Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Non-fictie informatief/professioneel Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Ton Kallenberg Ton Kallenberg is director education and studentaffairs aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Leiden. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Ton Kallenberg, Gerard Baars, Linda van der Grijspaarde

Leren (en) doceren in het hoger onderwijs

Paperback Nederlands 2020 9789024419289
2 beoordelingen
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
49,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.

In vier thema’s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren.

Aan de hand van voorbeelden, schema’s, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk hoofdstuk bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan digitale didactiek.

In deze vierde druk zijn de didactische inzichten van de afgelopen jaren verwerkt.

Het boek is zo ingericht dat het goed aansluit op cursussen en leergangen die erop zijn gericht om docenten, examinatoren en studieadviseurs in het hoger onderwijs te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Het is bij uitstek geschikt om te gebruiken binnen de BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs), de BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en de BKS (Basis Kwalificatie Studieadviseurs). Het is bedoeld voor docenten in die trajecten, maar ook als naslagwerk voor de docenten die behoefte hebben aan praktische tips of juist aan een theoretische basis.

Specificaties

ISBN13:9789024419289
Trefwoorden:hoger onderwijs, docent
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:440
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:4
Verschijningsdatum:7-5-2020
Hoofdrubriek:Non-fictie informatief/professioneel

Lezersrecensies

3.0 van de 5
2 stemmen
0
0
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ton Kallenberg

Ton Kallenberg is director education and studentaffairs aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Leiden. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn kwaliteitszorg en accreditatie, onderwijsvernieuwing, universitaire didactiek en docentprofessionalisering. Daarnaast verricht hij onderzoek naar bestuur, beleid en organisatorische processen in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Ton Kallenberg

Bekijk alle boeken

Over Gerard Baars

Gerard Baars is directeur van het Risbo aan de Erasmus Universiteit. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn onderzoek naar studiesucces in het hoger onderwijs en het didactisch gebruik van ICT in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Gerard Baars

Bekijk alle boeken

Over Linda van der Grijspaarde

Linda van der Grijspaarde is zelfstandig onderwijskundig adviseur (Van der Grijspaarde Onderwijsadvies). Haar expertise ligt vooral op de gebieden kwaliteitszorg en accreditatie, onderwijsvernieuwing en docentprofessionalisering in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Linda van der Grijspaarde

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 5
Inleiding 13

Thema 1 Hoe leren studenten?
1 Leren, herinneren en leeractiviteiten 19
1.1 Waarom aandacht voor het leren van studenten? 19
1.2 Leren en herinneren 19
1.3 Herinneren en het geheugen 23
1.4 Leeractiviteiten 26

2 Verschillen tussen studenten 31
2.1 Waarom aandacht voor verschillen tussen studenten? 31
2.2 Vermogen tot het managen van leren 40
2.3 Vermogen tot diepteleren 41
2.4 Leerstijlen 42

3 Doceeractiviteiten 51
3.1 Waarom doceeractiviteiten? 51
3.2 Verschillende functies van onderwijs 51
3.3 Relatie tussen functies van onderwijs en doceeractiviteiten 53
3.4 Cognitieve doceeractiviteiten 55
3.5 Affectieve doceeractiviteiten 59
3.6 Regulatieve doceeractiviteiten 61
3.7 Sturing geven aan het leerproces 66
3.8 Omgaan met verschillen tussen studenten 72

4 Studiesucces verhogen 75
4.1 Waarom studiesucces verhogen? 75
4.2 De kwaliteit van de docent 76
4.3 Karakteristieken van de opleiding 79

Thema 2 Wat moeten studenten leren en hoe tonen zij dat aan?
5 Leerdoelen formuleren 107
5.1 Waarom leerdoelen formuleren? 107
5.2 Samenhang 107
5.3 Functies van leerdoelen 110
5.4 Te onderscheiden soorten leerdoelen voor onderwijs 111
5.5 Kenniscategorieën 115
5.6 Vaardighedencategorieën 116
5.7 Componenten van een concreet leerdoel 124

6 Toetsen en beoordelen 127
6.1 Waarom toetsen en beoordelen? 127
6.2 Functies van toetsen en beoordelen 127
6.3 Een toetsvorm kiezen 129
6.4 Toetsvormen 135
6.5 Kwaliteit van toetsen en beoordelen 148
6.6 Eisen aan een toets 149
6.7 Een toets ontwikkelen 152
6.8 Digitaal toetsen 160
6.9 Plagiaat voorkomen 164

Thema 3 Hoe komen studenten tot het gewenste eindniveau?
7 Didactische werkvormen 207
7.1 Waar moet u bij het selecteren van didactische werkvormen rekening mee houden? 207
7.2 Het didactisch onderwijsconcept van de opleiding 209
7.3 Didactische werkvormen bij de start van de onderwijseenheid 232
7.4 Docentgestuurde didactische werkvormen 235
7.5 Interactieve didactische werkvormen 250
7.6 Opdrachtvormen 257
7.7 Spelvormen 266
7.8 Groepswerk 267

8 Leerstof (laten) selecteren 271
8.1 Wie selecteert de leerstof (inhoud)? 271
8.2 Inhoudsgerichte leerstofkeuze door de docent: een gestructureerde aanpak 273
8.3 Bestaande leerstof beoordelen en gebruiken 280
8.4 Studenten de leerstof laten zoeken, selecteren en evalueren 285

9 Studenten begeleiden 287
9.1 Waarom studenten begeleiden? 287
9.2 Intensiteit en stijl van begeleiding 288
9.3 Het geven van feedback aan studenten en het ontvangen van feedback door studenten 290
9.4 Het coachen van studenten 296
9.5 Begeleiden van studenten bij specifieke onderwijsactiviteiten 298

Thema 4 Evaluatie en doorontwikkeling
10 De kwaliteit van het onderwijs onderzoeken en verbeteren 373
10.1 Waarom informatie over de kwaliteit van onderwijs verzamelen? 373
10.2 Welke informatie over de kwaliteit van onderwijs is van belang? 374
10.3 De mening van studenten als indicator voor de kwaliteit van het onderwijs 376
10.4 Op uw eigen functioneren reflecteren 378
10.5 Het evaluatieproces 385
10.6 Plek in het systeem van (externe) kwaliteitszorg 388

11 Continue verbetering van uw onderwijs (innoveren) 393
11.1 Waarom continue verbetering van uw onderwijs? 393
11.2 Het belang van docentprofessionalisering 394
11.3 Vormen van docentprofessionalisering 399
11.4 Uw onderwijs innoveren 403

Literatuur 423
Register 433
Over de auteurs 439

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Social Research Methods
    Alan Bryman
    Social Research Methods
    € 53,37
  • Analyseren in kwalitatief onderzoek
    Hennie Boeije
    Analyseren in kwalitatief onderzoek
    € 36,95
  • De ontwikkeling van het kind
    Frank Verhulst
    De ontwikkeling van het kind
    € 30,00
  • The Corporate Tribe
    Danielle Braun
    The Corporate Tribe
    € 45,10
  • Praktische gespreksvoering
    Wim Donders
    Praktische gespreksvoering
    € 40,95
  • Levenslooppsychologie
    Nelleke Rogels
    Levenslooppsychologie
    € 48,50

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren (en) doceren in het hoger onderwijs

        Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
        Ton Kallenberg , Gerard Baars , Linda van der Grijspaarde
        /