Ronald Wolbink is in 2012 aan de Radboud Universiteit Nijmegen gepromoveerd op een kritische analyse van het coachvak.
Meer over Ronald WolbinkGestalt in supervisie
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789024417155Samenvatting
Gestaltmethodisch werken richt zich op het vergroten van het gewaarzijn van supervisant en supervisor en biedt daarmee veel voor het ontwikkelen van het vermogen om contact te maken.
Dit boek levert een aantal boeiende ideeën en technieken om te leren dat contact te maken. Ideeën en technieken die supervisoren kunnen gebruiken om een beter contact met zichzelf te maken als supervisor, een beter contact met de supervisant en die supervisanten kunnen helpen meer in contact te komen met zichzelf en de mensen met wie ze werken.
In dit boek komen aan de orde: de winst van het gestaltmethodisch werken binnen supervisie, het vergroten van het gewaarzijn van de supervisant, de dialoog en het contact tussen supervisor en supervisant, visies op weerstand en hoe er mee om te gaan, polariteiten in supervisanten, de schaduw en hoe deze te verkleinen en het 'werken met stoelen' binnen supervisie als techniek voor het ervaringsgericht werken met supervisanten.
Het boek is bedoeld voor supervisoren, coaches en andere professionele begeleiders die op zoek zijn naar een kader en ideeën om te werken aan het vergroten van het ervaren, het voelen en het werken in het hier-en-nu binnen de professionele begeleiding.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Gestalt in supervisie
2. Voor mensen die met mensen werken: gestaltmethodisch werken
3. Leren gewaarzijn
4. Drie zones van gewaarzijn
5. Oog voor non-verbaal gedrag
6. De supervisor in dialoog
7. In contact
8. De contactcyclus
9. Omgaan met weerstand.
10. Een gestaltbenadering van supervisie in groepen
11. Werken met stoelen
12. Van projecteren naar jezelf gewaar worden
13. Gestalt in actie
14. Oog voor polariteiten
15. De schaduw
Geraadpleegde bronnen
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan