Jeroen Hendriksen is zelfstandig personal coach en trainer. Na langdurige ervaring als manager houdt hij zich momenteel vooral bezig met het opleiden van coaches, team- en organisatieontwikkeling en intervisietrainingen.
Meer over Jeroen HendriksenCollegiale consultatie en coaching
Een model voor het coachingsgesprek
Paperback Nederlands 2004 9789024416783Samenvatting
'Waar twee wandelen, is er een de leraar', is een oud gezegde. Bij collegiale consultatie roept de consultvrager hulp en advies in van een deskundige collega. De consultvrager kan een volgende keer zelf de consultgever zijn.
Deze werkwijze vraagt om een stevig netwerk in en buiten de organisatie. Daarnaast moeten consultvrager en consultgever zich een aantal gespreksvaardigheden eigen maken die helpen om een goed gestructureerd gesprek te voeren. Op deze wijze kan collegiale consultatie een niet meer weg te denken, relatief eenvoudige en goedkope methodiek worden die gehanteerd wordt naast andere begeleidingsvormen zoals coaching, mentoring en intervisie.
Hendriksen beschrijft in dit praktijkboek mogelijkheden om collegiale consultatie tot systematisch geheel te ontwikkelen. Het boek bevat een groot aantal oefeningen die als een complete training worden aangeboden. Tevens wordt ieder hoofdstuk besloten met een checklist en een aantal voorbeelden. 'Collegiale consultatie' is geschreven voor een breed publiek, profit zowel als non-profit. Trainers en opleiders, managers en staffunctionarissen (bijvoorbeeld in het personeelswerk), coaches, docenten en studenten kunnen hun voordeel doen met deze inzichtelijk en praktisch uitgewerkte methode.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Collegiale consultatie: achtergronden en mogelijkheden
2. Netwerken, de toegevoegde waarde bij consultatie
3. Die verschrikkelijk eenvoudige communicatie
4. De dialoog in balans
5. Collegia consultatie oefenen en trainen
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan