Lees verder
Prof. dr. Thijs H. Homan is emeritus hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland. Zijn onderzoek en advieswerkzaamheden gaan niet over ‘hoe verandering moet’, maar over ‘hoe verandering gaat’. Hij publiceerde: Teamleren, Organisatiedynamica, Het Et-cetera-principe, In Control?, De Veranderende Gemeente.
Meer over Thijs HomanIn control?
Perspectieven op de beheerskramp in en om organisaties
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024409303Samenvatting
Kenmerkend voor hedendaagse organisaties is de zich steeds verder uitdijende lavastroom aan control, beheersing, monitoring, sturing, accreditaties, registraties, protocollen en regels. Steeds meer lijden we er onder. Auditen, afvinken, inspecteren en registreren zijn inmiddels dagelijkse kost geworden. En ze vergen steeds meer van onze tijd en aandacht. Werkactiviteiten bestaan pas, als ze zijn geregistreerd. We zijn pas accountable als we auditable zijn.
Tegelijkertijd verschijnen er tal van optimistische publicaties zoals Fuck de regels, Nieuw Organiseren, De Kracht van Bezieling, Verandering van Tijdperk en Reinventing Organizations. Thijs Homan onderzoekt in In control? of het bureaucratische tij daardoor nou écht zal keren.
Zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt, hoeveel mensen hun organisaties ontvluchten. Dit, om te vermijden dat ze door de bureaucratie worden vermorzeld. Vluchten, om vervolgens in het klein, onder de controlradar een heilzaam nieuw bestaan op te bouwen.
In weerwil van positieve verhalen over toekomsten vol inspiratie, vertrouwen en zelfsturing geeft dit boek een kritische reflectie op de veelal eenzijdige betogen over de bureaucratische meet-, control- en bijsturingspraxis. Hoe gaat het er echt aan toe in de praktijk? Wat is er uit onderzoek bekend? Wat maak je mee als je uit je lijdzame slachtofferrol stapt en de strijd aangaat om uit de beheerskramp te komen?
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Thijs Homan
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Het centrale thema van dit boek
1.2 Waarom dit boek?
1.3 Is het allemaal wel zo overzichtelijk en worden al de stemmen gehoord?
1.4 Terug naar de kernvraag: ook hier een nuancering
1.5 Opbouw van dit boek
1.6 Gebruiksaanwijzing
1.7 Bronnen
Hoofdstuk 2 Patroonontwikkeling: theoretische uitgangspunten
2.1 Pratersmodellen: ik-sta-erbij-en-kijk-ernaar
2.2 Van toeschouwer naar deelnemer: doenersverhalen
2.3 Afronding
Deel II Narratieven
Hoofdstuk 3 Innovatie in een gemeente, maar dan anders
Hoofdstuk 4 Van binnenuit veranderen als persoonlijke transitie
Hoofdstuk 5 Is veranderen van binnenuit eigenlijk wel een haalbare optie?
Hoofdstuk 6 Oud en nieuw op een andere manier met elkaar proberen te verbinden
Hoofdstuk 7 Over de binnenkant van de participatiemaatschappij: koffie en bier
Hoofdstuk 8 Op een andere manier aan de slag met gemeentelijke projecten
Hoofdstuk 9 Slaat Rijnlands organiseren een deuk in een pakje boter?
Hoofdstuk 10 Reflecties en betekenisgeving
Deel III Resultaten van verdiepend onderzoek
Hoofdstuk 11 Verdiepende perspectieven
11.1 Hoe erg is het?
11.2 Achtergronden bij de aanpak en opzet van dit hoofdstuk
11.3 Collateral damage: de eff ecten
11.4 Problem branding
11.5 Wat gebeurt er in de praktijk?
11.6 Drie praktijkontwikkelingen
11.7 Hoe praten we er eigenlijk over?
11.8 Tussenbalans en het transitieperspectief
11.9 Conclusies
Hoofdstuk 12 Conclusies
12.1 Uitgangspunten
12.2 De wereld van control, beheersing, auditing en rapporteren
12.3 De activistische doeners
12.4 Conceptualisaties over grootschalige patroonveranderingen
12.5 De toekomst van de beheerskramp
12.6 De toekomst van de beheerskramp en het voorspellen van de geschiedenis
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan