

Drs. Jan Willem van den Boogert (1957) werkt vanuit Bureau ConDact|Training & Opleidingsinnovatie als trainer, coach en opleidingskundig consultant.
Meer over Jan Willem van den BoogertPraktijkgericht opleiden
Al doende leren in de beroepspraktijk
Paperback Nederlands 2010 2e druk 9789024417414Samenvatting
In dagelijkse werksituaties valt er veel te leren. Leerkansen worden echter lang niet altijd benut, waardoor fouten zich herhalen of noodzakelijke ontwikkeling onvoldoende wordt bereikt. Door alert te zijn op leermogelijkheden en door leerprocessen deskundig te begeleiden, draagt u bij aan het leren van mensen en aan de ontwikkeling van een lerende cultuur in uw organisatie. Opleiders, managers en docenten krijgen met dit boek materiaal in handen voor het aanscherpen van hun visie op praktijkgericht opleiden en het (verder) ontwikkelen van opleidercompetenties.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 Basiskennis over leren en opleiden
De actoren en de actie
1 De eigen bekwaamheid van de opleider
1.1 Kijk op leren
1.2 Kerntaken en competenties van de opleider
2 Praktijkgericht leren, een oriëntatie
2.1 Herkennen van leeractiviteit
2.2 Leren en betekenisgeving
2.3 Praktijkkennis en schoolse kennis
2.4 Leren als gedragsverandering
2.5 Leren en transfer
2.6 Formeel en informeel leren
2.7 Gepland en ongepland leren
2.8 Domeinen van leren
3 Leren als activiteit
3.1 Inleiding
3.2 Van cognitieve activiteit naar begrijpen
3.3 Van affectieve activiteit naar verbinden
3.4 Van regulatieve activiteit naar koersen en sturen
4 Leerrendement: de opbrengst van de leerinspanning
4.1 Leerrendement en betekenis
4.2 Leerrendement en reflectie
4.3 De vijf V's van praktijkgericht leren
4.4 Het verhogen van de kans op leerrendement
5 Van ervaren naar leren
5.1 Kenmerken van een ervaring
5.2 Van ervaring naar leerervaring
5.3 Leren als een cyclisch proces
5.4 Stagneren van leren
5.5 Soorten leerervaringen
6 Het opleidingstraject
6.1 Koersen in de omgeving
6.2 Hulpmiddelen bij koersen in de leeromgeving
6.3 Werkdefinitie over praktijkgericht opleiden
6.4 Werken aan competenties
6.5 Competent in een beroepsopleiding
7 De lerende
7.1 Typen van lerenden
7.2 De drives achter het leren
7.3 Leervermogen
7.4 Leren als identiteitsontwikkeling
7.5 Beroepsidentiteit
7.6 De logische niveaus van bewustzijn
7.8 Een bredere kijk op intelligentie
7.9 De kracht van gezamenlijk leren
8 Leerstijlen en waarnemingsstijlen
8.1 Persoonlijke leerstijl
8.2 Leerstijl en leerrendement
8.3 De werksituatie doet een appèl op een leerstijl
8.4 De leerstijlentest
8.5 Leerstijlen in een team
8.6 Visueel, auditief, kinesthetisch opnemen van informatie
9 Opleiderrollen
9.1 Opleiderrollen en de zes logische niveaus
9.2 De opleider als coach
9.3 De opleider als gids
9.4 De opleider als coach
9.5 De opleider als leraar
9.6 De opleider als mentor
9.7 De opleider als sponsor
9.8 De opleider als awaker
9.9 De opleider als...lerende professional
10 Contact en dialoog
10.1 Contact en gelijkwaardigheid
10.2 Contact en echtheid
10.3 Dialoog
10.4 Communicatieve zelfsturing
11 Inrichting van de leeromgeving
11.1 Het werk als leeromgeving
11.2 Opleidingstrajecten
11.3 Leeractiviteiten en beroepscontext
11.4 Variatie en complexiteit in leren
11.5 Expertisebronnen
11.6 Professional appèl
11.7 Samenvatting
Intermezzo: Al doende leren in de beroepscontext
Deel 2 Het opleidingsproces
12 De vijf stappen in het opleidingsproces
13 Het voorwerk: De beginsituatie
13.1 Van beginsituatie naar opleidingsdoel
13.2 Van opleidingsdoel naar beginsituatie
13.3 Korte- en langetermijndoelen
13.4 Het formuleren van doelen
13.5 Een POP als kader voor ontwikkeling
14 De planning van het opleidingsproces
14.1 De afspraken tussen opleider en lerende
14.2 De inhoud van de opleidingsactiviteiten
15 Het begeleiden van leerprocessen
15.1 Begeleiden als balanceren
15.2 De didactische kant van het begeleiden
15.3 De communicatieve kant van het begeleiden
16 Interventies in het opleidingsproces
16.1 Interveniëren om van te leren
16.2 Interventies met nadruk op uitdagen
16.3 Interventies met nadruk op input leveren
17 Toetsen als oogsten
17.1 Pijlers van competentiegericht toetsen
17.2 Wat wilt u toetsten?
17.3 Hoe zorgt u dat iets toetsbaar wordt?
17.4 Toetsing en reflectie
17.5 Het beoordelen van product en/of proces
17.6 Beoordelingscriteria
17.7 POP en portfolio
17.8 Beoordelen: Afrekenen of oogsten
Bijlage: Leerstijlenonderzoek
Geraadpleegde literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan