De wereld en Nederland
Een sociale en economische geschiedenis van de laatste duizend jaar
Paperback NL 2021 1e druk 9789024442348Samenvatting
'Think global, act local,' wordt tegenwoordig vaak gezegd. Maar voor veel Nederlanders is het niet zo eenvoudig om vat te krijgen op wat er in de wereld gaande is. De connecties tussen Nederland en ‘de wereld’ zijn veelvoudig en complex. De toestand in de wereld laat zich niet meer, zoals vroeger, uitleggen in een radiopraatje van een paar minuten op de zondagmiddag.
Nederland in een context
In De wereld en Nederland wordt de Nederlandse geschiedenis in een wereldwijd kader geplaatst. Dit is het eerste handboek waarin de sociale en economische geschiedenis van de wereld en Nederland vanaf 1000 tot heden als een samenhangend geheel wordt beschreven.
Vragen
De veranderingen in de wereld en in Nederland, en de verbanden daartussen, zijn het centrale onderwerp van dit boek. Hoe zijn grote veranderingen als economische groei, staatsvorming, verstedelijking, secularisering en globalisering verlopen? Hoe zijn ze te verklaren? Hoe hebben mensen ze beleefd? Waarom is ‘het Westen’ op een bepaald moment een toonaangevende rol in de wereld gaan spelen? Hoe belangrijk is de Europese eenwording in die globalisering? En ook: in hoeverre is Nederland in al deze ontwikkelingen een speelbal of juist een spelbepaler geweest?
Historisch perspectief
De wereld en Nederland is door een zestal economisch- en sociaal-historici geschreven: Karel Davids, Marjolein ’t Hart, Lex Heerma van Voss, Manon van der Heijden, Leo Lucassen en Jeroen Touwen. Zij beschrijven en analyseren de nieuwste ontwikkelingen en recente debatten op het gebied van de economische, sociaal-politieke en sociaal-culturele geschiedenis. Het boek, dat juist op een moment verschijnt dat de wereld en Nederland opnieuw aan grote veranderingen onderhevig zijn, laat zien hoe belangrijk de geschiedenis is om de plaats van Nederland in ontwikkelingen van nu te kunnen begrijpen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan