Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Sociale psychologie

Ingenaaid Nederlands 2022 9789024442744
Verkooppositie 3442Hoogste positie: 639
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Hoe kun je groepsbeslissingen en -prestaties verbeteren? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom? Dit boek bespreekt hoofdthema’s uit de sociale psychologie die zich richt op hoe mensen elkaars gedrag, gedachten en gevoelens beïnvloeden.

Naast wetenschappelijke theorieën beschrijft Sociale psychologie ook prikkelende experimenten en herkenbare situaties uit het dagelijks leven en de actualiteit. In elk hoofdstuk wordt een deelgebied onder de loep genomen. Aan de orde komen onder andere: zelfbeeld, beïnvloeding, emoties, beslissen, groepsgedrag, stereotypen, pro-sociaal en anti-sociaal gedrag. Prettige en boeiende kost voor iedereen die meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.

Over Sociale psychologie
- Geschreven door gerenommeerde experts uit Nederland.
- Prettig leesbaar, concreet en toegankelijk.
- Overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten.
- Uitstekend toepasbaar op de Nederlandse en Vlaamse praktijk.

Specificaties

ISBN13:9789024442744
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:672
Uitgever:Boom
Druk:5
Verschijningsdatum:8-9-2022
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Roos Vonk

Roos Vonk is een hoogleraar met een extreem laag 'ivoren toren'-gehalte. Ze weet als geen ander de meest recente inzichten uit de psychologie toe te passen op de dagelijkse aspecten van werk en leven. Daarmee vertaalt ze kwalitatief hoogwaardige kennis naar praktische tips en adviezen voor het dagelijks leven. Als hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen doet ze onderzoek naar zelfkennis, eerste indrukken, sociale interactie, emoties en beïnvloeding. Ze is daarnaast een veelgevraagd spreker voor o.a. managers en HR-mensen. Tevens geeft ze geregeld masterclasses aan coaches, counselors en mediators die up-to-date kennis uit de psychologie willen vergaren en toepassen in hun werk. Ze is vaste columniste van Psychologie Magazine en Intermediair.

Andere boeken door Roos Vonk

Over Vera Hoorens

Vera Hoorens is hoogleraar sociale psychologie aan de KU Leuven. Eerder was ze Visiting Scholar aan Oxford University, Universitair Docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, Universitair oofddocent aan Tilburg University. en gastprofessor aan de Université Savoid Mont Blanc. Haar proefschrift in de psychologie (KU Leuven) ging over eigenliefde (het naamlettereffect); haar proefschrift in de letteren (Rijksuniversiteit Groningen) over Jan Wier, een zestiende-eeuwse tegenstander van de heksenvervolging. Haar huidige sociaalpsychologische onderzoek gaat over verbale communicatie over personen, groepen, en risico's en over zelfdienende vertekeningen in sociale vergelijking. Vera Hoorens doceert inleidende cursussen sociale psychologie aan studenten psychologie, onderwijskunde, pedagogische wetenschappen, sociale wetenschappen, biologie, en toerisme.

Andere boeken door Vera Hoorens

Inhoudsopgave

Woord vooraf 5
Inleiding 11

1 Sociale psychologie 15
Roos Vonk
1.1 Sociale invloed 16
1.2 Het sociaal-psychologisch perspectief 31
1.3 Sociaal-psychologisch onderzoek 54
Samenvatting 58

2 Het zelf 59
Roos Vonk, Vera Hoorens en Sander Koole
2.1 Zelfkennis 60
2.2 Zelfevaluatiemotieven 81
2.3 Het interpersoonlijke zelf 99
Samenvatting 117

3 Waarneming van personen 119
Roos Vonk en Vera Hoorens
3.1 De eerste indruk 120
3.2 Non-verbaal gedrag 139
3.3 Attributie: van gedrag naar eigenschap 159
3.4 Impressievorming 182
3.5 Sociale interactie: de belanghebbende waarnemer 189
Samenvatting 193

4 Attractie en intieme relaties 195
Mariko Visserman, Vera Hoorens en Roos Vonk
4.1 Affiliatie: de mens als sociaal wezen 196
4.2 Interpersoonlijke attractie 205
4.3 Liefde en seks 221
4.4 Intieme relaties 232
4.5 De ‘donkere kant’ van relaties 244
4.6 De toekomst van relaties 248
Samenvatting 254

5 Beslissen en kiezen 257
Roos Vonk, Walter Schaeken, Marieke de Vries en Vera Hoorens
5.1 Besliskunde: hoe nemen we besluiten? 258
5.2 Heuristieken 264
5.3 Motivationele en affectieve invloeden op beslissingen 283
5.4 Descriptieve beslissingsmodellen 302
5.5 Beter beslissen 306
Samenvatting 311

6 Attitudes en overredende communicatie 313
Jacqueline Modde, Michelle van Gils, Vera Hoorens en Roos Vonk
6.1 Wat zijn attitudes? 315
6.2 Vorming van attitudes 328
6.3 Relatie tussen gedrag en attitudes 334
6.4 Hardnekkigheid van attitudes 344
6.5 Attitude-verandering 347
6.6 Theorieën over attitude-verandering door informatieverstrekking 352
Samenvatting 371

7 Beïnvloeding 373
Carolien Martijn, Joris Fonteijn en Michael Vliek
7.1 Onbewuste invloeden 375
7.2 Beïnvloeding door gedachteloosheid 382
7.3 Geregisseerde verwarring 390
7.4 Wederkerigheid 392
7.5 Consistentie en gevoelens van gebondenheid 398
7.6 Schaarste 406
7.7 Conformisme 411
7.8 Autoriteit en gehoorzaamheid 423
Samenvatting 428

8 Groepsgedrag 431
Eric Van Dijk, Daan van Knippenberg, Jeroen Camps en Jeroen Stouten
8.1 Functies van de groep 432
8.2 Invloed van de groep op het individu: hoe gedragen we ons? 440
8.3 Invloed van de groep op het individu: hoe presteren we in groepen? 442
8.4 Kiezen tussen eigenbelang en belang van de groep 449
8.5 Beslissen in groepen 462
8.6 Diversiteit en verschil van mening 474
8.7 Leiderschap in groepen 477
Samenvatting 480

9 Stereotypen 483
Ernestine Gordijn en Hedy Greijdanus
9.1 Wat is sociale categorisatie? 484
9.2 Gevolgen van sociale categorisatie: vooroordelen, stereotypen en discriminatie 492
9.3 Waarom zijn we bevooroordeeld en stereotyperen we? 501
9.4 Wat zijn de gevolgen van stereotypen voor gedrag, gevoelens en cognities? 508
9.5 Wat zijn mogelijke gevolgen voor de gestereotypeerde? 520
9.6 Hoe kunnen we vooroordelen, stereotypen en discriminatie beperken? 526
Samenvatting 533

10 Agressie en prosociaal gedrag 535
Vera Hoorens, Jacqueline Modde en Roos Vonk
10.1 Wat is agressie, wat is prosociaal gedrag? 538
10.2 De biologische oorsprong van agressie en prosociaal gedrag 541
10.3 Agressie en prosociaal gedrag als aangeleerd gedrag 552
10.4 De invloed van de situatie 560
10.5 Een geïntegreerd theoretisch model 581
10.6 Het verminderen van agressie en bevorderen van altruïsme 589

Samenvatting 594
Literatuur 595
Beeldverantwoording 659
Trefwoordenregister 661
Over de auteurs 670

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociale psychologie