Narratieve begeleidingskunde
Hoe het gebroken verhaal professioneel te waarderen
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789024417117Samenvatting
De mens is een verhalend wezen. Dit bedoelen de auteurs met narrativiteit. De levens- en ervaringsverhalen van mensen zijn constructies. Ze zijn de uiting van hun subjectieve beleving. Hierdoor kunnen die verhalen zowel de werkelijkheid vertekenen als de verteller zelf in een verstarde positie houden. Soms kan de verteller ook meer willen zeggen dan hij feitelijk uit. Het ontrafelen van ervaringsverhalen en het opsporen van breuken en inconsistenties kan belangrijk zijn voor beroepskrachten in op mensen gerichte beroepen. Hun professionaliteit wordt er door verdiept en zij kunnen hun cliënten hierdoor meer effectief nabij zijn.
'Narratieve begeleidingskunde' richt zich op het begeleiden van agogische beroepskrachten. Zij kunnen vastgeraakt zijn in leven en werk of zij willen hun functioneren verbeteren en zoeken verdieping. Het gaat hierbij om het open maken voor andere gezichtspunten, om het leren verwonderen om wat tot nu toe buitengesloten werk en om contact te krijgen met eigen vitale mogelijkheden. In de eerste hoofdstukken behandelen de auteurs het betekenisgevende aspect van taal en teksten en de verantwoordelijkheid in ons spreken. Na een bespreking van de belangrijkste verhaalgenres gaan zij na wat narrativiteit inhoudt en hoe narrativiteit in een professionele begeleiding tot zijn recht kan komen. Hierbij speelt het 'problematiseren' een centrale rol. Onder problematiseren wordt verstaan het ontregelen van vastgeraakte en gesloten verhalen en teksten teneinde tot een opening voor andere mogelijkheden en kwaliteiten te komen. Omdat de maatschappelijke context grote invloed heeft op het concrete verhaal, is daar een apart hoofdstuk aan gewijd. Bovendien wordt aandacht geschonken aan de betekenis van 'open' taal in tegenstelling tot 'gesloten' taal, waarbij de auteurs ingaan op de consequenties voor levensbeschouwing en zingeving.
Ten slotte beschrijven zij een aantal narratieve aspecten die voor de houding en de deskundigheid van de begeleider essentieel zijn om hun cliënten adequaat te kunnen adviseren en behulpzaam te zijn. Narratieve begeleidingskunde is meer dan een methode, het is ook een attitude. Het boek is geschreven voor professionele begeleiders, zoals supervisoren, coaches, mediators, schooldecanen en werkbegeleiders en voor degenen die hiertoe opgeleid worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1.1 De noodzaak van de orde
1.2 De beperktheid van de taal
1.3 Het appèl van 'het andere'
1.4 De rijkdom en armoede van onze taal
1.5 Taal en orde
1.6 Het proces van segmentering
1.7 Het individu als een eigen subsegment
1.8 Het individu en de taal
1.9 Ter afsluiting.
1.10 Een illustratie: Marije
2 Taal en verantwoordelijkheid
Inleiding
2.1 Belangen, macht en verantwoordelijkheid
2.2 Erkenning, taal en verantwoordelijkheid
2.3 Verantwoordelijkheid en het bijna onuitsprekelijke
2.4 Verantwoordelijkheid en het anders-zijn van de ander
2.5 Afsluiting
3 Genres van verhalen
Inleiding
3.1 Vertelde verhalen
3.2 Vertellende verhalen
3.4 Ter afsluiting
4 De problematiserende narrativiteit
Inleiding
4.1 Een verbeelding van de narrativiteit
4.2 De problematiserende narrativiteit
4.3 Het problematiseren
4.4 Een methodische handreiking
4.5 De speelruimte
4.6 Ter afsluiting
4.7 Een illustratie
5 De maatschappelijke context
Inleiding
5.1 Individualisering
5.2 Rationalisering en vertechnisering
5.3 Het consumptieve en het 'hier en nu'
5.4 Ter afsluiting
6 Het perspectief van de open taal
Inleiding
6.1 Idolen en iconen
6.2 Het perspectief van de icoon
6.3 Ter afsluiting
7 Het verhaal van Leontien en de narratieve begeleider
Inleiding
7.1 De verantwoording van Leontien
7.2 Ter afsluiting
8 De narratieve begeleider
Inleiding
8.1 Contact met het 'ik-zelf' van de begeleider
8.2 Contact met de maatschappelijke context
8.3 Het present zijn
8.4 Het kritisch problematiseren
8.5 Alertheid op wat in teksten gezegd wordt
8.6 Gedreven voor ontplooiing
8.7 Ter afsluiting
9 Een terugblik
9.1 Een schema
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan