Een juridisch onderzoek naar de representativiteit van vakbonden in het arbeidsvermogensrecht
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789013152241Samenvatting
Het cao-landschap van Nederland lijkt geheel onder controle. Maar is deze gedachte met oog op de toekomst terecht, nu het ledenbestand van vakbonden steeds eenzijdiger wordt? Deze uitgave geeft een volledig overzicht van het belang van representativiteit in het cao-recht en biedt handvatten om dit recht toekomstbestendig te maken. Houdt u zich bezig met het collectieve arbeidsrecht en de werking van het poldermodel? Dan bent u zich er ongetwijfeld van bewust dat het ledenbestand van vakbonden gestaag terugloopt.
De vraag is: is dit problematisch? Op die vraag geeft Een juridisch onderzoek naar de representativiteit van vakbonden in het arbeidsvoorwaardenoverleg antwoord. Want ondanks dat op dit moment het aantal stakingsdagen in Nederland per jaar ruim ligt onder dat van andere Europese landen, zijn er allerlei maatschappelijke ontwikkelingen gaande die deze rust bruut (kunnen gaan) verstoren. Zijn vakbonden bijvoorbeeld nog wel voldoende representatief om voor grote groepen werkenden te onderhandelen over arbeids- en werkgelegenheidsvoorwaarden?
Deze bundel geeft een volledig overzicht van het belang van representativiteit in het cao-recht en de verschillende criteria die in wet- en regelgeving en rechtspraak worden gebruikt om de representativiteit van organisaties te kunnen beoordelen. Naast het nut voor de praktijk bewijst de titel haar belang voor wetgevers door aanbevelingen te doen om het cao-recht toekomstbestendig te maken. Dit is de enige titel die inzicht biedt in het geldende cao-recht en de werking van het poldermodel én hiernaast een volledig overzicht geeft van de problematiek rondom representativiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan