Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De managementideeënfabriek

Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis

Paperback Nederlands 2017 9789024404414
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Aan invloedrijke ideeën geen gebrek in management- en consultancyland. Maar wat weten we eigenlijk over de manier waarop deze managementideeën tot stand zijn gekomen? En op welke manier worden we verleid om deze ideeën op te pakken en zelfs op organisaties los te laten?

Dit boek gaat over de oorsprong van managementideeën en hoe deze worden ontwikkeld door consultants en goeroes. Het geeft een kijkje achter de schermen van het ontstaan van invloedrijke ideeën als de BCG-matrix, het 7S-model, Total Quality Management (TQM), de Balanced Scorecard (BSC), Customer Relationship Management (CRM), Lean Management, Agile en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Hoewel veel van deze ideeën op grote schaal bekend zijn onder managers, consultants en wetenschappers, worden er te weinig kritische vragen over hun oorsprong en ontwikkeling gesteld. Dit boek laat zien dat managementideeën vooral het resultaat zijn van mensenwerk – maar wel van mensen die een uniek vak verstaan.

Managers en consultants kunnen met De managementideeënfabriek hun eigen ideeën scherpen en kritisch kijken naar de ideeën die ze krijgen aangereikt in boeken, via seminars en van collega's.

'Al jaren kenmerkt het onderzoek van Stefan Heusinkveld naar het ontstaan van managementideeën zich door een zeldzame spitsvondigheid. Het simpele gegeven dat die ideeën ergens bedacht worden, is daarbij het uitgangspunt. Iedere bestuurder, manager, adviseur of zelfs politicus zou dit boek moeten lezen.' – René ten Bos, Denker des Vaderlands

Specificaties

ISBN13:9789024404414
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:7-6-2017
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (3)

De managementideeënfabriek - 'Een heerlijk boek'
Dick Bos | 9 november 2017
Een heerlijk boek om te lezen: De managementideeënfabriek van Stefan Heusinkveld. Het geeft je inzicht in hoe kennisproducten in deze fabriek worden vervaardigd of handig in elkaar geknutseld.
Lees verder
De managementideeënfabriek - Verder kijken dan je neus lang is
Sjors van Leeuwen | 4 september 2017
We worden overspoeld met managementideeën. Van Total Quality Management (TQM) tot zelfsturing, van Balanced Scorecard (BSC) tot Agile en van Customer Relationship Management (CRM) tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Lees verder
De managementideeënfabriek - Helpt kritisch kijken
Nico Jong | 26 juli 2017
In de advies- en managementwereld buitelen de managementideeën over elkaar heen. Ze beïnvloeden de manier waarop we over management en organisaties denken, de manier waarop we erover spreken en onze organisaties inrichten.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

achtergrond
Waar komen managementideeën vandaan, en wat maakt hen succesvol?
Stefan Heusinkveld 31 oktober 2017 Managementideeën vormen een algemeen geaccepteerd gegeven binnen de managementwereld en worden veelvuldig, weliswaar met wisselend succes, toegepast in organisaties.
interview
Stefan Heusinkveld: ‘Een goed managementidee ontwikkelen is echt een kunst’
Hans van der Klis 28 augustus 2017 Aangespoord door zijn leermeester René ten Bos heeft Stefan Heusinkveld, organisatiekundige aan de VU, zijn onderzoek naar de markt voor managementideeën nu in het Nederlands uitgebracht: geactualiseerd, leesbaar voor een breed publiek en essentieel voor iedereen die managementmethodieken gebruikt. ‘Weet wat je eet’, is de stelling van Heusinkveld: managementideeën komen heus niet uit de lucht vallen.
preview
De managementideeënfabriek - Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis
Stefan Heusinkveld 4 juli 2017 De significante invloed van managementideeën op management en organisaties kan niet worden ontkend. Dit boek geeft een kijkje in de ‘werkplaats' waar deze managementideeën worden gefabriceerd. In deze preview geeft Stefan Heusinkveld een korte toelichting op de achtergronden van het boek.

Over Stefan Heusinkveld

Stefan Heusinkveld is als hoofddocent verbonden aan de vakgroep management en organisatie van de Vrije Universiteit en doet onderzoek naar de aantrekkingskracht van goeroes en hun ideeën.

Andere boeken door Stefan Heusinkveld

Inhoudsopgave

PROLOOG
Waar komen managementideeën vandaan?

DEEL I: VORM
Wat zijn de recepten voor succesvolle managementideeën?
1. De geheimen van de ‘winnaars’
2. Meesterkoks

DEEL II: PROCES
Hoe worden managementideeën gefabriceerd?
3. Het pad naar succes
4. Hobbels op de weg

DEEL III: EVOLUTIE
Waarom is een managementidee in of uit de mode?
5. Lof der vergankelijkheid
6. Overlevingsstrategieë

EPILOOG
DANKWOORD
LITERATUUR

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De managementideeënfabriek