Mr. D.W.F. Verkade studeerde Nederlands recht in Leiden. Zijn wetenschappelijke loopbaan ontwikkelde hij aan de universiteiten van Amsterdam (UvA), Nijmegen en wederom Leiden.
Meer over Feer VerkadeMisleidende (B2B) reclame en vergelijkende reclame
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789013151121Samenvatting
Wanneer is er sprake van misleidende reclame? En hoe verschillen de regels over vergelijkende reclame in zakelijke (B2B) en consumentgerichte (B2C) communicatie? Deze titel biedt aan de hand van de regels van afd. 6.3.4. antwoord op vragen als deze. Een waardevol naslagwerk voor een breed publiek – van advocaat tot marketingspecialist.
Overal waar we kijken worden we tegenwoordig overspoeld met reclame. Is het niet op televisie, dan is het wel op onze smartphone of laptop. Misleidende (B2B) reclame en vergelijkende reclame buigt zich over regels omtrent misleidende reclames gericht op ondernemers (B2B). Ook krijgt de lezer inzicht in de actuele spelregels voor vergelijkende reclame, zowel in zakelijke (B2B) als consumentgerichte communicatie (B2C). Deze regels worden beschreven in afdeling 6.3.4 van het Burgerlijk wetboek.
De uitgave vormt het complement van Monografie BW B49a over Oneerlijke handelspraktijken jegens consumenten, waarin de in 2008 ingevoerde afd. 6.3.3A is opgenomen. De titel (deel B49b) staat bovendien stil bij de (Europeesrechtelijke) achtergrond van de twee regimes voor misleidende vragen en bij daardoor opgeroepen vragen.
De auteur focust zich met name op de inhoud en toepassing van de regels van afd. 6.3.4. De ontwikkeling van het in 1977 opgezette regime voor vergelijkende reclame toont een duidelijke breuk met het vroegere Nederlandse recht. Dit regime, wat in 2002 in Nederland werd geïmplementeerd, kan in menig opzet fascinerend genoemd worden.
In deze derde druk zijn recente wetswijzigingen en rechtspraak voor u verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan de wijziging van art. 6:194 BW ingevolge de wet van 29 maart 2016, Stb. 133 (initiatiefwet Gesthuizen/Van Oosten, ‘acquisitiefraude’).
Voor Advocaten, bedrijfsjuristen, rechterlijke macht én marketingspecialisten biedt deze uitgave zowel praktische als informatieve handvatten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afkortingenlijst / XIII
HOOFDSTUK 1 Inleiding / 1
1 Afdeling 6.3.4 BW: misleidende (B2B) reclame en vergelijkende reclame / 1
2 Misleidende B2B-reclame / 2
3 Vergelijkende reclame / 2
4 Afdeling 6.3.4 BW naast afdeling 6.3.3A BW: oorzaak / 2
5 Korte inhoud van afdeling 6.3.4 BW / 3
6 Grondrechten (verwijzing) / 5
7 Unierechtelijke voorgeschiedenis van afdeling 6.3.4 BW / 5
8 Beschermde belangen (Schutznorm) / 5
9 Verhouding tussen afdeling 6.3.3A BW en Richtlijn oneerlijke Handelspraktijken enerzijds, en afdeling 6.3.4 BW en Richtlijn 2006/114/EG (voorheen 84/450/EEG) inzake misleidende en vergelijkende reclame anderzijds / 6
10 Divergerende misleidingscriteria in afd. 6.3.3A BW en afd. 6.3.4 BW? Onwenselijkheid daarvan / 11
11 Vervolg: voorkoming divergentie door de wetgever? Voorshands gemiste kans / 14
12 Vervolg: gladstrijken door de rechter? / 15
12a Rechtsvergelijking (verwijzingen) / 17
HOOFDSTUK 2 Misleidende B2B-reclame / 19
A Gebiedsafbakening / 19
13 Inleiding / 19
14 Handelen in de uitoefening van een bedrijf; andermaal B2B, of: handelaar tot handelaar / 19
15 Goederen of diensten / 21
16 ‘Omtrent door hem […] aangeboden goederen of diensten’ (I): niet berichtgeving door anderen / 21
17 ‘Omtrent door hem […] aangeboden goederen of diensten’ (II): niet corporate communication / 22
18 Mededelingen (I): ook suggesties / 22
19 Mededelingen (II); ook afbeeldingen / 23
20 Mededelingen (III): ook andere dan wervende mededelingen. Productinformatie; gebruiksaanwijzingen; merken; domeinnamen; metatags / 23
21 Mededelingen (IV): onvolledige mededelingen / 24
22 Openbaar maken (I): overzicht / 25
23 Openbaar maken (II): openbaarheid vereist? / 25
24 Openbaar maken (III): andere standpunten over openbaarheidsvereiste / 26
25 Standaardiseringscriterium in Nederlandse Reclame Code / 27
26 Openbaar maken (IV): verder openbaar maken / 27
27 Openbaar maken (V): media / 28
28 Openbaar maken (VI): redactionele publiciteit (sluikreclame) / 28
B Verbinding met art. 6:162 BW; aansprakelijke openbaarmakers / 29
29 Verbinding met art. 6:162 BW / 29
30 Aansprakelijke openbaarmakers; doen openbaar maken / 29
31 Kritiek op de opzet van afd. 6.3.4 BW / 30
32 Aansprakelijkheid van providers in de informatiemaatschappij / 32
C Misleiding / 33
33 Begrip misleiding: algemeen / 33
34 Gezindheid van de adverteerder / 35
35 De ‘maatman’ / 35
36 Duale B2C- en B2B-gerichtheid van de reclame (verwijzing) / 38
37 De kleine handelaar: reflexwerking van afd. 6.3.3A BW, met name ‘zwarte lijst’? / 38
38 Misleiding en onwaarheid (I); misleidende omissies, halve waarheden, onvolledigheid / 39
39 Misleiding en onwaarheid (II); vaststelbare misleidende onwaarheid / 42
40 Misleiding en onwaarheid (III): probleem bij subjectief appreciërende aanprijzingen / 42
41 Misleiding en onwaarheid (IV); gebruikelijke overdrijving / 43
42 Overdrijving; comparatief- en superlatiefreclame / 43
43 Essentiële factoren/zelfstandigheid der zaak? Causaal verband tussen onjuistheid en potentiële aankoopbeslissing? / 45
44 Misleidingstoets in cassatie; Hoge Raad en HvJ EU / 46
D De aspectenlijst van art. 6:194 BW / 48
45 Algemeen / 48
46 Aard, samenstelling, hoedanigheid, eigenschappen of gebruiksmogelijkheden (art. 6:194 onderdeel a BW) / 48
47 Hoeveelheid (art. 6:194 BW onderdeel a) / 49
48 Herkomst (art. 6:194 BW onderdeel b) (I): ondernemingsgewijze herkomst / 50
49 Herkomst (art. 6:194 BW onderdeel b) (II): geografische herkomst / 50
50 Wijze van vervaardigen (art. 6:194 BW onderdeel b) / 54
51 Tijdstip van vervaardigen (art. 6:194 BW onderdeel b) / 54
52 Omvang van de voorraad; lokaanbiedingen (art. 6:194 BW onderdeel c) / 54
53 Prijs of wijze van berekening daarvan (art. 6:194 BW onderdeel d) / 55
54 Aanleiding of doel van de aanbieding (art. 6:194 BW onderdeel e) / 55
55 Toegekende onderscheidingen, getuigschriften of andere door derden uitgebrachte beoordelingen of gedane verklaringen (art. 6:194 BW onderdeel f) / 55
56 Wetenschappelijke of vaktermen, technische bevindingen of statistische gegevens (art. 6:194 BW onderdeel f) / 56
57 Voorwaarden waaronder de goederen worden geleverd of de diensten worden verricht of de betaling plaats vindt (art. 6:194 BW onderdeel g) / 56
58 Omvang, inhoud of tijdsduur van de garantie (art. 6:194 BW onderdeel h) / 56
59 Identiteit, hoedanigheden, bekwaamheden of bevoegdheid van de degene door wie, onder wiens leiding of toezicht of met wiens medewerking de goederen zijn of worden vervaardigd of aangeboden of de diensten worden verricht (art. 6:194 BW onderdeel i) / 57
60 Vergelijking met andere goederen of diensten (art. 6:194 BW onderdeel j (oud)):
verwijzing / 58
E Artikel 6:195 en 6:196 BW / 58
61 Bewijslastbepalingen van art. 6:195 BW; algemeen / 58
62 Juistheid en volledigheid van de feiten / 59
63 Omstandigheden waaronder bewijslastomkering kan plaatsvinden / 60
64 Bewijs(lastverdeling) ten aanzien van feiten waarop (bij vergelijkende reclame)
het anderszins ongeoorloofde karakter berust / 61
65 Bewijsaandraagplicht ‘binnen korte termijn’ bij vergelijkende reclame / 62
66 Bewijslastverdeling in kort geding / 62
67 Toerekenbaarheid en bewijs: art. 6:195 lid 2 BW / 62
68 Mogelijkheid van verbods- en rectificatieveroordelingen jegens alle ‘openbaarmakers’:art. 6:196 BW / 63
69 Optreden tegen misleidende B2B-reclame / 63
HOOFDSTUK 3 Vergelijkende reclame / 65
A Inleiding / 65
70 Begrip vergelijkende reclame; refererende reclame; aanleunen / 65
B Iets over de voorgeschiedenis van het leerstuk vergelijkende reclame / 66
71 Algemeen / 66
72 Voorgeschiedenis (vervolg): standpunten in de literatuur / 67
73 Voorgeschiedenis (vervolg): rechtspraak Hoge Raad / 68
74 Voorgeschiedenis (vervolg): Benelux-merkenrecht / 69
C Totstandkoming van Richtlijn 97/55/EG en van art. 6:194a BW / 69
75 Totstandkoming van Richtlijn 97/55 EG / 69
76 Vergelijkingsvriendelijk beleid van het Hof van Justitie / 70
77 Totstandkoming van art. 6:194a BW / 71
78 Vergelijken in de Nederlandse Reclame Code / 71
79 Maximumharmonisatie in Richtlijn 97/55/EG / 71
80 Een ‘recht om te vergelijken’ in art. 6:194a BW / 72
81 Grondrechten / 72
82 Vrijheden ingevolge Europees economisch verdragsrecht (VWEU) / 74
D Toepassingsgebied / 77
83 Ruime omschrijving / 77
84 Elke vorm van reclame / 77
85 Reclame waarbij een concurrent (of zijn product of dienst) uitdrukkelijk of impliciet wordt genoemd: twee afbakeningen / 78
86 Het noemen van niet-concurrenten / 78
87 Vergelijken met niet uitdrukkelijk of impliciet genoemde concurrentie (I): individuele herkenbaarheid als criterium / 78
88 Vergelijken met niet uitdrukkelijk of impliciet genoemde concurrentie (II): betekenis voor comparatief/superlatiefreclame / 80
89 Vergelijken met niet uitdrukkelijk of impliciet genoemde concurrentie (III): betekenis voor zgn. systeemvergelijking / 80
90 ‘Louter’ refereren aan concurrent / 81
91 ‘Louter’ afbreken / 82
92 Waarschuwen; ‘wapperen’ / 83
93 Reclame met de resultaten van vergelijkend warenonderzoek / 83
E Toelaatbaarheidsvoorwaarden / 84
94 Algemeen / 84
95 ‘[…] Wat de vergelijking betreft […]’ / 85
96 Geen misleiding; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel a / 85
97 Vergelijking van goederen of diensten die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel b / 86
98 Objectieve vergelijking van een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van de goederen of diensten, zoals de prijs; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel c / 87
99 ‘Een of meer’ kenmerken (zoals de prijs) / 87
100 ‘Zoals de prijs’: dus ook alléén de prijs / 89
101 Vergelijking van prijsniveaus (supermarkten) / 90
102 ‘Wezenlijke, relevante en representatieve kenmerken’ / 91
103 ‘Controleerbare kenmerken’ en ‘objectieve vergelijking’ / 91
104 Geen verwarring; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel d / 92
105 Wetstechnische aantekening bij art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel d / 93
106 Niet denigreren; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel e; afweer-aspect / 94
107 Producten met oorsprongsbenaming alleen vergelijken met producten met
dezelfde oorsprongsbenaming; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel f / 95
108 Producten met oorsprongsbenaming; vervolg / 96
109 Geen oneerlijk voordeel; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel g / 97
110 Vervolg art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel g: jurisprudentie HvJ EG/EU / 97
111 Vervolg art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel g: verhouding tot merkenrecht / 99
112 Niet voorstellen als imitatie of namaak van merkenrechtelijk beschermd product of dienst; art. 6:194a lid 2 BW, onderdeel h / 100
113 Speciale aanbiedingen; spookbepaling van art. 6:194a lid 3 BW / 101
F Artikelen 6:195 en 6:196 BW; handhaving / 102
114 Artikelen 6:195 en 6:196 BW (verwijzing) / 102
115 Optreden tegen (al dan niet misleidende) vergelijkende reclame / 102
Register van aangehaalde uitspraken / 105
Monografieën BW / 111
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan