Lees verder
Harald Pol is lector Marketing en Ondernemen aan de Hanzehogeschool. Hij is oprichter van The Customer Connection en het Institute for Service Leadership. Vanuit deze hoedanigheid heeft hij veel organisaties ondersteund bij het vergroten van hun markt- en klantgerichtheid. In 2017 is Harald gepromoveerd aan de Universiteit Twente op het onderwerp klantbeleving en klantrelaties.
Meer over Harald PolEffectief klachtenmanagement
Als instrument voor verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid
Ingenaaid Nederlands 1999 9789014061573Samenvatting
'Effectief klachtenmanagement' is een pleidooi om systematisch en gestructureerd aandacht te schenken aan de afhandeling van klachten. Een klacht is in meerdere opzichten een kans om de kwaliteit en klantgerichtheid van uw organisatie te vergroten. Als u klachten correct afhandelt, vergroot dat de tevredenheid van de klanten en het kan klanten voor het leven opleveren. Bovendien kan het positieve mond tot mond reclame opleveren. Een gestructureerde klachtenafhandeling levert verder een schat aan marktinformatie op en kan daarmee de kosten van duur marktonderzoek besparen. Tot slot blijkt dat de klant een perfecte benchmark voor een organisatie is. Uit de signalen van ontevredenheid kan exact worden afgeleid waar het functioneren van de organisatie kan worden verbeterd. Dit boek reikt een aantal methoden en instrumenten aan voor de effectieve afhandeling van klachten. Met deze handvatten kunt u een systeem voor klachtenmanagement ontwerpen, waar niet alleen de klant beter van wordt, maar ook uw organisatie. Pol laat aan de hand van praktijkvoorbeelden bij onder andere Reaal Verzekeringen, Duinrell, McDonald' s en het Academisch Ziekenhuis Groningen zien hoe klachtenmanagement op een effectieve wijze kan worden geïmplementeerd.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Harald Pol
Inhoudsopgave
Deel 1 - Kwaliteit, klantgerichtheid en klachtenmanagement
1. Tijd voor kwaliteit
2. Klantgerichtheid als voorwaarde voor succes
3. Tevreden terugkomende klanten klagen niet?
4. Wat is een klacht?
5. Voorkomen is beter dan genezen
6. De waarde van klachtenmanagement
7. Effectief klachtenmanagement
Deel 2 - Organisatie van klachtenmanagement
8. Cultuur en stijl van leidinggeven
9. Strategie en beleid
10. Structuur
11. Systemen
12. Personeel
13. Processen
14. Communicatie
15. Informatie
Deel 3 - Naar een gestructureerde afhandeling van klachten
16. In gesprek met de klant
17. De verbetercyclus
18. Verbeteringen doorvoeren
Literatuur
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan