Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.
Meer over Pieternel DijkstraZelfregulerend leren
Effectiever leren met leerstrategieën
Paperback Nederlands 2018 7e druk 9789024409075Samenvatting
De Onderwijsraad stelt dat het ontdekken en stimuleren van talent een taak van het onderwijs is. Met de invoering van de Wet Passend onderwijs is dit streven nog eens onderstreept. Maar als docent heb je het druk en zijn de beschikbare middelen vaak beperkt. Hoe zorg je er dan toch voor dat de individuele capaciteiten van je leerlingen kunnen opbloeien?
Onderzoek toont aan dat leerstrategieën een krachtig middel zijn om aan dat ideaal vorm te geven. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren: hiermee leren kinderen hoe ze moeten en kunnen leren. Zo leren ze met de strategie 'Jezelf kennen' welke taken bij hen passen en welke vaardigheden ze juist vaker moeten oefenen. Om zichzelf voor een taak te motiveren kunnen ze de strategie 'Het nut zien' inzetten.
Pieternel Dijkstra behandelt per hoofdstuk een leerstrategie en geeft praktische tips waarmee je leerlingen kunt helpen zich deze eigen te maken en te gebruiken. Zo help je al je leerlingen het beste uit zichzelf te halen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Wat zijn leerstrategieën?
Welke leerstrategieën zijn er?
Voor wie zijn leerstrategieën geschikt?
Zwakke leerlingen
Gemiddelde leerlingen
Goed presterende en hoogbegaafde leerlingen
Wat is de rol van de docent?
De docent als coach
De docent als rolmodel
De docent als creator
Hoe kan ik dit boek gebruiken?
Deel I: Metacognitieve kennis
1. Overzien
2. Jezelf
Deel II: Metacognitieve vaardigheden
3. Vooruitkijken
4. Bijhouden
5. Terugkijken
Deel III: Cognitieve vaardigheden
6. Herhalen
7. Verdiepen
8. Structureren
Deel IV: Organisatievaardigheden
9. Jezelf organiseren
10. Omgeving organiseren
11. Anderen organiseren
Deel V: Motivatie
12. Jezelf vertrouwen
13. Het nut zien
14. Jezelf motiveren
Ten slotte – Invloed van de omgeving
Noten
Literatuur
Bijlage: Invulplaatjes
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan