Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk

Waar reorganisatie ophoudt en echte verandering begint

Ingenaaid Nederlands 2001 1e druk 9789014076676
Voormalig top 100Totaal 39 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk' gaat over de blijvende effecten van het werken aan kwaliteitsverbetering. Het boek is een vervolg op 'Werken in kwaliteitsprojecten' en 'Technieken voor kwaliteitsprojecten' waarin een aanpak en instrumentarium voor projectmatig verbeteren zijn beschreven. In dit boek blikken de auteurs terug op de motieven van drie organisaties om te gaan werken aan kwaliteit. Wat wilden ze ermee bereiken en hoe hebben ze het bijbehorende proces geregisseerd? De antwoorden hierop wijzen de weg bij de zoektocht naar de effecten van kwaliteitsverbetering. Die blijken op drie niveaus te liggen: effecten op de performance, op het verbeterproces zelf en op de inrichting en besturing.

Het meest opvallende daarbij is dat met kwaliteitsverbetering concrete veranderingen in cultuur en werkwijze werelden gerealiseerd die door eerdere reorganisaties niet tot stand waren gekomen. 'Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk' is allereerst geschreven voor directies en managementteams bij wie organisatieontwikkeling hoog op de agenda staat en die daaraan een praktische en resultaatgerichte invulling willen geven. Daarnaast is het boek bestemd voor de consultants die hen adviseren en ondersteunen. En verder voor iedereen die op zoek is naar ideeën en praktische handreikingen om organisaties te ondersteunen bij duurzame performanceverbetering.

Specificaties

ISBN13:9789014076676
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:147
Druk:1
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk
Lisa van de Bunt | 12 augustus 2002
De ondertitel van dit boek is intrigerend. Het wekt de suggestie dat kwaliteitsprojecten (in het boek synoniem voor verbeterprojecten) de brug kunnen slaan tussen reorganisaties en echte verandering. Nog even afgezien van de vraag waaruit 'echte verandering' bestaat en of die werkelijk nagestreefd zou moeten worden.
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
De kunst van het verbeteren - Over de zoektocht naar bruikbare theorie en praktijk
Frank Kwakman 25 april 2002

Over Frank Kwakman

Frank Kwakman is auteur, organisatie-adviseur en mede-directeur van e-Progress | Resultaat met talent. Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring met het begeleiden van organisaties bij groei, ontwikkeling en performance. Frank Kwakman werkt vanuit de overtuiging dat organisaties succesvol zijn als medewerkers hun talenten benutten en blijven ontwikkelen. En dat die focus op haar beurt leidt tot werkplezier en werkresultaat. Met 'Leidinggeven aan jezelf' is zijn 21e boek verschenen. In zijn boeken reflecteert hij op zijn eigen praktijkervaringen met het doel anderen te inspireren om in beweging te komen, nieuwe kansen te zien en verborgen talenten te ontdekken.

Andere boeken door Frank Kwakman

Inhoudsopgave

Woord vooraf

Inleiding

1. De introductie van kwaliteitsverbetering
- Motieven van managers voor kwaliteitsverbetering
- Manieren om aan kwaliteit te werken
- De rol van managers bij kwaliteitsverbetering
- Voorwaarden voor succes

2. Kwaliteitsverbetering en de missie van een organisatie
- Werk maken van kwaliteit: Luxe of noodzaak?
- De logica van kwaliteitsverbetering
- Identificatie van kwaliteitsvraagstukken
- Communicatie over kwaliteitsverbetering

3. Werkwijze bij kwaliteitsprojecten
- Rolverdeling: spelers en speelveld
- Organisatie en aanpak van kwaliteitsprojecten
- Technieken voor kwaliteitsprojecten
- De coördinatie en begeleiding

4. Wat levert het werken aan kwaliteit op?
- Effecten van kwaliteitsverbetering
- Effecten op performance, leren, en beeldvorming
- Effecten op het verbeterproces zelf
- Effecten op de inrichting en besturing

5. Kwaliteitsverbetering als vanzelfsprekendheid
- Waarom kwaliteitsverbetering zin heeft
- Stadia van organisatieontwikkeling
- Kenmerken van organisaties die hoog scoren met kwaliteit

Literatuur
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk