Managementboek.nl gebruikt cookies.

No-nonsense leidinggeven

Nederlandstalig | Paperback
(15)
Verkooppositie: #36
260 dagen in de top 100
Onze prijs: € 24,00
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Video

Samenvatting

'Direct toepasbaar in mijn werk. Een must-read voor managers die het meeste uit zichzelf en uit het team willen halen.' – Joris Herremans, Manager Digital Grandvision Benelux

- Leidinggeven is leuk. En lastig.
- Soms kost het bergen energie.

Moet je je medewerkers vaak uitleggen hoe ze hun werk moeten doen? Ga je moeilijke gesprekken weleens uit de weg? Weet je soms niet hoe je moet...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Inleiding 9

1. No-nonsense leidinggeven 11
1.1 Mature leidinggeven 11
1.2 Het mature-model in communicatie 12
1.3 De mama, de macho en de mol 15
1.4 Omgaan met hulpvragen 28
1.5 Samenvatting 32

2. Wat je moet kunnen als leidinggevende 33
2.1 Situationeel leidinggeven 33
2.2 Verantwoordelijkheid nemen 38
2.3 Het grote geheel voor ogen houden 44
2.4 Gespreksvaardigheden voor mature leidinggeven 45
2.5 Samenvatting 51

3. Leider, manager, coach 53
3.1 De rollen leider, manager en coach 54
3.2 Samenvatting 56

4. Leider 59
4.1 Leider: draagt missie, visie en strategie uit 59
4.2 Leider: kent en deelt de waarden van de organisatie 61
4.3 Leider: enthousiasmeert en inspireert 64
4.4 Samenvatting 67

5. Manager 69
5.1 Manager: vertaalt visie naar doelstellingen 69
5.2 Manager: monitort en bespreekt resultaten en gedrag 70
5.3 Manager: beoordeelt en stuurt bij 78
5.4 Samenvatting 86

6. Coach 89
6.1 Coach: stimuleert de ander om zijn eigen oplossingen te vinden 90
6.2 Coach: helpt een ander (zonder vraag) zich te ontwikkelen 96
6.3 Coach: helpt de ander (met een vraag) zich te ontwikkelen 100
6.4 Samenvatting 112

7. Reflexen 113
7.1 Wat zijn reflexen? 114
7.2 Bekende ingrijpreflexen van leidinggevenden 115
7.3 Ingrijpen als keuze, niet als reflex 118
7.4 Hoe deal je met deze (soms onhandige) reflexen 119
7.5 Samenvatting 120

8. Lastige situaties 121
8.1 Transactionele Analyse 121
8.2 TA in interactie 123
8.3 Een passieve medewerker 125
8.4 Een medewerker die niet doet wat je wil 127
8.5 Een zeurende medewerker 128
8.6 Een populaire medewerker die het niet goed doet 131
8.7 Een slecht functionerende medewerker 133
8.8 Een heel goed functionerende medewerker 134
8.9 Een medewerker die vaak ziek is 136
8.10 Een gestreste medewerker 138
8.11 Een geëmotioneerde medewerker 140
8.12 Ruziënde medewerkers 142
8.13 Omgaan met je eigen (lastige) leidinggevende 144
8.14 Samenvatting 146

Extraatje 1: No-nonsense leidinggeven in een paar open deuren 147 7
1. Reflecteren = leren 147
2. Het antwoord op bijna alle vragen is: maak het bespreekbaar 147
3. Als je wat wil zeggen, zeg het dan; als je wat wil vragen, vraag het dan 147
4. Als jij hard werkt, hoeft de ander dat niet te doen 148
5. Nieuw gedrag leer je door te doen, doen, doen 148

Extraatje 2: Verklarende woordenlijst 149

Dankwoord 157
Literatuurlijst 159

Specificaties

EAN:9789024415458
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 160 blz.
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:1e druk, 2018

Over Nadia van der Vlies

Nadia van der Vlies is (samen met Anne de Jong) eigenaar van opleidingsinstituut NONONS. Ze was manager bij diverse organisaties. Ze ontwikkelt leiderschapsprogramma’s en traint leidinggevenden in het gebruik van de coachende mindset om effectiever leiding te geven.

Lezersrecensies

Helder en herkenbaar

11-07-2018 | J.M. Herremans

Echt een boek dat je blijft gebruiken. Geen droge theorie maar herkenbare praktijkvoorbeelden en valkuilen. Ook handig voorzet MT zodat iedereen dezelfde taal spreekt of als je een keer een lastig gesprek moet voeren

Aanrader!

11-07-2018 | M.M. Hofstede

Lees recensie >
Een fantastisch boek: inhoudelijk EN hoe het geschreven is. Herkenbaar en op momenten grappig maar vooral zeer leerzaam. Veel eyeopeners! Ik heb (werkzaam op HR/Leadership & competence development) heel veel positieve reacties gekregen van de 80 managers die dit boek hebben ontvangen en gelezen. No nonsense leidinggeven geeft inzichten en handvatten. Als leidinggevende kun je het geleerde de volgende dag toepassen in de praktijk!

Fijn, concreet, toepasbaar

01-08-2018 | G. Ooms

Lees recensie >
Wat een prettig boek is dit. Vlot geschreven en vooral echt toepasbare modellen om specifiek gedrag bewuster en beter in te zetten. Dit is een boek waar ik echt wat aan heb, niet wollig en vaag maar concreet en praktisch. Heel blij mee en absoluut een aanrader.

Nieuwe, frisse inzichten

14-07-2018 | J. van Dijk

Lees recensie >
Een praktisch en waardevol boek vol nieuwe, frisse inzichten. Ook voor ervaren managers die nog niet weten wat coachend leidinggeven is en hoeveel deze managementstijl jou en je medewerkers kan opleveren.
Het leest prettig en het is ook een boek dat je wilt houden, om te gebruiken als je ergens tegenaan loopt...Ook leuk om cadeau te geven, dus.
Jammer dat het niet 20 jaar geleden al is geschreven...

IJzersterk!

23-06-2018 | C. Janssen

Lees recensie >
Dit boek is wat mij betreft een uitkomst, waanzinnig praktisch geschreven, praktijkgericht met duidelijke casussen. Je kan er al lezende direct mee aan de slag. Het is daadwerkelijk wat het zegt; no nonsense en tegelijkertijd met behoorlijk diepgang - wat mij betreft verplichte kost voor elke coach/manager/leidinggevende!

Uit, en meteen aan de slag

12-07-2018 | E. van der Zweep

Lees recensie >
Leest lekker weg. De opbouw is prettig en de onderwerpen en praktijkvoorbeelden zijn super herkenbaar. Met de handvatten en tips die je krijgt aangereikt kun je meteen aan de slag. Niks staat ons meer in de weg om meer coachend & effectief leiding te geven ;-) De schrijfstijl is luchtig en nodigt uit om jezelf niet te serieus te nemen. Lachen om je eigen valkuilen en bloopers hoort erbij. Met vallen en opstaan, en het boek achter de hand komen we er wel! Aanrader voor zowel de ervaren als de minder ervaren manager.

voor (startende) leidinggevenden

12-07-2018 | I. Prevoo-van der Genugten

Lees recensie >
Een boek met praktische handvatten hoe je op kunt leidinggeven met hart én hoofd. Met name voor startende leidinggevenden, maar ook voor managers die al langer bezig zijn en die hun stijlen willen uitbreiden naast "instrueren" en "delegeren". Want coachend leidinggeven en ontwikkelen van medewerkers is makkelijker gezegd dan gedaan (zeg ik uit eigen ervaring!). Aanrader dus!

Verfrissend helder geschreven

12-07-2018 | J.P. Van der Steen

Lees recensie >
Het no-nonsense gehalte is zo hoog dat het in de eerste plaats leest als een goed boek. De voorbeelden zijn zeer herkenbaar en bevatten ook voor de niet-mananger veel eye-openers. Ik ben blij met de praktische tips over hoe je collega's of medewerkers respectvol kan stimuleren, inspireren en beïnvloeden. De stijl van Nadia past bij mij en zéker bij het leidinggeven anno 2018. Een aanrader!

Praktisch boek voor leidinggevenden

25-06-2018 | F.A. Beijerbergen van Henegouwen

Lees recensie >
Een praktisch en makkelijk te lezen management boek. Er staan duidelijke voorbeelden beschreven bij de goed toepasbare modellen. Je wordt als lezer meegenomen in de diverse rollen die je als manager hebt en hoe je deze rollen zo effectief mogelijk kan vervullen.

Top boek voor managers

14-06-2018 | G.J. van Hoeve

Lees recensie >
Vlot en duidelijk geschreven met praktijkvoorbeelden waar je direct mee aan de slag kan.

Must have! voor managers

14-06-2018 | S.N. Heukels

Lees recensie >
Twee vluchten van NL naar IT en uit! Het boek leest lekker vlot.

TIP! Dit is een goed framework om op je bureau te hebben liggen voor ieder (moeilijk) gesprek of gesprekjes die je in het algemeen beter wilt doen. Er is zoveel herkenbaar haha in de voorbeelden. Tijd voor actie en het beter nadenken over "wat gebeurt er nu eigenlijk in dit gesprek".

Voor managers: Geen gewauwel en lange lange hoofdstukken. Kort en toepasbaar. Had dit boek graag eerder gehad.

Voor leidinggevenden: zie manager ;)

erg praktisch!

13-06-2018 | M. Schuit

Lees recensie >
Een erg praktisch boek wat mij echte handvatten en tools geeft om bewuster betere keuzes te maken in mijn rol als leidinggevende. Had ik in het begin van mijn carrière al moeten hebben!

Recensies (12)