
Lees verder
Al ruim een halve eeuw bestoken marketeers de klant met steeds meer producten en diensten. Het aanbod is inmiddels gigantisch. En met welk resultaat? Klanten kunnen al die informatie niet meer verwerken en zien door de bomen het bos niet meer. De overdaad aan keuzemogelijkheden leidt tot frustratie en stress - in plaats van die juist weg te nemen.
In dit boek stellen de merkstrategen Steven Cristol en Peter Sealey dat we zo langzamerhand tegen de grenzen van onze besluitvormingscapaciteit aan zitten. De schrijvers verdedigen de stelling dat de volgende generatie marketingsuccessen zal worden behaald door die merken die het leven van de klant of een bedrijf vergemakkelijken. Daarbij draait alles om merk- en productpositionering. Een merk dat de stress bij de klant niet vermindert, maar daartoe juist bijdraagt, loopt een grote kans marktaandeel te verliezen aan concurrenten die zich daar wel om bekommeren.
Cristol en Sealey richten zich vooral op die product- of merkmanagers die ernaar streven hun pakket overzichtelijk te houden. Voor dat doel ontwikkelden zij een raamwerk, waarin stressvermindering bij de klant centraal staat: Simplicity Marketing. Uitgaande van vier hoofdstrategieën - Vervanging, Repackaging, Herpositionering en Aanvulling - en verder gesplitst in substrategieën, laten zij zien hoe deze op elkaar ingrijpen en hoe u ze gecombineerd of afzonderlijk kunt toepassen. Daarmee vormt Simplicity Marketing een pleidooi en een praktische blauwdruk voor een 'eenvoudrevolutie' die uiteindelijk de merkentrouw zal vergroten.