Strategische communicatie
Principes en toepassingen
Paperback Nederlands 2014 3e druk 9789023253013Samenvatting
De hele dag door worden we bestookt met informatie en suggesties, bedoeld om ons ergens toe aan te zetten of juist van af te brengen, in het belang van onszelf of van de wereld om ons heen. Ook bij het bedenken van oplossingen voor de meest uiteenlopende problemen roepen we al gauw om meer of betere communicatie. Kortom, strategische communicatie is aan de orde van de dag.
Dit boek gaat over principes en toepassingen van strategische communicatie. Het betreft een derde, sterk gewijzigde druk waaraan nieuwe, actuele thema's zijn toegevoegd zoals onbewuste beïnvloeding, social media en de rol van communicatie bij innovatieprocessen. Het uitgangspunt van het boek is dat een goed begrip van de wijze waarop mensen met elkaar communiceren en een gedegen inzicht in de mechanismen die daarbij een rol spelen, noodzakelijk zijn voor een effectieve toepassing van communicatie, ook in professionele settings.
De schrijvers richten zich op studenten die communicatie studeren aan de universiteit of het HBO. Tegelijkertijd is het boek van nut voor communicatiespecialisten bij overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties, die verantwoordelijk zijn voor een optimale positionering in een voortdurende veranderende omgeving. Ook voor beleidsmakers, artsen en andere professionals, voor wie strategische communicatie een belangrijk aspect vormt van het dagelijkse werk is dit boek van grote waarde. Een belangrijk deel van hun functioneren hangt af van hun inzicht in de principes van communicatie en de vaardigheid daarmee om te gaan.
Het boek is doorspekt met historische en actuele voorbeelden waarmee abstracte theorieën en modellen niet alleen worden verduidelijkt, maar ook hun praktische toepassing en relevantie zichtbaar worden gemaakt.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Chantal Steuten
Over Cees van Woerkum
Inhoudsopgave
1. Terreinverkenning
-Inleiding
-Communicatie
-Communicatie bij verandering en vernieuwing
-Besluit
2. Gedragsverandering
-Inleiding
-Gedrag
-Theorie van gepland gedrag
-Persuasieve communicatie: het Elaboration Likelyhood Model
-Het verwerken van argumenten
-Overtuigingen en hun waardering
-Cognitieve dissonantietheorie
-Besluit
3. Onbewuste processen van gedragsbeïnvloeding
-Inleiding
-Selectieprocessen
-Frames en framing
-Zelfreferentialiteit en autopoiese
-Luisteren en kijken, zintuigen en emoties
-Hoe het onbewuste een rol speelt
-Besluit
4. Het gesprek
-Inleiding
-Dagelijkse gesprekken
-Gesprekken en sociale relaties
-Gespreksanalyse
-Gesprekken en probleemoplossing
-Verhalen en storytelling
-Besluit
5. Netwerken, communicatie en zelforganisatie
-Inleiding
-De netwerksamenleving
-Netwerken en gemeenschapsvorming
-Gemeenschappen in tijden van globalisering en individualisering
-Zelforganisatie: enkele basisprincipes
-Sociale bewegingen
-Besluit
6. Nieuwe media en communicatie
-Inleiding
-Massamedia
-Social media
-Risico's van social-mediagebruik voor intermenselijke relaties
-De inbedding van social media in de dynamiek van dagelijkse ontwikkelingen
-Besluit
7. Interculturele communicatie
-Inleiding
-Wat maakt mensen 'anders'?
-Cultuur
-Cultuurverschillen
-Non-verbale communicatie
-Omgaan met verschil
-Vijf uitgangspunten voor interculturele communicatie
-Besluit
8. Communicatie, kennis en ethiek
-Inleiding
-Wat is kennis?
-Categorieën van kennis
-Wetenschap en communicatie
-Ethiek van communicatie
-Kennis en leren
-Besluit
9. Communicatie, beleid en planning
-Inleiding
-Communicatie al sluitstuk van de beleidsvorming
-Interactieve beleidsvorming: opmars en dilemma's
-Anders denken over verandering en planning
-Kennen en kiezen
-Planning op het eerste niveau
-Planning op het tweede niveau
10. Communicatie en innovatie
-Inleiding
-Wat is innovatie?
-Verspreiding van innovaties
-De communicatieprofessional als innovatiemakelaar
-Besluit
11. Conflicthantering en onderhandeling
-Inleiding
-Conflicten
-Onderhandelen
-Reframing en onzekerheid
-Besluit
12. Communicatie en organisaties
-Inleiding
-Geschiedenis van het denken over organisaties
-Organisaties en hun omgeving
-Strategische communicatie: het totale plaatje
-Naar een verbrede opvatting over accountability in de communicatiepraktijk
-Imago en imagoproblematiek
-Besluit
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan