T. El Ouardi is als loonheffingenspecialist werkzaam voor het Bureau Vaktechniek van BDO en als wetenschappelijk docent verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit van Amsterdam.
Meer over de auteursBelastingheffing in de deeleconomie
Belasting heffen van kleine ondernemers en zelfstandigen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789013170627Samenvatting
Door het ontstaan van de deeleconomie zijn er steeds meer particulieren die via een platform goederen verkopen of diensten verrichten. Ook zijn er steeds meer kleine zelfstandigen. In Belastingheffing in de deeleconomie worden de verschillende relevante belastingen voor deze aanbieders binnen de deeleconomie en andere kleine zelfstandige behandeld. Op die wijze kan aan de hand van de publicatie de integrale fiscale positie bij activiteiten van deze aanbieders en kleine zelfstandigen worden beoordeeld.
In Belastingheffing in de deeleconomie worden verschillende relevante belastingen voor aanbieders binnen de deeleconomie en andere kleine zelfstandigen behandeld. In de digitale economie is de zogeheten deeleconomie ontstaan, waar Nederlanders als aanbieder van goederen of diensten aan deelnemen. Ook is het aantal zelfstandigen de afgelopen tien jaar sterk gegroeid. Deze groep kent een eigen fiscale problematiek en vraagstukken, zowel wanneer het gaat om het materiele belastingrecht als wanneer het gaat om naleving/compliance en handhaving.
Dit boek brengt de fiscale problematiek in kaart en belicht deze. Hierbij wordt ingegaan op alle relevante belastingmiddelen (de inkomstenbelasting, loonbelasting en premieheffing sociale zekerheid, btw en toeristenbelasting) alsmede het formele belastingrecht dat komt kijken bij deze belastingen. Ten slotte wordt aandacht besteed aan DAC 7 betreffende de informatie die platforms over aanbieders in de deeleconomie moeten verstrekken aan de belastingdienst.
Voor aanbieders binnen de deeleconomie
Belastingheffing in de deeleconomie is gericht op de fiscale positie van de aanbieders binnen de deeleconomie en andere kleine zelfstandigen. Het boek richt zich op deze personen, hun adviseurs en andere fiscalisten die zich bezig houden met de fiscale positie van deze personen, zoals medewerkers van de belastingdienst en rechters. Het boek richt zich niet op platforms of opdrachtgevers, maar voor hen kan het wel relevant zijn omdat het ook voor hen van belang is om te weten wat de fiscale positie van de personen met wie zij werken is.
Belastingheffing
- Bespreking relevante belastingen voor aanbieders binnen de deeleconomie
- Brengt de fiscale problematiek in kaart
- Relevante belastingmiddelen
- Formele belastingrecht
- DAC 7
Specificaties
Lezersrecensies
Over M.M.W.D. Merkx
Inhoudsopgave
Inleiding / 1
1.1 Inleiding / 1
1.2 Deeleconomie / 1
1.2.1 Het begrip ‘deeleconomie’ / 1
1.2.2 Het belang van platforms binnen de deeleconomie / 4
1.2.3 Vraagstukken op het gebied van regelgeving / 8
1.3 Opzet van dit boek en leeswijzer / 10
HOOFDSTUK 2
Inkomstenbelasting / 11
2.1 Inleiding / 11
2.2 Bron van inkomen / 12
2.2.1 De bronvraag / 12
2.2.1.1 Deelname aan het economisch verkeer / 14
2.2.1.2 Het (subjectieve) oogmerk om voordeel te behalen / 15
2.2.1.3 De (objectieve) verwachting dat het voordeel redelijkerwijs te verwachten is / 16
2.2.2 Wanneer ontstaat een bron van inkomen? / 17
2.3 Inkomenscategorieën en het boxenstelsel / 18
2.4 Belastbare winst uit onderneming / 19
2.4.1 Het ondernemingsbegrip / 19
2.4.1.1 Duurzaamheid van werkzaamheden / 21
2.4.1.2 Omvang van werkzaamheden en beschikbare tijd / 22
2.4.1.3 Grootte van brutobaten en winstverwachting / 23
2.4.1.4 Aanwezigheid van ondernemersrisico / 23
2.4.1.5 Aantal opdrachten en opdrachtgevers en mate waarin de werkzaamheden zelfstandig worden verricht / 24
2.4.1.6 Spraakgebruik, bekendheid naar buiten toe, deskundigheid van de belastingplichtige en omvang van investeringen / 25
2.4.2 Recapitulatie ondernemingsbegrip en deeleconomie-activiteiten / 26
2.4.3 Het ondernemerschap / 26
2.4.4 Overige aspecten bij belastbare winst uit onderneming in relatie tot de deeleconomie / 28
2.4.4.1 Winstbepaling / 28
2.4.4.2 Vermogensetikettering / 29
2.4.4.3 Ondernemersfaciliteiten en het urencriterium / 30
2.4.4.4 Al bestaande onderneming en deeleconomie-activiteiten / 30
2.5 Belastbaar loon / 30
2.6 Belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden / 32
2.6.1 Het arbeidsvereiste in relatie tot diensten in de deeleconomie / 33
2.6.2 Het arbeidsvereiste in relatie tot vermogensbestanddelen in de deeleconomie / 33
2.6.3 Overige aspecten bij belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden in relatie tot de deeleconomie / 35
2.6.3.1 Resultaatbepaling / 35
2.6.3.2 Uitgroei van werkzaamheden naar een onderneming / 35
2.7 Belastbare inkomsten uit eigen woning / 36
2.8 Belastbare inkomsten uit sparen en beleggen / 38
2.8.1 Het huidige box 3-stelsel anno 2024 / 38
2.8.2 Het toekomstige box 3-stelsel / 39
2.9 Formele inkomstenbelastingaspecten / 40
2.9.1 Wijze van heffing / 41
2.9.2 Informatie- en administratieverplichtingen ten dienste van de belastingheffing / 43
2.9.2.1 De verplichtingen van de particulier in de deeleconomie / 43
2.9.2.2 De verplichtingen van de platforms in de deeleconomie / 44
2.9.3 Sancties / 45
2.9.3.1 Omkering en verzwaring van de bewijslast / 45
2.9.3.2 Boetes en strafvervolging / 46
2.9.4 Rechtsbescherming / 47
2.10 Conclusie / 48
HOOFDSTUK 3
Omzetbelasting / 51
3.1 Inleiding / 51
3.2 Ondernemerschap / 51
3.2.1 Vooraf / 51
3.2.2 Het begrip ‘ieder’ / 52
3.2.3 Zelfstandig / 53
3.2.4 Economische activiteit / 56
3.2.4.1 Algemeen / 56
3.2.4.2 Het opbrengstcriterium / 57
3.2.4.3 Het regelmaatcriterium / 58
3.2.4.4 Het professionaliteitscriterium / 59
3.2.4.5 Het marktcriterium en de deeleconomie / 61
3.2.5 Handelen als belastingplichtige / 61
3.3 Belastbare feiten in de btw / 62
3.3.1 Vooraf / 62
3.3.2 Levering van goederen / 62
3.3.3 Diensten / 63
3.3.4 Intracommunautaire verwerving / 64
3.3.5 Invoer / 65
3.3.6 Samengestelde prestaties / 65
3.3.7 Tussenpersonen en platforms / 67
3.3.7.1 Algemeen / 67
3.3.7.2 Platform handelt op eigen naam en voor eigen rekening / 68
3.3.7.3 Commissionair / 68
3.3.7.4 Toepassing ficties / 69
3.3.7.5 Platform verricht diensten / 75
3.4 De plaats van de prestatie / 76
3.4.1 Inleiding / 76
3.4.2 Plaats van levering / 76
3.4.3 Plaats van dienst / 78
3.4.3.1 Algemeen / 78
3.4.3.2 B2B-hoofdregel / 79
3.4.3.3 B2C-hoofdregel / 80
3.4.3.4 B2B-uitzondering / 80
3.4.3.5 B2B- en B2C-uitzonderingen / 81
3.4.3.6 B2C-uitzonderingen / 81
3.4.3.7 Werkelijk gebruik en werkelijke exploitatie / 83
3.5 Vrijstellingen / 84
3.5.1 Inleiding / 84
3.5.2 Verhuur van onroerend goed / 85
3.5.3 Medische dienstverlening / 86
3.5.4 Financiële dienstverlening en verzekeringen / 87
3.5.5 Onderwijs en voordrachten / 89
3.5.6 Opvang van kinderen of gastouderopvang / 91
3.6 Maatstaf van heffing en tarief / 92
3.6.1 Vooraf / 92
3.6.2 Maatstaf van heffing / 92
3.6.3 Tarief / 92
3.7 Verschuldigdheid / 93
3.7.1 Vooraf / 93
3.7.2 Persoon die de btw is verschuldigd / 93
3.7.3 Moment van verschuldigdheid / 94
3.8 Aftrek van voorbelasting / 94
3.8.1 Vooraf / 94
3.8.2 Welke btw is aftrekbaar? / 95
3.8.3 In welke situaties is btw aftrekbaar? / 96
3.8.4 Bepalen van de mate van aftrek / 99
3.9 Kleineondernemersregeling / 100
3.9.1 Inleiding / 100
3.9.2 Huidige kleineondernemersregeling / 101
3.9.3 Toekomst van de kleineondernemersregeling / 103
3.9.4 Kleineondernemersregeling – ongewenste beperking? / 104
3.10 Formele aspecten van de omzetbelasting / 106
3.10.1 Vooraf / 106
3.10.2 Aangifteplicht / 106
3.10.3 Factureringsplicht / 107
3.10.4 Administratieve verplichtingen / 109
3.10.5 Naheffing / 110
3.10.6 Ambtshalve teruggaven / 111
3.10.7 Suppletieplicht / 111
3.10.8 Verzamelen data door betaaldienstaanbieders en platforms / 112
3.11 Stappenplan btw-verplichtingen / 118
HOOFDSTUK 4
Loonbelasting en premieheffing sociale zekerheid / 121
4.1 Inleiding / 121
4.2 Loonheffingen / 122
4.2.1 Loonbelasting / 123
4.2.2 Premieheffing sociale zekerheid / 124
4.2.2.1 Premie volksverzekeringen / 124
4.2.2.2 Premies werknemersverzekeringen / 125
4.2.2.3 Bijdrage Zorgverzekeringswet / 126
4.3 Werknemer / 127
4.3.1 Dienstbetrekking / 127
4.3.2 Arbeidsovereenkomst / 128
4.3.2.1 De verplichting van de werknemer om gedurende zekere tijd persoonlijk arbeid te verrichten / 128
4.3.2.2 De verplichting van de werkgever om loon te betalen / 130
4.3.2.3 De bevoegdheid van de werkgever om gezag uit te oefenen over de arbeid van de werknemer / 130
4.3.3 Overeenkomst van opdracht / 132
4.3.4 Rol bedoeling van partijen / 134
4.3.5 Holistische benadering / 135
4.3.6 Toename jurisprudentie / 136
4.4 Gevolgen voor platformarbeid binnen de kluseconomie / 137
4.4.1 Inleiding / 137
4.4.2 Recente civiele jurisprudentie platformarbeid / 139
4.4.2.1 Deliveroo I / 140
4.4.2.2 Deliveroo II – eerste aanleg / 140
4.4.2.3 Deliveroo II – tweede aanleg / 142
4.4.2.4 Deliveroo II – Hoge Raad / 143
4.4.2.5 Uber / 144
4.4.2.6 Uber – tweede aanleg / 146
4.4.2.7 Helpling / 147
4.5 Fictieve dienstbetrekkingen / 149
4.5.1 Achtergrond / 149
4.5.2 Relevantie voor platformarbeid / 150
4.5.2.1 Bemiddeling / 151
4.5.2.2 Verlenen van tussenkomst / 151
4.6 Administratieplicht- en informatieplicht / 153
4.6.1 Administratieve verplichtingen / 153
4.7 Stand van zaken zzp-dossier anno 2023 / 154
4.7.1 Stand van zaken anno 2023 / 154
4.7.2 Oplossing langs drie lijnen / 156
4.7.2.1 De inzet op een gelijker speelveld voor contractvormen met betrekking tot het arbeidsrecht, sociale zekerheid en fiscaliteit / 157
4.7.2.2 Meer duidelijkheid over de beoordeling van arbeidsrelaties / 158
4.7.2.3 De handhaving op schijnzelfstandigheid verbeteren / 162
HOOFDSTUK 5
Vakantieverhuur aan toeristen via digitale platforms: toeristenbelastingheffing en regulering door gemeenten / 163
5.1 Inleiding / 163
5.2 De gemeentelijke verblijfsbelastingen / 164
5.2.1 Inleiding / 164
5.2.2 De toeristenbelasting / 164
5.2.2.1 Inleiding / 164
5.2.2.2 Belastingplichtigen / 164
5.2.2.3 Nachttoeristen- dagtoeristen- en watertoeristenbelasting / 164
5.2.2.4 Aard en karakter van de toeristenbelasting / 165
5.2.2.5 Doel, aard en duur van het verblijf / 165
5.2.2.6 Geen toeristenbelasting voor verblijf in ‘inrichting tot vermakelijkheid’ / 166
5.2.2.7 Belastingobject: verblijfsaccommodaties / 166
5.2.2.8 Heffingsmaatstaf en tarief / 166
5.2.3 De forensenbelasting / 167
5.2.4 De vermakelijkhedenretributie / 168
5.3 Omvang toeristische verhuur via deelplatforms in Nederland en bedrijfsmodel Airbnb / 168
5.3.1 Cijfers / 168
5.3.2 Bedrijfsmodel en algemene voorwaarden van Airbnb / 169
5.4 Heffing van toeristenbelasting bij toeristische verhuur van woonruimten via een digitaal deelplatform / 170
5.4.1 Inleiding / 170
5.4.2 Belastingplicht voor de toeristenbelasting van een verblijfbieder / 170
5.4.2.1 Inleiding / 170
5.4.2.2 Criteria voor de belastingplicht voor de toeristenbelasting van een verblijfbieder / 171
5.4.3 Belastingplicht voor de toeristenbelasting van tussenpersonen zoals een digitaal deelplatform / 173
5.4.3.1 Digitaal deelplatform als tussenpersonen tussen verblijfbieder en toerist / 173
5.4.3.2 Belastingplicht van sleutelbedrijven / 174
5.4.3.3 Tussenpersonen en de uitvoering van de heffing en inning van toeristenbelasting door gemeenten / 175
5.4.4 Tussenpersonen en informatieplicht voor de toeristenbelasting / 176
5.4.5 Fiscale vaststellingsovereenkomsten met platforms / 178
5.5 Regulering van toeristische verhuur van woonruimten via deelplatforms / 179
5.5.1 Inleiding / 179
5.5.2 Mogelijkheden van gemeenten om onttrekking van woonruimte te bestrijden vóór 2021 / 179
5.5.3 Wet toeristische verhuur van woonruimte: totstandkoming / 180
5.5.4 Vergunning toeristische verhuur van woonruimte / 181
5.5.5 Registratieplicht en melding registratienummer bij aanbod via platform / 182
5.5.6 Maximumaantal verhuurbare dagen en meldingsplicht bij verhuur van woonruimte via platform / 182
5.5.7 Onderling verband instrumentarium en last onder dwangsom / 182
5.5.8 Verplichtingen gesteld aan het deelplatform / 183
5.5.9 Gebruik van gegevens van registratie en melding voor de heffing en inning van toeristenbelasting / 183
5.6 Formele aspecten van heffing van toeristenbelasting en deeleconomie / 185
5.7 Conclusies en stappenplan / 186
5.7.1 Conclusies / 186
HOOFDSTUK 6
DAC7 / 189
6.1 Inleiding / 189
6.2 Implementatie DAC7 in Nederland / 191
6.3 Rapportageverplichting platformexploitanten / 192
6.4 Switch off-mechanisme / 198
6.5 Sancties / 199
6.6 Samenloop met OESO rapportageverplichtingen / 200
6.7 Samenloop met btw-verplichtingen / 201
HOOFDSTUK 7
Samenvatting en conclusie / 203
7.1 Inleiding / 203
7.2 Inkomstenbelasting / 203
7.3 Omzetbelasting / 204
7.4 Loonbelasting en premieheffing sociale zekerheid / 205
7.5 Toeristenbelasting / 207
7.6 DAC7 / 210
7.7 Conclusie / 210
Jurisprudentieregister / 213
Trefwoordenregister / 223
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan