Rijke taal
Taaldidactiek voor het basisonderwijs
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024433940Samenvatting
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties.
En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving.
Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen?
Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken over taal en interessante onderwerpen. Daarmee geeft dit boek je tientallen praktische handvaten om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden en een goede taalbasis (mee) te geven.
Rijke taal is bedoeld voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat goed taal- en leesonderwijs is én daarmee aan de slag wil gaan. Dat kunnen werkende leraren, logopedisten, IB’ers en remedial teachers zijn, maar ook bachelorstudenten, post-hbo-studenten of master-studenten op het gebied van educatie of logopedie.
Erna van Koeven is hoofddocent binnen de afdeling Educatie en Bewegen van Hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.
Anneke Smits is lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Hogeschool Windesheim en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.
De auteurs doen regelmatig verslag van hun eigen werk met scholen in de veelgelezen blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Taal en lezen op school 13
1.1.1 Doelgericht taal- en leesonderwijs 13
1.1.2 Resultaten van taal- en leesonderwijs 15
1.1.3 Lezen en schrijven op school achterhaald? 18
1.2 Duurzaam en betekenisvol (taal) leren 19
1.2.1 Duurzaam en betekenisvol leren 19
1.2.2 De leercirkel 22
1.2.3 Transfer en verbinding 24
1.3 Een visie op taalonderwijs 25
1.3.1 Leerprocessen en ontwikkelingsprocessen 25
1.3.2 Doelen, leerlijnen en methodes 28
1.3.3 Opvattingen over taalonderwijs 33
1.4 De taalleraar 35
1.4.1 Wat moet een leraar kunnen en kennen? 35
1.4.2 Pedagogisch/didactisch redeneren 37
Samenvatting 39
2 De maatschappelijke context van het taal- en leesonderwijs 41
2.1 Problemen en uitdagingen bij taal- en leesonderwijs 41
2.1.1 Nederlands als tweede taal 41
2.1.2 Dyslexie 46
2.1.3 Taalontwikkelingsstoornis (TOS) 50
2.1.4 Begaafde leerlingen 52
2.1.5 Executieve functies en self-efficacy 56
2.2 Organisatie van taal- en leesonderwijs 58
2.2.1 Toetsing 58
2.2.2 Pedagogisch/didactische modellen 63
2.2.3 Gepersonaliseerd leren 68
2.2.4 Scaffolding 70
2.2.5 Taalbeleid 71
2.3 ICT en 21st century skills 73
2.3.1 21st century skills en digitale geletterdheid 73
2.3.2 ICT in het onderwijs 75
2.3.3 TPACK 76
2.3.4 Ondersteunen, verrijken en vieren met ICT 76
2.4 Samenwerken met thuis 78
Samenvatting 80
3 Taalontwikkeling in rijke contexten 85
3.1 Taalontwikkeling en kansenongelijkheid 85
3.2 Rijke contexten op school 88
3.2.1 Kansenongelijkheid, metacognitie en ‘gewoon nadenken’ 88
3.2.2 Brede rijke contexten in de onderbouw 91
3.2.3 Brede rijke contexten in de midden- en bovenbouw 93
3.3 Denken over woordenschat 99
3.3.1 Woordenschatdidactiek 99
3.3.2 Woordfrequentie en herhaling 106
3.3.3 Woordenschat meten 110
3.3.4 Woordenschatontwikkeling van taalzwakke leerlingen 111
Samenvatting 113
4 Rijke teksten 117
4.1 De kwaliteit van teksten 117
4.1.1 Rijke teksten en beperkte teksten 117
4.1.2 De kwaliteit van fictie en non-fictie 122
4.2 Teksten voor iedereen 126
4.2.1 Genres en tekstsoorten 126
4.2.2 Leeftijd 127
4.2.3 Luisterboeken en digitale boeken 129
4.2.4 Boeken kiezen en beoordelen 131
4.3 Tekstaanbod en leesvaardigheid 135
4.3.1 Niveaus 135
4.3.2 Het gebruik van boeken op school 136
4.3.3 Boeken voor speciale leerlingen 139
Samenvatting 140
5 Decoderen en vloeiend lezen 143
5.1 Het belang van lezen 143
5.1.1 Sociale en maatschappelijke aspecten van geletterdheid 143
5.1.2 Modellen voor leren lezen 145
5.2 Geletterdheid in de kleutergroepen 149
5.2.1 De ontwikkeling van geletterdheid 149
5.2.2 Taalbewustzijn 152
5.2.3 Letters in de kleutergroepen 154
5.2.4 Betekenisvol onderwijs in geletterdheid 156
5.2.5 Schrijven met kleuters 158
5.2.6 Geletterdheid bij kleuters meten en omgaan met risicokleuters 164
5.3 Aanvankelijk lezen 167
5.3.1 Wat is leren lezen? 167
5.3.2 Methodes voor aanvankelijk lezen 173
5.3.3 Leesvormen in groep 3 180
5.3.4 Leesaanpakken 183
5.3.5 Aanvankelijk lezen meten en omgaan met risicolezers 187
5.4 Vloeiend lezen in de midden- en bovenbouw 198
5.4.1 Een leven lang lezen 198
5.4.2 Groep 4 201
5.4.3 Hardop lezen na groep 4 202
5.4.4 Vrij lezen na AVI M4/E4 204
5.4.5 Vloeiend lezen meten en omgaan met risicolezers 206
5.5 Leesmotivatie, leesplezier en literaire competentie 213
5.5.1 Leesmotivatie 213
5.5.2 Leescultuur 215
5.5.3 Literaire competentie 217
5.5.4 Leesmotivatie in de praktijk 220
5.5.5 Omgaan met ongemotiveerde lezers 224
Samenvatting 227
6 Begrijpen 231
6.1 Wat is begrip? 231
6.2 Voorlezen 233
6.2.1 Waarom voorlezen? 233
6.2.2 Voorlezen aan kleuters 234
6.2.3 Voorlezen in de midden- en bovenbouw 240
6.3 Vertellen 242
6.3.1 Vertellen, nog steeds actueel 242
6.3.2 Verhalend ontwerpen 244
6.3.3 Vertellen en voorlezen combineren 245
6.4 Onderwijs in leesbegrip 245
6.4.1 Begrijpend lezen 245
6.4.2 Strategisch leesonderwijs 247
6.4.3 Methodes voor leesbegrip 256
6.4.4 Leesbegrip in een formule 261
6.4.5 FOCUS op begrip 263
6.4.6 Informatievaardigheden 271
6.4.7 Toetsen en omgaan met risicoleerlingen 274
Samenvatting 281
7 Actief denken over interessante inhouden 285
7.1 Actief denken in gesprekken 285
7.1.1 Waarom aandacht voor gesprekken voeren op school? 285
7.1.2 Denkroutines 292
7.1.3 Soorten gesprekken 295
7.1.4 Samenwerkend of coöperatief leren 303
7.1.5 De rol van de leraar in gesprekken 304
7.1.6 Presenteren: persoonlijke ervaringen en spreekbeurten 308
7.1.7 Feedback bij gesprekken en presentatieopdrachten 310
7.1.8 Observatie, registratie en omgaan met risicoleerlingen 312
7.2 Actief denken door te schrijven 316
7.2.1 Waarom schrijven? 316
7.2.2 Schrijfcultuur op school 317
7.2.3 Schrijfdidactiek: veertien didactische principes 319
7.2.4 Beoordeling van schrijven en ondersteuning van taalzwakke leerlingen 340
7.3 Actief denken in krachtige ontwerpopdrachten 343
7.3.1 Wanneer is een opdracht krachtig? 343
7.3.2 Krachtige en minder krachtige taalopdrachten 345
7.3.3 Ongericht en gericht spel 347
7.3.4 Voorbeelden van krachtige opdrachten 348
Samenvatting 356
8 Actief denken over taal 359
8.1 Denken in en over taal 359
8.1.1 Taalvariatie 359
8.1.2 De structuur en het gebruik van taal 361
8.1.3 De effectiviteit van taalbeschouwingsonderwijs 369
8.2 Spelling 370
8.2.1 Wat is spelling en waarom is het belangrijk? 370
8.2.2 Spellingregels leren? 373
8.2.3 Werken met spellingcategorieën? 376
8.2.4 Effectief oefenen 379
8.2.5 Interpunctie 382
8.2.6 Didactiek van de werkwoordspelling 383
8.2.7 Zwakke spellers 385
8.2.8 Spelling beoordelen 388
8.3 Taalbeschouwing en grammatica 389
8.3.1 Traditioneel grammaticaonderwijs 389
8.3.2 Semantisch grammaticaonderwijs 391
8.3.3 Kennis over taal leidt niet vanzelfsprekend tot vaardigheid in taal 392
Samenvatting 394
Register 397
Jeugdliteratuur 407
Literatuur 409
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan