Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De kracht van platformstrategie

Het is buigen of barsten

Paperback Nederlands 2017 9789024408696
10
Voormalig top 10Totaal 66 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017

De kracht van platformstrategie gaat over nieuwe manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen of om diensten aan te bieden zoals gemeenten of zorginstellingen. Als mensen hun spullen niet meer in winkels kopen en hun hotelkamers niet meer bij de traditionele hotels boeken, hoe zorg je er als aanbieder dan voor dat jouw producten en diensten gevonden/gekocht worden?

Nieuwe toetreders zoals Alibaba, Uber, Etsy en AirBnB baseren hun businessmodel op nieuwe tweeweg platformstrategieën, die leveranciers met hun klanten verbinden. Hun businessmodel is niet gebaseerd op transactiewinsten, maar op die van aantrekkelijkheid, service en relevantie voor de markt. Netwerkkansen worden zo ten volle benut.

In dit boek geeft Molenaar inzicht in de platformstrategie van deze nieuwe toetreders. Een kans voor bestaande bedrijven, winkels, gemeenten, zorginstellingen etc. om opnieuw hun strategie te bepalen. Essentieel om de toekomst van uw eigen organisatie veilig te stellen!

Specificaties

ISBN13:9789024408696
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:16-5-2017
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (6)

De kracht van platformstrategie
Ger van den Buijs | 26 september 2018
Dit is een boek over een belangrijk onderwerp. Commerciële platformen worden steeds dominanter in het contact tussen bedrijven en klanten. De grote partijen pakken steeds meer marktmacht. Maar er zijn ook voortdurend nieuwe initiatieven. Op dit moment lanceert Sligro bijvoorbeeld haar Sligro Insights platform.
Lees verder
De kracht van platformstrategie - Doing digital gaat het niet redden
Rein Hof | 10 juli 2017
Over disruptie is al menig artikel en boek geschreven. Maar volgens buitengewoon hoogleraar en bestsellerauteur Cor Molenaar bestond er nog maar weinig documentatie over het gebruik van Platformen, en de wijze waarop deze businessmodellen veranderen en bedrijven dwingen om anders zaken te doen. Volgens hem dus tijd voor onderzoek en – als gevolg daarvan – een nieuw boek.
Lees verder
De kracht van platformstrategie - Be digital!
Daniëlle de Jonge | 20 juni 2017
Tijden veranderen: de toekomst wacht niet en de tijd om op tijd te veranderen is bijna voorbij. Dat stelt Cor Molenaar in zijn boek De kracht van platformstrategie.
Lees verder
De kracht van platformstrategie
Dave van Ooijen | 8 juni 2017
De wereld is razendsnel aan het veranderen. Sommigen vinden dat uitdagend, anderen vinden het een bedreiging. We zien de veranderingen dagelijks om ons heen. Maar wat er nu precies aan het veranderen is, dat is niet altijd even duidelijk.
Lees verder
De kracht van platformstrategie - Een kijkje in de platformkeuken
Sjors van Leeuwen | 26 mei 2017
Platforms zijn de nieuwe multinationals. Denk aan Amazon, Airbnb, Uber en Facebook. Bedrijven moeten mee in deze platformontwikkeling om te kunnen overleven. Het is buigen of barsten. Dat schrijft Cor Molenaar in zijn boek De kracht van platformstrategie.
Lees verder
De kracht van platformstrategie - Het is buigen of barsten
Fred Rutgers | 19 mei 2017
De kracht van platformstrategie. Het is buigen of barsten van Cor Molenaar is weer zo’n boek waar winkeliers volgens mij reikhalzend en tegelijkertijd bibberend naar hebben uitgekeken. Wat komt er nu weer op ons af? Welke trends gaan onze wereld dit keer veranderen, en wat betekent dit voor mij?
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
16 stemmen
7
2
1
4
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
De genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017
Karin de Zwaan 3 november 2017 Gisteren zijn de nominaties voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 bekend gemaakt. Deze prijs voor marketingliteratuur wordt dit jaar voor de 15e keer uitgereikt door het Platform Innovatie in Marketing. Uit meer dan 40 marketingboeken zijn 10 boeken genomineerd.
interview
Cor Molenaar: Platforms zijn de nieuwe multinationals
Ronald Buitenhuis 15 mei 2017 Vergeet je eigen marketing. Vergeet je eigen webwinkel. Platforms zijn de nieuwe holy grail. Airbnb, Uber, Facebook en Alibaba bezitten niks, maar zijn miljarden waard. ‘We voeren hier in de polder vooral kansloze achterhoedegevechten’, concludeert Cor Molenaar in De kracht van platformstrategie.

Over Cor Molenaar

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de reail als de dienstverlening. Tevens is hij o.a. jurylid van de NIMA jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van een aantal boeken w.o. 'Internet overleven', '(e)marketing', 'Het nieuwe winkelen' en 'Het einde van winkels?'. Zie voor meer info ook www.heteindevanwinkels.nl.

Andere boeken door Cor Molenaar

Inhoudsopgave

Voorwoord
Overzicht van soorten platformen
Inleiding

1. Platformen veranderen ons leven ingrijpend
2. De opkomst van platformen
3. Disruptie: platformen zijn de basis voor de toekomst
4. Driving Forces: wat is de kracht van de organisatie?
5. De transformatie naar de toekomst: verandering door fricties en mogelijkheden
6 Tijden veranderen

Geraadpleegde literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kracht van platformstrategie