Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe krijg je ze mee? - Herziene editie

Vijf krachten om een verandering te laten slagen

Paperback Nederlands 2016 9789023255390
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Samenvatting

Organisatieverandering is mensenwerk. Het valt of staat met de manier waarop mensen elkaar bereiken, betrekken, overtuigen, bevragen en inspireren. Een verandering is immers pas geslaagd als mensen zich eraan kunnen verbinden, als ze de intrinsieke motivatie voelen om het gedrag te tonen dat de verandering tot leven wekt. Maar de weg naar verbinding ligt vol met valkuilen, waardoor in het gesprek over de verandering mensen niet aanhaken, afhaken of hardnekkige weerstand gaan vertonen.

In Hoe krijg je ze mee? heeft Annemarie Mars haar jarenlange praktijkervaring vertaald naar vijf krachten om verbinding bij mensen te kunnen stimuleren. Voor iedereen die een stempel wil drukken op organisaties die continue in beweging zijn.

In 2007 werd Hoe krijg je ze mee? door een jury van hoogleraren en top HR-managers bekroond met de Gids-prijs. In deze tweede herziene editie heeft Annemarie een decennium aan voortschrijdend inzicht verwerkt dat ze opdeed in haar permanente zoektocht naar leiderschap bij verandering.

Annemarie Mars is een veranderexpert die middenin de weerbarstige veranderpraktijk staat. Met haar bedrijf For a change helpt ze organisaties met het laten slagen van veranderingen. Ze schreef ook Jongleren met loyaliteiten (2010) en Vat op verandering (2015) en ze lanceerde in 2016 de videoreeks Leiderschap in vloeibare tijden. Sinds 2011 brengt ze een veelgelezen online @rtikelenreeks uit.

Specificaties

ISBN13:9789023255390
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:168
Druk:2
Verschijningsdatum:1-12-2016
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (2)

Hoe krijg je ze mee?
Cynthia van der Zwan | 27 augustus 2008
Hoe krijg je als veranderaar medewerkers mee? Annemarie Mars omschrijft in 'Hoe krijg je ze mee?' vijf krachten, waar een veranderaar invloed op moet uitoefenen, wil een verandering succesvol zijn. Allen als middel om 'te streven naar verbinding'. Geen baanbrekende nieuwe inzichten op het gebied van verandermanagement. Wel een boek dat verklaringen geeft voor stagnatie en heel toepasbaar is.
Lees verder
Hoe krijg je ze mee?
Seán-Michael Franssen | 19 januari 2007
Veel organisatieveranderingen mislukken jammerlijk. Men slaagt er niet in de veranderdoelstellingen te realiseren. Dit falen blijkt grotendeels terug te voeren op de verstorende menselijke factor. Die factor maakt het ook lastig, en zeker ook ongewenst. Dus een soort kookboek met allerlei slimme tips & tricks voor alle denkbare situaties tijdens veranderingstrajecten is altijd welkom.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
40 stemmen
24
9
3
3
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

preview
Herziene editie Hoe krijg je ze mee? Of: Het veranderproces van een auteur over verandering
Annemarie Mars 2 december 2016 In september 2006 verscheen mijn eerste boek Hoe krijg je ze mee? Vijf krachten om een verandering te laten slagen. Ik had lang moeten zoeken naar een uitgever en had dat bijna opgegeven. Gelukkig wilde uitgever van Gorcum het opnemen in haar managementfonds.
nieuws
Communicatie blijft complex
Nienke van Oeveren 18 oktober 2011 ‘De mens staat steeds centraal, de communicatie is per situatie verschillend, en communicatie blijft heel complex.’ Aldus de bondige samenvatting van het boekevent ‘Veranderen & communicatie’ door voorzitter Monica Wigman. Een samenvatting waar de dienstdoende sprekers van deze middag, Annemarie Mars, Erik Reijnders en Ilse van Ravenstein, zich in konden vinden. Dit boekevent werd georganiseerd in samenwerking met Logeion, vereniging voor communicatie.

Over Annemarie Mars

Ik ben Annemarie Mars. Als veranderkundig adviseur help ik veranderaars in complexe veranderopgaven met het opzoeken van het wezenlijke gesprek om samen te bewegen. Ik help hen graag om ruimte, richting en sturing te geven aan veranderingen die echt verschil maken. De afgelopen twintig jaar heb ik zeven boeken en bijna 100 blogs geschreven over leiderschap aan verandering. Daarnaast maakte ik de podcast De kunst van het vinden. Naast adviseur en auteur ben ik ook spreker en opleider. Altijd gevoed vanuit bevlogenheid, gericht op interactie, doorspekt met humor en herkenbare voorbeelden. Op dat moment doe ik wat ik het allerliefste doe: mensen aan het denken zetten over hun leiderschap bij verandering, zodat ze weten wat hen in hun complexe situatie te doen staat.

Andere boeken door Annemarie Mars

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Vijf krachten om te werken aan verbinding
1.1 Verbinding is het streven
1.2 Ontkenning, weerstand en zelfonderzoek gaan eraan vooraf
1.3 Vijf krachten zijn het middel

2. Urgentie
2.1 Expliciteer het organisatieprobleem
2.2 Start alleen als het probleem voldoende ernstig is
2.3 Agendeer het probleem bij degene die erover gaat
2.4 Onderbouw het probleem met feiten
2.5 Ken de oorzaken van het probleem
2.6 Onderken de belangen en stimuleer urgentiebesef

3. Ambitie
3.1 Maak de verandering concreet
3.2 Bezie de organisatie in al haar harde en zachte aspecten
3.3 Verhelder wat de verandering voor de ander betekent
3.4 Presenteer de verandering als een uitdaging
3.5 Maak de verandering voelbaar

4. Planning
4.1 Bezin je op de best passende veranderstrategie
4.2 Plan je eerstvolgende stappen
4.3 Bereid interactiemomenten doelgericht voor

5. Interactie
5.1 Geef ruimte
5.2 Verwelkom vragen en twijfels
5.3 Vang weerstanden op en werk ze door
5.4 Zet leren praktijkgericht in
5.5 Stimuleer het gedrag van B

6. Leiderschap
6.1 Werk aan je eigen verbinding
6.3 Ken en benut je ankerpunt
6.4 Breng het middenmanagement in stelling
6.5 Benoem een trekker met voldoende tijd en gewicht

7. De relatie als het fundament onder de vijf krachten
7.1 Vermijd het wijzende vingertje
7.2 Wek vertrouwen door je loyaliteit
7.3 Verdeel je aandacht
7.4 Blijf weg uit de arena

Samenvatting
Toegift I Balanceren tussen belangen
Toegift II ‘The making of…’, de eerste én de tweede editie
Literatuur
Leestips uit de @rtikelenreeks
Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe krijg je ze mee? - Herziene editie