Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Blended learning en onderwijsontwerp

Van theorie naar praktijk

Paperback Nederlands 2021 9789024437467
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. Activerende strategieën en het maximaliseren van interactie met behulp van ICT zijn daarbij essentieel. Maar wat is nu de beste blend en hoe ontwerp je die?

'Blended learning en onderwijsontwerp' geeft antwoord op een aantal prangende vragen. Hoe zorg je voor een constructieve afstemming tussen de beoogde leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing? Hoe creëer je verbinding met studenten, als onderwijs en leren (deels) online plaatsvindt? En hoe benut je de sterktes van fysiek en online leren tot één harmonieus geheel?

Dit boek is zowel bij de ontwerpfase van onderwijs, als gedurende een cursus te gebruiken. Het biedt een praktische vertaling van theorie en bevat talloze inspirerende voorbeelden. Die voorbeelden komen vooral uit het hoger onderwijs, maar de handreikingen zijn ook geschikt voor het middelbaar beroepsonderwijs, het voortgezet onderwijs, en zelfs het basisonderwijs. Kortom, een must have voor iedereen die zich bezighoudt met lesgeven en het ontwerpen van onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789024437467
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:212
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:5-5-2021
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Barend Last

Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundig adviseur verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning. Barend treedt regelmatig op als spreker, schreef verschillende (kinder)boeken en is oprichter en eigenaar van zijn eigen training- en adviesbureau.

Andere boeken door Barend Last

Inhoudsopgave

Inleiding 11

Deel I Over blended learning en onderwijsontwerp 19
1 Blended learning 21
1.1 Definitie van blended learning 21
1.2 Misconcepties rondom blended learning 25
1.3 Voor- en nadelen van blended learning 27
1.4 Het ecosysteem van blended learning 31

2 Kapstok voor onderwijsontwerp 35
2.1 De drie analyseniveaus van onderwijs 35
2.2 Constructive alignment 37

Deel II De basis van elk onderwijsontwerp 41
3 Visie op onderwijs en leren 43
3.1 Verschillende smaken leertheorieën 44
3.2 Slechte raadgevers voor onderwijsontwerp 49
3.3 De visie op leren in dit boek 50

4 Leer- en ontwerpprincipes 53
4.1 Een overzicht van leer- en ontwerpprincipes 53
4.2 Wat is het nut van deze principes? 58

Deel III Beoogde leeruitkomsten 61
5 Leerdoelen versus leeruitkomsten 63
5.1 Verwarrende termen 63
5.2 Wat is nu eigenlijk een leeruitkomst? 65
5.3 Functies van leeruitkomsten 65

6 Waar moeten leeruitkomsten over gaan? 69
6.1 Gedragsdimensies 69
6.2 Kritiek op de drie gedragsdimensies 71
6.3 Het belang van metacognitieve vaardigheden 72

7 Leeruitkomsten formuleren 75
7.1 Het opstellen van een leeruitkomst 75
7.2 Taxonomieën voor ordening van leeruitkomsten 77

Deel IV Leeractiviteiten in de studentgerichte leerreis 85
8 Communityleren 87
8.1 Community of inquiry 87
8.2 Drievoudige presence 88
8.3 Belang aanwezigheid en sturing docent 93

9 Ontwerp een structuur 95
9.1 Doelgroep bepalen met persona’s 95
9.2 Cursusstructuur 97

10 De studentgerichte leerreis 103
10.1 Van algemeen naar specifiek 104
10.2 Kies de werkvormen 107
Activerende werkvormen 110

11 Vergeet de ruimte niet 137
11.1 Nudge-theorie 137
11.2 De fysieke ruimte 138
11.3 De virtuele ruimte 140
11.4 Synchroon fysiek en online leren tegelijkertijd: multi-locatieleren 143

12 Hulp van ICT 149
12.1 Hardware en software voor blended learning 149
12.2 Hardware 150
12.3 Software 152

Deel V Toetsing 159
13 Summatief en formatief 161
13.1 Verschil summatief en formatief 162
13.2 Kwaliteitscriteria toetsen 163
13.3 Toetsvormen voor blended learning 165

14 Effectieve strategieën voor formatieve evaluatie 171
14.1 Het cyclisch proces van feedup, feedback en feedforward 171
14.2 Het stellen van effectieve vragen 174
14.3 Rubrieken: een handig hulpmiddel voor feedback 174

15 Meer grip met behulp van studiedata 179
15.1 Data verzamelen 179
15.2 Ik heb data, en nu dan? 180

Tot slot 185

Bijlage 1: Overzicht van definities 189
Bijlage 2: Visieanalyse 192
Bijlage 3: Dublin-descriptoren 193
Bijlage 4: Checklist en stappenplan leeruitkomsten 194
Bijlage 5: Checklist communityleren 195
Bijlage 6: Startblad studentgerichte leerreis 197
Bijlage 7: Storyboard voor de studentgerichte leerreis 198
Bijlage 8: Checklist voor het analyseren van fysieke onderwijsruimtes 199
Bijlage 9: Checklist voor het analyseren van de online leeromgeving 201

Register 203
Literatuur 205
Over de auteurs 211

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Blended learning en onderwijsontwerp