omvat, wat de positie van consumenten jegens ondernemers betreft, regels voor misleidende consumentenreclame zoals we die eerder uit afd. 6.3.4 kenden, maar omvat méér. Afdeling 6.3.3A richt zich ook tegen andere oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten, zoals agressieve handelspraktijken. En de regels zijn niet beperkt tot gedragingen vóór het tot stand komen van een overeenkomst, maar gelden ook voor oneerlijke handelspraktijken na het sluiten daarvan (aflevering, service, klachtenbehandeling).

De achtergrond van de artikelen 6:193a-j BW - gelegen in Richtlijn 2005/29/EG - en de inhoud daarvan worden in dit boekje belicht. Een slothoofdstuk is gewijd aan handhavingskwesties, waarbij in deze tweede druk ruime aandacht wordt gegeven aan het in 2014 ingevoerde vernietigingsrecht voor de consument (art. 6:193j, lid 3). Ook de actiebevoegdheid van concurrenten en collectieve acties (vgl. art. 3:305a en 3:305d BW) komen aan bod, evenals handhaving door de Autoriteit Consument en Markt en klachtmogelijkheden bij de Stichting Reclame Code.

Bij de invoering van afdeling 6.3.3A over oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten, is de inhoud van afdeling 6.3.4 teruggebracht tot misleidende reclame jegens ondernemers, alsmede vergelijkende reclame. Afdeling 6.3.4 wordt door dezelfde auteur behandeld in MonBW B49b (Misleidende (B2B) reclame en vergelijkende reclame).

Specificaties

ISBN13:9789013135411
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:114
Uitgever:Wolters Kluwer
Druk:2
Verschijningsdatum:23-9-2016
Hoofdrubriek:Juridisch
ISSN:
Jongbloed:Consumentenrecht
Serie:Monografieën BW - Serie A & B

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Feer Verkade

Mr. D.W.F. Verkade studeerde Nederlands recht in Leiden. Zijn wetenschappelijke loopbaan ontwikkelde hij aan de universiteiten van Amsterdam (UvA), Nijmegen en wederom Leiden. Daarnaast was hij bijna 30 jaar advocaat te Amsterdam alsmede rechter- en later raadsheer-plaatsvervanger te Arnhem. In 2002 nam hij afscheid van de universiteit en van de balie, en werd hij advocaat-generaal bij de Hoge Raad. Hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Andere boeken door Feer Verkade

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Woord vooraf / V
Enige afkortingen / XI
Verkort aangehaalde literatuur / XIV

HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
1 Afdeling 6.3.3A BW en Richtlijn 2005/29/EG (Richtlijn OHP) / 1
2 Doel van de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken (waaronder: maximumharmonisatie) / 2
3 Toepassingsgebied van de Richtlijn OHP en van afd. 6.3.3A / 2
3a Uitwerking van de maximumharmonisatie door het HvJ EU / 3
4 Iets over de unierechtelijke voorgeschiedenis / 4
5 Term ‘handelspraktijken’ / 6
6 Plaatsing in afd. 6.3.3A; een vleugje Nederlandse voorgeschiedenis / 6
7 Verhouding tussen afd. 6.3.3A en Richtlijn OHP enerzijds en afd. 6.3.4 en Richtlijn 2006/114 (voorheen 84/450) inzake misleidende en vergelijkende reclame anderzijds / 8
8 Afdeling 6.3.3A in het systeem van het Nederlandse consumentenbeschermende privaatrecht / 11

HOOFDSTUK 2
Globale opzet afd. 6.3.3A / 13
9 Getrouwheid aan de Richtlijn OHP / 13
10 Doel; Schutznorm / 14
11 Korte inhoud bepalingen / 15

HOOFDSTUK 3
Oneerlijke handelspraktijken in het algemeen / 17
12 Misleidende, agressieve en andere oneerlijke handelspraktijken / 17
13 Verbinding met art. 6:162 BW / 17
14 Handelaar enerzijds, consument anderzijds / 18
15 Omschrijvingen consument en handelaar / 18
16 Degene die ten behoeve van een handelaar handelt / 20
17 De professional die ten behoeve van een consument handelt / 21
18 Noch consument, noch handelaar? / 22
19 Handelaar of consument: twee slotopmerkingen / 23
20 Handelspraktijk / 23
21 Handelspraktijk: vergelijking met toepassingsgebied van afd. 6.3.4 (oud) / 24
22 Rechtstreeks verband houdend met ... / 25
23 Producten: goederen én diensten / 25
24 Oneerlijke handelspraktijk: algemeen / 26
25 Relevantie van de criteria van art. 6:193b lid 2 BW binnen het geheel van afd. 6.3.3A / 26
26 Vereisten van professionele toewijding / 28
27 Overeenstemming met eerlijke marktpraktijken / 29
28 Geïnformeerd besluit over een overeenkomst / 30
29 Gemiddelde consument / 30
30 Gemiddelde consument; gemiddeld ‘groepslid’ / 33
31 Causaliteitsverband tussen de beperking van de mogelijkheid om een geïnformeerd besluit te nemen, en het besluit van de consument / 34
32 Merkbaarheid: ‘causaliteit plus’? / 35
33 Andere (onbenoemde) oneerlijke handelspraktijken / 36
33a Slaafse nabootsing van producten oneerlijke handelspraktijk jegens consumenten? / 37
34 Grondrechten / 37

HOOFDSTUK 4
Misleidende handelspraktijken / 39
35 Begrip misleiding; algemeen; informatie en omissies; halve waarheden / 39
36 Feitelijk (on)juiste informatie / 40
37 Anderszins misleidende informatie / 41
38 Misleidende omissies volgens art. 6:193d e.v BW. / 42
39 De aspectenlijst van art. 6:193c lid 1 BW / 43
40 Op consumenten gerichte vergelijkende reclame / 44
41 Artikel 6:193c lid 2 onder a BW: ‘look-alike’ producten / 45
42 Artikel 6:193c lid 2 onder b BW: misleidende gedragscode-pretentie / 46
43 Uitwerking misleidende omissies: ‘harde’ lijsten van art. 6:193e en 6:193f BW / 46
44 Lijst van art. 6:193e BW bij ‘uitnodiging tot aankoop’ / 47
45 De inhoud van de lijst van art. 6:193e BW / 48
46 Verplichte informatie op basis van andere unierechtelijke wetgeving bij commerciële communicatie: art. 6:193f BW / 49
47 De zwarte lijst van art. 6:193g / 50
48 Bewijslastbepalingen van art. 6:193j leden 1 en 2 BW; algemeen / 54
49 Juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie / 54
50 Omstandigheden waaronder bewijslastomkering kan plaatsvinden / 55
51 Bewijslastverdeling in kort geding / 57
52 Toerekenbaarheid en bewijs / 57
52a Misleidingstoets: feitenrechter, Hoge Raad en HvJ EU / 58

HOOFDSTUK 5
Agressieve handelspraktijken / 61
53 Inleiding / 61
54 Begrip agressie: intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding / 61
55 De lijst van art. 6:193h lid 2 BW / 63
56 Factoren a en b van art. 6:193h lid 2 BW / 63
57 Onderdeel c van art. 6:193h lid 2 BW / 64
58 Onderdelen d en e van art. 6:193h lid 2 BW / 64
59 De zwarte lijst van art. 6:193i BW / 65
60 Bewijslastverdeling (verwijzing) / 67

HOOFDSTUK 6
Gedragscodes / 69
61 Algemeen / 69
62 Definities / 69
63 Voorbeelden van gedragscodes / 70
64 Ondersteunende bepalingen / 71
65 Bewakende bepalingen; consumentenbelangen / 71
66 Handelarenbelangen; voldoende bewaking? / 72

HOOFDSTUK 7
Optreden tegen oneerlijke handelspraktijken / 75
67 Inleiding / 75
A. Individuele consumenten / 76
68 – 73 (oud). Vervallen. / 76
68a Vernietigingsbevoegdheid van art. 6:193j lid 3 BW (sinds 2014): inleiding / 76
69a Vernietigingsbevoegdheid van art. 6:193j lid 3 BW: inhoud / 76
70a Vernietigingsbevoegdheid van art. 6:193j lid 3 BW: vorm / 78
71a Vernietigingsbevoegdheid van art. 6:193j lid 3 BW: gevolgen / 78
72a Vernietigingsbevoegdheid van art. 6:193j lid 3 BW: goede bepaling op merkwaardige plaats in de wet / 80
73a Schadevergoeding voor de consument wegens oneerlijke handelspraktijken / 81
73b Verbleekte alternatieven voor de consument naar het recht van vóór 2014 / 82
B. Individuele concurrenten / 83
74 Individuele concurrenten: verbod, rectificatie, recall / 83
C. Organisaties van consumenten, van concurrenten, of van andere personen (collectieve acties) / 84
75 Algemeen: onverminderde grondslag van art. 3:305a BW (dagvaardingsprocedure) / 84
76 Mist over toepasselijkheid van art. 3:305a (en art. 3:305d) BW op afd. 6.3.3A is inmiddels opgetrokken / 85
77 Artikel 3:305b BW niet in te roepen door ACM / 86
78 De verzoekschriftprocedure van artikel 3:305d BW / 86
79 Collectieve schadevergoedingsacties: constructies via oudere BW-bepalingen / 87
80 Collectieve schadevergoedingsacties: constructie via de Wet collectieve afhandeling massaschade / 88
D. De Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Financiële Markten / 88
81 Algemeen: van Consumentenautoriteit (CA) naar Autoriteit Consument en Markt (ACM) / 88
82 Bestuursrechtelijke handhaving van burgerlijk recht / 89
83 Last onder dwangsom en bestuurlijke boete: toepassingsgebied; kritiek; rechtswaarborgen / 90
84 Last onder dwangsom en bestuurlijke boete: inhoud / 91
85 [Vervallen] / 92
86 Verhouding bestuursrechtelijke/strafrechtelijke handhaving / 92
87 Andere handhavingsinstanties naast de Autoriteit Consument en Markt / 92
E. De Stichting Reclame Code / 93
88 De Stichting Reclame Code en de Nederlandse Reclame Code / 93

Register van aangehaalde uitspraken / 95

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Order- en toonderpapieren
    Richard Zwitser
    Order- en toonderpapieren
    € 66,50
  • De overeenkomst in het algemeen
    Frits de Vries
    De overeenkomst in het algemeen
    € 73,00
  • Ontslagrecht en flexibele arbeidsrelaties
    Antoine Jacobs
    Ontslagrecht en flexibele arbeidsrelaties
    € 68,50
  • Verbintenissen uit andere bron dan onrechtmatige daad of overeenkomst
    E.J.H. Schrage
    Verbintenissen uit andere bron dan onrechtmatige daad of overeenkomst
    € 66,50
  • Overheidsprivaatrecht, bijzonder deel
    Gerbrant Snijders
    Overheidsprivaatrecht, bijzonder deel
    € 71,50
  • Executele en bewind
    Tea Mellema-Kranenburg
    Executele en bewind
    € 57,00

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten

        Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten
        Feer Verkade
        /