Behoorlijk ondernemingsbestuur
Lessen uit de boekhoudschandalen
Ingenaaid Nederlands 2003 9789023239376Samenvatting
Sinds de Enron-affaire en de daarop volgende 'boekhoudschandalen' staat corporate governance volop in de belangstelling. Na de verbijstering over de enorme schaal waarop de afgelopen jaren door gerenommeerde bedrijven met de boeken is geknoeid, is nu de vraag hoe dergelijke schandalen in de toekomst voorkomen kunnen worden. Het debat hierover heeft in Nederland onder meer geresulteerd in het rapport van de 'commissie Tabaksblat', maar is nog steeds in volle gang.
In dit boek analyseert Ruud Pruijm hoe schandalen als de affaires rond Enron en 'ons eigen' Ahold hebben kunnen ontstaan. Hij laat zien dat bij Ahold wel degelijk sprake is van fraude die vergelijkbaar is met die bij Enron en WorldCom. Hij laat ook zien dat er niet een paar schuldigen zijn aan te wijzen, maar dat betrokken partijen over de hele linie hebben gefaald, met hebzucht als belangrijkste drijfveer. Vooral de uitzinnige beloningen van het topmanagement zijn een belangrijke oorzaak geweest van alle fraudes.
Aan de hand van zijn bevindingen formuleert Pruijm een aantal aanbevelingen en gedragscodes die ertoe moeten leiden dat behoorlijk ondernemingsbestuur weer regel wordt in plaats van (schijnbare?) uitzondering. Alleen op deze wijze kan het zo noodzakelijke vertrouwen van de beleggers worden hersteld.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Inhoudsopgave
1. Enron: een rotte appel?
2. Besmettelijke hebzucht
3. Falend toezicht: een analyse
4. De Amerikaanse reactie: de Sarbanese-Oxley wet
5. Enron, WorldCom en nu ook Ahold?
6. Besturen in Nederland: de wetgeving
7. Gedragscode
8. Toezicht
9. Reflectie
10. Samenvatting
Noten
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan