Managementboek.nl gebruikt cookies.

Organisatievibe

Nederlandstalig | Paperback
(5)
Verkooppositie: #60
39 dagen in de top 100
Onze prijs: € 24,99
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Video

Samenvatting

Een energieke organisatiecultuur is de sleutel tot een toekomstbestendig bedrijf
Inspirerend werkgeverschap en innovatief ondernemerschap zijn dé uitdagingen waar organisaties nu voor staan. Het één kan bovendien niet zonder het ander, aldus Arjen Banach. Wie inspirerend leiderschap toont, zorgt dat er een positieve energie vrijkomt. Energie die werknemers op hun beurt omzetten in...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

VOORWOORD 7

DE TWEE UITDAGINGEN 11
Het web van aannames 11
De noodzaak tot inspirerend werkgeverschap 14
De noodzaak tot innovatief ondernemerschap 17
Pak de juiste rol 20

DE VIBE IN ORGANISATIES 23
Energie aan het werk 23
De onzin van abstracte doelen 31

HOE RUN JE DE TENT 41
Zes principes van organisatievibe 42

PRINCIPE 1 –BETEKENISVOL WERK 45
Een nieuw economisch tijdperk 46
De essentie van een missie 51
De match tussen werk en medewerker 63
De check 74

PRINCIPE 2 –AUTONOMIE 77
Een systeem van wantrouwen 78
De bouwstenen van autonomie: vertrouwen, verantwoordelijkheid
en vrijheid 83
Iedereen, experimenteren! 94
De check 107

PRINCIPE 3 –TRANSPARANTIE 109
De informatieparadox 110
Openbaar maakt eigenaar 114
Kennis delen is macht: sociale innovatie 124
De check 130

PRINCIPE 4 –DIENEND LEIDERSCHAP 133
Leiders zijn onmisbaar 134
Draai de piramide om 138
De toekomstgerichte leider 145
De check 159

PRINCIPE 5 –RITUELEN 161
Missie, kernwaarden en rituelen 162
Het belang van kernwaarden 166
Boeien en binden door rituelen  174
De check 185

PRINCIPE 6 –PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID 187
Je brein aan het werk 188
Iedereen aan boord 197
Fouten maken moet! 205
De check 213

EN NU VERDER … 215
INSPIRATIELIJST 219
DANKWOORD 221

Specificaties

EAN:9789024428106
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 224 blz.
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:1e druk, 2019

Over Arjen Banach

Arjen Banach is een veelgevraagd spreker op het gebied van organisatieontwikkeling, innovatie, duurzame inzetbaarheid en werkgeluk. In 2019 werd hij uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende sprekers in Nederland. Als host van de podcast ‘Energie aan het Werk’ trekt hij langs de opvallendste werkgevers.

Lezersrecensies

Organisatievibe

15-11-2019 | H.M. Katerbarg

Organisatievibe is een toegankelijk en makkelijk leesbaar boek voor iedereen die wil weten hoe je een organisatie toekomstgericht maakt, maar vanuit een andere invalshoek dan gebruikelijk. De focus wordt niet gelegd (wel ondersteund) op theorie en modellen, maar op de energie van mensen en de energie in de organisatie zelf. De inhoud is niet nieuw, maar doordat de auteur de inzichten die er al zijn over organisatiedynamiek, cultuur, gedrag etc. heeft gebundeld ontstaat een compleet beeld en overzicht van het krachtenveld en laat het zien waarom het moeilijk is om de huidige manier van werken te veranderen. D.m.v. zes principes (betekenisvol werk, autonomie, transparantie, dienend leiderschap, rituelen en psychologische veiligheid) op drie niveaus (individueel – organisatie – collectief) laat de auteur zien waar mensen energie van krijgen, hoe je de energie verhoogd en als ‘olievlek’ kan verspreiden in een organisatie waardoor de organisatie toekomstgerichter wordt. De principes worden met modellen, illustraties en concrete voorbeelden uit andere organisaties uitgediept, wat het boek tegelijkertijd tot een praktisch handboek en naslagwerk maakt. Een boek dat je vaker dan één keer uit je boekenkast haalt. Het heeft mij geïnspireerd en energie gegeven en al aangezet tot eerste acties. Een absolute aanrader!

Recensies (2)

Recensie door Marthe van der Molen 

Je runt de tent niet alleen. Banach noemt in Organisatievibe zes factoren die als het ware de tentstokken van de tent vormen. Zonder al deze factoren is de tent minder stabiel, minder groot, minder warm en/of minder hoog.

De factoren ‒ of tentstokken ‒ in Organisatievibe zijn niet alleen belangrijk voor ieder individu, maar vormen ook de basis van een gezamenlijke organisatiecultuur. Veel van de elementen komen overeen met het floreermodel en de veranderaanpak die ik zelf hanteer en ook gebruik.

Banach benadrukt het summum van betekenisvol werk: het hebben van een cirkelmissie: een missie die je tot in de haarvaten voelt. Een missie die je dagelijks terugziet in je werk, die energie geeft, waardoor je nog harder aan je missie kunt werken en hem nog meer waarmaakt iedere dag weer. Soms lijkt zo'n missie zo vanzelfsprekend en toch voelt niet iedereen hem. Als dat zo is moeten we terug naar de basis. Waarvoor zijn we op aard? Hoe zou het zijn als we onze missie echt zouden leven? Dat we wat we voor onze klanten doen, zelf ook naar elkaar doen? Het gesprek hierover is een belangrijke eerste stap in het terugvinden van het vertrouwen in de missie.

De bouwstenen van autonomie zijn volgens Banach: vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid. Hoe zou het zijn als onze doelen duidelijk waren? Als we met elkaar in gesprek gingen over: Wanneer voel jij dat ik jou vertrouwen geef? Welke vrijheid vind je prettig in je werk? Welke verantwoordelijkheid wil jij pakken het komende jaar?

Mooi hoe Banach transparantie - de volgende tentstok - verwoordt: ‘Openbaar maakt eigenaar'. Gesloten deuren en informatie die niemand mag hebben, creëert onbewust onveiligheid en schimmigheid in organisaties. Hoe zou het zijn als we alles deelden? Direct met elkaar communiceerden en minder roddelden? Dit geeft blijk van vertrouwen in medewerkers en maakt ook dat ze zich niet meer kunnen verschuilen achter dingen die onduidelijk zijn of niet op tijd gedeeld zijn.

Banach stelt eisen aan tentstok vier: leiderschap. Een goede leidinggevende moet te allen tijde een antwoord hebben op de vragen: Waarom ben je eigenlijk een leider? Wat is de reden dat je leiding wilt geven? Welk doel dien je? Hoe ga je dat waarmaken?

Leidinggevenden dienen volgens Banach vertrouwen in elkaar te hebben, om samen goed te kunnen beslissen. Dat is zichtbaar voor medewerkers en schept ook daar vertrouwen. Daarnaast moeten leidinggevenden investeren in luisteren en één op één gesprekken waarin het vertrouwen en vergroten van autonomie en eigenaarschap van medewerkers de focus hebben.

Banach komt in het onderdeel over rituelen op de proppen met kernwaarden. Vaak zijn er al heel mooie kernwaarden. Echter voelen ze soms aan als een lege huls. Voel je je verbonden met die kernwaarden? Hier komen rituelen om de hoek. Ze kunnen helpen verbinding te maken met de kernwaarden.

De basis aller basissen is psychologische veiligheid. Banach komt met een drietrapsraket: Zonder veiligheid, geen vertrouwen en al helemaal geen verantwoordelijkheid.

Voor verassend nieuwe inzichten hoef je Organisatievibe niet te kopen (Arjan zegt zelf ook dat hij veel theorieën aanhaalt uit andere boeken). Echter moet je het boek zeker wel lezen voor een mooie verzameling ideeën en een nieuw model en perspectief op organisatiekunde. Het is geen soft boek, er zit een hele duidelijke boodschap achter: zorg dat je toekomstbestendig wordt, of verlies als organisatie jouw ‘competitive advantage'. Banach combineert de lessen van energie (die bijvoorbeeld beschreven worden in Werkvuur van Davidson en Van der Loo) met theorie uit de innovatie- en design thinking school. Hij voegt daar nog een beetje humor en persoonlijke anekdotes aan toe. Dat is Banachs recept voor organisatievibe.

Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.

Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.