Succesvol invoeren van zelfsturende teams
Paperback Nederlands 2000 2e druk 9789024414499Samenvatting
Zelfsturende teams zijn geen Haarlemmer olie voor alle problemen. Leliveld en Vink zijn adviseurs die werken vanuit de overtuiging dat het succes van een organisatie staat of valt met het succes van de samenwerking. Teamwerk vormt een goede basis voor die samenwerking, als de invoering tenminste consequent en stapsgewijs wordt aangepakt. Hier gaat het in de praktijk vaak mis. Als dat wel gebeurt, kunnen medewerkers in het werk hun kwaliteiten inzetten en mee verantwoordelijkheid dragen voor meer dan hun eigen bureau.
Op basis van praktijkervaring wordt in dit boek de feitelijke invoering van teams beschreven. Het invoeren van teams bestaat uit vier stappen: oriëntatie, ontwerp, invoering en ontwikkeling van teams. De auteurs bespreken de volgende vragen: Wat zijn zelfsturende teams? Wat kunnen de voor- en nadelen voor uw eigen organisatie zijn? Hoe ontwerpt u een teamorganisatie (structuur, cultuur, personeelsmanagement)? Hoe ondersteunt u de ontwikkeling van teams? Wat is de rol van een teamleider? Hoe stuurt u een team op resultaten? Hoe kunnen taken worden verdeeld in een team? Hoe kunt u omgaan met dilemma'sen misverstanden? Hoe geeft u richting aan de verandering?
Het boek bevat diverse praktische checklists en andere hulpmiddelen om in uw eigen organisatie te gebruiken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Oriëntatie op zelfsturende teams
1. Introductie
2. Wat zijn zelfsturende teams
Deel 2 - Ontwerp: op weg naar een teamorganisatie
3. Het sturen van de verandering
4. Het ontwerpen van een structuur
5. Het ontwikkelen van een passende cultuur
6. Zelfsturende teams en personeelsmanagement
Deel 3 - Invoering van zelfsturende teams
7. Op de drempel van invoering
Deel 4 - Ontwikkeling van zelfsturende teams
8. Managen van verandering en teamontwikkeling
9. Taakverdeling binnen teams
10. Teams richten op resultaat
11. Managen van een team
12. Team en individu
13. Dilemma's, misverstanden en succesfactoren
Overzicht en opgenomen checklists
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan